۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
شهرهای جدید به خوابگاه تبدیل شده اند؛ شهرها را جذاب می کنیم| قیمت مسکن ملی در ۳ بسته ابلاغ می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «بازار»:

شهرهای جدید به خوابگاه تبدیل شده اند؛ شهرها را جذاب می کنیم| قیمت مسکن ملی در ۳ بسته ابلاغ می شود

جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرهای جدید باید جذاب باشد و نباید توسعه آنها تنها با نگاه کاهش هزینه ها باشد گفت: شهرهای جدید به سکونتگاه و خوابگاه تبدیل شده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: شهر جدید به نقاط جمعیتی اطلاق می‌گردد که در چارچوب طرح مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران که از این پس به‌ اختصار شورای عالی نامیده می‌شود در خارج از محدوده قانونی و حریم استحفاظی شهرها (‌هرکدام که بزرگتر باشد) برای اسکان حداقل ۳۰ هزار نفر به اضافه ساختمانها و تأسیسات موردنیاز عمومی، خدماتی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان آن پیش‌بینی می‌شود.

در حال حاضر در کشور بیش از ۲۰ شهر جدید ساخته شده است و قرار است طبق مصوبات جدید شورای عالی شهرسازی بر تعداد این شهرها افزوده شود. اگر چه اکثر شهرای جدید در اطراف کلان شهرهای بزرگی مثل تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز و اراک احداث شده اند اما به نظر می رسد موفقیت این شهرها در جذب جمعیت با هدف ایجاد اشتغال موفق نبوده اند و اگر هم در این سال ها تعداد ساکنان در این شهرها اضافه شده است برای این است که قیمت مسکن و هزینه های زندگی به شدت در کلان شهرها بالا است و به همین دلیل اکثر مردم برای کاهش هزینه ها وارد شهرهای که اغلب به لحاظ زیر ساختی مشکل دارند شده اند.

آمار نشان می‌دهد در پی جهش قیمت مسکن در کلانشهرها و افزایش امکانات در نوین شهرها، تقاضای سکونت در شهرهای جدید اطراف آنها به میزان دو برابر میانگین ۲۳ ساله افزایش یافته‌ است.

شرکت عمران شهرهای جدید مسئول ایجاد شهرهای جدید در ایران است و همانطور که علیرضا جعفری مدیر عامل این شرکت و معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: در تاسیس شهرهای جدید و میزان موفقیت در این شهرها تا حدودی با عقب ماندگی مواجه هستیم و این شهرها این روزها به خوابگاه تبدیل شده اند.

او می گوید: فلسفه وجودی شهرهای جدید ایجاد سکونتگاههای با کیفیت و جذاب برای جذب جمعیت کلان شهرهای مادر در مناطق اقماری شهرهای موجود بود. اما رشد هزینه های زندگی در شهرهای مادر و کلان شهرها باعث شد تا شهرهای جدید تبدیل به سکونت گاههایی شوند که بعضا به عنوان سکونت گاه های لایه دوم مطرح شوند.

شهرهای جدید به خوابگاه تبدیل شده اند؛ شهرها را جذاب می کنیم| قیمت ساخت مسکن ملی بزودی ابلاغ می شود

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «علیرضا جعفری» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید را با هم می خوانیم:

* آیا تاسیس شهرهای جدید که با هدف جذب جمعیت برنامه ریزی شده بود موفق عمل کردند؟ آیا به اهداف خود نزدیک شدیم؟

فلسفه وجودی شهرهای جدید ایجاد سکونتگاههای با کیفیت و جذاب برای جذب جمعیت کلان شهرهای مادر در مناطق اقماری شهرهای موجود بود. شهرهای جدید می تواند فرصتی برای این باشد که با تامین کیفیت زندگی این جذابیت را برای ساکنان شهرها و کلان شهرهای مادر که بعضا به دلیل افزایش تراکم جمعیت در این شهرها کیفیت زندگی کاهش پیدا کرده بود این ظرفیت را برای این شهروندان در کلان شهرهای اصلی فراهم شود که در شهرهای جدید بحث سکونت و حضور را داشته باشند.

با توجه به رشد هزینه های زندگی در شهرهای مادر و کلان شهرها تبدیل به سکونتگاههایی شدند که بعضا به عنوان سکونت گاه های لایه دوم شهرها فعال شدند

* اما به نظر می رسد موفق نبوده اند؟ دلیل این را می توان عمومی تصور کرد و تنها نمی توان گفت که شهرهای جدید موفق عمل نکرده اند؟

شهرهای جدید با این فلسفه شکل گرفت اما در عمل بعضا مشاهده کردیم که شهرهای جدید با توجه به رشد هزینه های زندگی در شهرهای مادر و کلان شهرها تبدیل به سکونت گاههایی شدند که بعضا به عنوان سکونت گاه های لایه دوم شهرها فعال شدند. بله دقیقا همینطور است به دلیل اینکه هزینه زندگی در سال های قبل در این شهرها پایین تر بوده است مهاجرت به سمت شهرهای جدید به دلیل شرایط اقتصادی شکل گرفت.

عملکردی که ما از شهرهای جدید انتظار داشتیم محقق نشد و صرفا به صورت یک محل سکونتگاه و خوابگاه کارکرد داشته باشد

* پس راه اندازی شهرهای جدید راضی کننده نیست؟

همین موضوع از یک سو و عدم توجه به توسعه همزمان زیر ساخت ها و توسعه متوازن در شهرهای جدید باعث شده است که عملکردی که ما از شهرهای جدید انتظار داشتیم محقق نشود و صرفا به صورت یک محل سکونتگاه و خوابگاه کارکرد داشته باشد.

امید است بتوانیم شهرهای جدید موجود را با یک طرح ساماندهی برای ارتقا کیفیت زندگی و افزایش رضایتمندی ساکنان شهرهای جدید اقدام کنیم

* برای بالا بردن کیفیت زندگی در شهرهای جدید و موفقیت در این فلسفه چه اقداماتی شده است؟

شرکت عمران شهرهای جدید در دو حوزه تلاش و برنامه ریزی کرده است. اولین موضوع ساماندهی شهرهای جدید بود که آنرا در سر لوحه کار قرار دادیم تا توجه کنیم به جبران کسری سرانه های خدماتی و اجتماعی این فضاها و دوم تنظیم برنامه سکونت و اشتغال در این شهرها در حال برنامه ریزی هستیم که امید است بتوانیم شهرهای جدید موجود را با یک طرح ساماندهی برای ارتقا کیفیت زندگی و افزایش رضایتمندی ساکنان شهرهای جدید اقدام کنیم. در ادامه تلاش داریم تا با استفاده از تجربیاتی که در این حوزه برنامه ریزی شکل گیری شهرهای جدید داشتیم بتوانیم مکان های جدیدی که به عنوان شهرک یا شهر جدید قرار است برای آینده شکل بگیرد بر اساس ظرفیت ها و زیر ساختهایی برنامه ریزی کنیم که اولا حوزه جمعیت در این شهرها بر اساس شاخص استاندارد جمعیت در هکتار آن در یک فضای استاندارد مناسب باشد. دوم اینکه موضوع توسعه زیر ساخت ها همزمان انجام شود. سوم کارکرد برنامه ریزی در این شهرها رویکرد اقتصاد محور باشد.

نگاه اقتصاد محور در شهرهای جدید یعنی توجه به حوزه اشتغال و خدمات و در نهایت توجه به حوزه ظرفیت های ارزش افزوده اراضی با توجه به یک روند متناسب و مناسب رشد اقتصادی کشور باشد

* نگاه اقتصاد محور در شهرهای جدید را با چه اولویتهای در دستور کار دارید؟

نگاه اقتصاد محور در شهرهای جدید یعنی توجه به حوزه اشتغال و خدمات و در نهایت توجه به حوزه ظرفیت های ارزش افزوده اراضی با توجه به یک روند متناسب و مناسب رشد اقتصادی کشور باشد. امید است این برنامه ریزی بتواند شهرهای جدید آینده را به مکان های مناسبی تبدیل کند و جذابیت برای حضور در این شهرها نه از باب کاهش هزینه های زندگی بلکه از منظر جذابیت های مدل ها و الگوهای شهرسازی شکل دهد.

* در مورد ساخت مسکن ملی نیز شهرهای جدید می تواند با سرعت دادن به این طرح کمک بزرگی به قیمت مسکن در کلان شهرها کند. آیا در این خصوص اقدماتی صورت گرفته است؟ قیمت ساخت در این طرح در شهرهای جدید چقدر در نظر گرفته شده است؟

قیمت ساخت نهضت ملی مسکن قرار است در روزهای آینده تعیین و ابلاغ شود. هر چند طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است این قیمت‌ها در قالب سه بسته ابلاغ شود. برای ساختمان‌های ۳ طبقه به پایین، ساختمان‌های ۳ تا ۶ طبقه و ساختمان‌های ۶ طبقه به بالا مبتنی بر دو مرحله یعنی اتمام سفت‌کاری و اتمام نازک‌کاری محاسبه خواهد شد.

قیمت‌ ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در حدود ۷.۵ میلیون تا ۸ میلیون تومان است از این رو محاسبه آورده نهایی متقاضی بر اساس سه شاخص هزینه ساخت، هزینه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی است که نشان خواهد داد هزینه ساخت مسکن ملی در مجموع حدود ۱۰ میلیون تومان می شود

* در حال حاضر متوسط ساخت مسکن ملی در شهرهای جدید با توجه به اینکه زیر ساخت ها دچار مشکل هستند و هزینه های آماده سازی نیز اضافه خواهد شد چقدر است؟

قیمت‌ ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در حدود ۷.۵ میلیون تا ۸ میلیون تومان است. به این قیمت هزینه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی اضافه می‌شود، از این رو محاسبه آورده نهایی متقاضی بر اساس سه شاخص هزینه ساخت، هزینه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی است که در نشان خواهد داد که هزینه ساخت مسکن ملی در مجموع حدود ۱۰ میلیون تومان می شود.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بی نام. FR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 0
      سلام ۳۳سال قبل همسرم ۳۲۰هزار تومان بابت عضویت وخرید زمین از مخابرات پرداخت کرده الان ۵۸سالشه هنوز زمینی که موجود هست بهمون ندادن چون دست تعاونی هست و میگن کشاورزیه واقعا موندیم چه کنیم نه پول میدن نه زمین ۵۵هکتاره تو سعید آباد چرا دولت اینجور زمین‌ها رو مسکن ملی نمیسازه بده به اعضایی که سالهاست متضرر. شده‌اند و بلا تکلیف موندن
    • جلال زرینکمر GB ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      0 0
      باسلام خدمت آقای مهندس جعفری معاونت محترم وزارت راه خدمتتان عارضم نمی‌دانم تاکنون چقدرازوضعیت بحران آب درگرمساروایوانکی اطلاع دارید آقایان قبلی بدون اطلاع منابع آبی آمدن برای شهر جدید ایوانکی را ازرودخانه حبله رود خط انتقال کشیدن درتابستان ۱۴۰۲ دراثر خشک شد حبله رود آب خود شهر گرمسار هم بحران برخورد کرد بطوریکه مدتی ازچاهای شهرداری باکیفیت بالا آبرسانی شد این بنده حقیر که ازبدوتشکیل شبکه های آبیاری مسئولیت برسی های منابع آب این شهرستانرا عهداربود باستحضار آن جناب می‌رساند ضمن مراجعه بسوابق آبیاری از وزارت نیرو ازسکونت درشهرجدید ایوانکی بپرهیزید تادراینده باتنش جدی همانند اصفهان ویزدم روبرونشوید