۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
۳۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدوج | بانک ها تفسیرهای متفاوتی از ضامن و وثیقه دارند
معاون امور جوانان وزارت ورزش در گفتگو با بازار:

۳۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدوج | بانک ها تفسیرهای متفاوتی از ضامن و وثیقه دارند

یامین پور معاون جوانان وزیر ورزش با بیان اینکه تا تیر ۳۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج قرار داشتند، گفت: بهانه بانک ها برای عدم پرداخت وام، کافی نبودن منابع قرض الحسنه و افزایش تعداد متقاضیان است.

بازار؛ گروه ایران: ۱۴ تیر امسال بود که ابراهیم رییسی رییس جمهور دستور داد که تا پایان شهریور باید صف وام های ازدواج جمع شود. حالا حدود ۲۰ روز بیشتر به پایان اولتیماتوم زمانی رییس جمهور بیشتر باقی نمانده اما آنگونه که وحید یامین پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به بازار می گوید حدود ۳۰۰ هزار نفر در صف انتظار دریافت این تسهیلات هستند. آنگونه که از گفته های او بر می آید نظام بانکی در ۳ ماهه نخست امسال عملکرد خوبی نداشته اند.

هر چند که در تیر و مرداد سعی شده که عقب ماندگی گذشته جبران شود اما هنوز تعدادی زیان از زوجین در صف انتظار دریافت تسهیلات قرار دارند. اما قرار گرفتن در صف انتظار برای آن دسته از زوجین خوش شانسی است که مشکلی از جهت پیدا کردن ضامن نداشته اند. گزارش های رسیده به بازار حکایت از این دارد که در برخی از بانک ها به خصوص در شهرستان ها دو یا حتی بیشتر از آن ضامن از متقاضیان طلب می کنند. به همین دلیل بسیاری از زوجین عطای تسهیلات قرض الحسنه ۱۸۰ میلیونی را به لقایش بخشیده و دست آخر به دلیل پیدا نکردن ضامن ناچار به فروش وام ازدواج خود می شوند.

تخلف بانک ها در ضمن اخذ وثیقه همان نکته ای است که یامین پور هم آن را تایید کرده و درباره آن می گوید متاسفانه بانک ها تفسیرهای متفاوتی از وثیقه و ضامن داشته و همین مساله مشکلاتی را برای متقاضیان ایجاد کرده است. البته در دستور العمل بانک مرکزی آمده با شعبی که فراتر از قانون ضامن مطالبه می کند، برخورد خواهد شد. متن کامل گفتگوی بازار با وحید یامین پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان را در خصوص آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ازدواج را در ادامه می خوانید:

بانک ها در ۳ ماه ابتدایی سال عملکرد خوبی در زمینه پرداخت تسهیلات ازدواج نداشتند. البته در تیر و مرداد عملکردشان رضایت بخش بود، به طوری که تا حالا حدود ۳۴۰ هزار فقره وام به ارزش حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان وام داده شده است

*در ابتدای سال انتقادهای متعددی به عملکرد نظام بانکی در خصوص پرداخت تسهیلات ازدواج وجود داشت. آیا تغییری در فرآیند پرداخت وام ها صورت گرفته و مشکلات جوانان در این حوزه برطرف شده است؟

در دو ماه اول امسال در سامانه اختلالات وجودی داشت و بانک مرکزی در پرداخت وام ازدواج عملکرد خوبی در فروردین و اردیبهشت نداشت. به دنبال انتقادات مطرح شده در خرداد دستور العمل نظارتی برای بانک ها ارسال شد. بعد از صدور این دستور العمل بانک ها شرایط تا حدودی بهتر شده و بانک ها در صدد جبران عقب ماندگی پیش آمده برآمدند طوری که در تیر و مرداد عملکرد رضایت بخشی را در حوزه پرداخت تسهیلات ازدواج از سوی بانک ها شاهد بودیم.

*از ابتدای سال تا حالا چه میزان وام ازدواج پرداخت شده است؟

هم اکنون حدود ۳۴۰ هزار فقره وام به ارزش حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج داده شده است. اگر این عملکرد در شهریور و پاییز ادامه پیدا کند می توان به کوتاه شدن صف تقاضا ها و ایجاد رضایت در بین متقاضیان امیدوار بود. البته باید توجه داشت که عدد تسهیلات در دو سال اخیر رشد خوبی داشته و همین مساله موجب افزایش تقاضا ها در این بخش شده است

دلیل عدم همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج چیست؟

بر اساس قانون وام های قرض الحسنه باید از محل منابع و سپرده های قرض الحسنه و نیمی از حساب های جاری پرداخت شود. به همین دلیل بانک ها اجازه اینکه از منابع دیگر بخش ها در این حوزه استفاده کنند را ندارند.

بهانه بانک ها این است که رشد عدد تسهیلات و اضافه شدن تسهیلات فرزند آوری موجب بروز اختلالاتی در فرآیند پرداخت تسهیلات شده و مدت زمان انتظار را کمی افزایش داده است. با این وجود ما موظف به پیگیری این مساله هستیم.

تا پایان تیر ما ۳۰۰ هزار متقاضی در صف تسهیلات قرار داشتند. لازم به یادآوری است که سال گذشته ۸۹۵ هزار وام ازدواج پرداخت شده است. به عبارت دیگر حدود ۸۴ درصد متقاضیان وام های خود را دریافت کرده بودند

هم اکنون چه تعداد جوان در صف انتظار دریافت تسهیلات قرار دارند؟

تا پایان تیر ما ۳۰۰ هزار متقاضی در صف تسهیلات قرار داشتند که ۱۰۰ هزار تای آن در مرداد تخلیه شده است. البته باید توجه داشت که این سامانه به روز بوده و هر روز تقاضاهای جدیدی ثبت می شود و ممکن است به همین مقدار تخلیه شده در مرداد، تقاضای جدید هم به ثبت رسیده باشد. به طور متوسط سالی ۵۵۰ هزار ازدواج به ازدواج ثبت می شود. به عبارت دیگر حدود یک میلیون تقاضای دریافت وام ازدواج در کشور وجود دارد. لازم به یادآوری است که در سال گذشته ۸۹۵ هزار وام ازدواج پرداخت شده است. به عبارت دیگر حدود ۸۴ درصد متقاضیان وام های خود را دریافت کرده بودند. آنگونه که آمارها نشان می دهد بانک‌ها در سال گذشته نزدیک به ۱۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت کردند این در حالی است مقدار وام های ازدواج در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

*آیا بانک هایی وجود دارند که با وجود دستور العمل نظارتی و تاکیدات رییس جمهور همچنان در پرداخت وام ازدواج کار شکنی کنند؟

البته این مساله تحت نظارت بانک مرکزی است. اما باید اشاره کنم که فرآیند صدور وام ازدواج بانک به بانک و حتی شعبه به شعبه متفاوت است. ضمن اینکه شکایت های دریافتی ما از برخی از بانک ها بیشتر است. آنها مدعی اند که سپرده های قرض الحسنه کفاف این مقدار وام را نمی دهند.

* آیا بانک ها مجاز هستند که از متقاضیان وام ازدواج بیش از یک ضامن را طلب کنند؟

ما متاسفانه با تفسیر متفاوتی از سوی بانک ها در زمینه اخذ وثیقه و ضامن معتبر مواجه بوده برخوردهای سلیقه ای آنها را شاهد هستیم. قانون اعلام کرده که برای وام ازدواج یک ضامن و نباید بیشتر مطالبه شود و رییس جمهوری هم بارها و بارها روی تسهیل پرداخت وام ازدواج تاکید کرده اند. باید تاکید کنم که بانک‌ها مجاز به درخواست یک ضامن بیشتر نیستند و باید آن را اجرا کند. از طرفی در دستور العمل بانک مرکزی هم آمده با شعبی که فراتر از قانون ضامن مطالبه می کند، برخورد خواهد شد.

کد خبر: ۲۴۰٬۹۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha