۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷
پتروشیمی آبادان به جای محصول آب به مشتریان می فروشد؟| دردسرهای تولید انحصاری در کشور
شکایت خریداران PVC S۵۷ از افت کیفیت

پتروشیمی آبادان به جای محصول آب به مشتریان می فروشد؟| دردسرهای تولید انحصاری در کشور

حدادی نایب رییس انجمن تولیدکنندگان لوله و پلیمر می گوید رطوبت PVC S۵۷ که تولید آن در انحصار پتروشیمی آبادان است به قدری بالاست که برخی موارد از زیر پالت های این محصول آب خارج می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: پتروشیمی آبادان به جای محصول پی وی سی S۵۷ آب به تولیدکنندگان لوله و پلیمر می فروشد. علی حدادی نایب رییس انجمن پلیمر و پلاستیک تهران در اینباره به بازار می گوید: رطوبت پودر پی وی سی S۵۷ که تولید آن به صورت انحصاری توسط پتروشیمی آبادان صورت می گیرد به قدری بالاست که برخی موارد از زیر پالت های این محصول آب خارج می شود.

رطوبت پودر پی وی سی S۵۷ که اعضای انجمن پلیمر و پلاستیک تهران از پتروشیمی آبادان خریداری می کند، به شدت بالا بوده و همین مساله خسارت مالی و حتی در برخی موارد جانی فراوانی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد

تولیدکنندگان پلیمر و پلاستیک مدعی اند که به دلیل استاندارد نبود ماده اولیه مصرفی آنها که تولید پتروشیمی آبادان است، در نهایت محصول نهایی تولیدات آنها هم موفق به اخذ استانداردهای لازم نمی شود و همین مساله مشکلات متعددی را در زمینه فروش داخلی و صادراتی ایجاد کرده است.

پتروشیمی آبادان به جای محصول آب به مشتریان می فروشد؟| دردسرهای تولید انحصاری در کشور

بی توجهی این واحد پتروشیمی به کیفیت، حالا مشتریان را وادار به شکایت کرده است. طبق گفته های نایب رییس انجمن پلیمر و پلاستیک تهران اعضای این انجمن از عملکرد و کیفیت تولیدات پتروشیمی آبادان به سازمان ملی استاندارد شکایت کرده و این سازمان طی نامه ای به سازمان استاندارد خوزستان خواهان رسیدگی به این مساله و حل مشکل کیفیت پی وی سی S۵۷ شده است.

تهدیدی جدی برای جان کارگران

اما این تمام ماجرا نیست. رطوبت بالای کیسه های پتروشیمی آبادان نه تنها خسارت مالی سنگینی را به تولیدکنندگان پلیمر و پلاستیک وارد می کند بلکه در برخی موارد به تهدیدی برای جان کارگران این صنعت هم تبدیل شده است.

نایب رییس انجمن پلیمر و پلاستیک تهران در اینباره می گوید: همین ماه گذشته یکی از همین کیسه به دلیل نداشتن بسته بندی مناسب روی سر یکی از کارگران یکی از مجموعه های تولیدی افتاد و او را راهی بیمارستان کرد.

پتروشیمی آبادان به جای محصول آب به مشتریان می فروشد؟| دردسرهای تولید انحصاری در کشور

او ادامه داد: رطوبت بالا معمولا پاکت های بسته بندی را که کاغذی هستند را پاره کرده و این کار حمل و جابه جایی آنها را حسابی سخت می کند.

۸ میلیون تومان پولی که آب می شود

تولید محصول پور پی وی سی S۵۷ به صورت انحصاری در اختیار شرکت پتروشیمی آبادان بوده و در آن از واردات هم خبری نیست.

هر کیلو پی وی سی S۵۷ در بورس به قیمت حدود ۳۵ هزار تومان خرید و فروش می شود. البته قیمت این محصول در بازار آزاد به حدود ۴۰ هزار تومان هم می رسد

بر اساس گفته های حدادی هر کیلو از این محصول در بورس به قیمت حدود ۳۵ هزار تومان خرید و فروش می شود. البته قیمت این محصول در بازار آزاد به حدود ۴۰ هزار تومان هم می رسد.

او در ادامه سخنان خود با اشاره به خسارت های مالی رطوبت بالای کیسه های اس ۵۷ گفت: به عنوان مثال تولید کننده پول یک تن محصول را پرداخت می کند اما از آنجایی که ۲۰ درصد کیسه ها معمولا رطوبت است، تنها ۸۰۰ کیلو محصول گیرش می آید.

پول کالای استاندارد را برای خرید کالای غیر استاندارد می دهیم

یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که تولیدکنندگان لوله و پلیمر در هر تن چیزی حدود ۸ میلیون تومان (با احتساب هر کیلو ۴۰ هزار تومان) پول برای جنسی که دریافت نکرده اند یا بهتر است بگویم برای آب پرداخت می کنند.

انجمن پلیمر و پلاستیک تهران بر این باور است که قیمت گذاری پی وی سی S۵۷ در بورس بر مبنای یک کالای مرغوب صورت می گیرد این در حالی است که این کالا استانداردهای لازم را نداشته و باید قیمت گذاری آن بر مبنای یک کالای ضایعاتی و فاقد استاندارد باشد.

پتروشیمی آبادان به جای محصول آب به مشتریان می فروشد؟| دردسرهای تولید انحصاری در کشور

خبری از بهبود بسته بندی در پتروشیمی آبادان نیست؟

نبود بسته بندی مناسب چالش جدیدی در صنعت پتروشیمی نیست و سابقه ای طولانی دارد. البته بسیاری از واحدهای پتروشیمی در سال های گذشته درصدد حل این مشکل برآمده اند. به گفته حدادی، در طول سال های گذشته شاهد بهبود کیفیت بسته بندی محصولات شرکت های پتروشیمی همچون اروند، غدیرو بندر امام بودیم اما متاسفانه این مشکل همچنان در پتروشیمی آبادان وجود داشته و مسئولین این شرکت هم با وجود پیگیری ها و اعتراضات متعددی که به آنها شده، کاری برای حل این مشکل انجام نداده اند.

او ادامه می دهد: داشتن یک بسته بندی با یک وزن ثابت حداقل کاری است که یک واحد تولیدی باید انجام دهد که پتروشیمی آبادان آن را هم از مشتریان خود دریغ کرده است. به عنوان سایر واحدهای پتروشیمی معمولا محصولات خود را در بسته های ۲۵ کیلویی عرضه می کنند اما در پتروشیمی آبادان یک بسته ۲۲ کیلو بوده و بسته دیگر ۲۶ کیلو، این ها مسائلی است که رعایت آنها خیلی ساده است اما عدم انجام آن از سوی یک واحد تولیدی می تواند دردسرهای متعددی را برای تولیدکنندگان ایجاد کند.

کد خبر: ۲۴۱٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha