۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
چرا ایران با عضویت در بریکس احساس پیروزی می کند؟
بازار گزارش می‌دهد؛

چرا ایران با عضویت در بریکس احساس پیروزی می کند؟

بیش از هر کشور دیگر خاورمیانه، حضور ایران در این گروه پیامدهای قوی برای منطقه و جهان دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: در پی عضویت ایران در بریکس، رسانه های ایران واکنش های مشابه ای که نشان از پیروزی داشت را بیان کردند. تهران تایمز، رسانه ای انگلیسی زبان وابسته به دولت، تیتر «دلار را بزن» انتخاب کرد. برخی دیگر با عضویت ایران در بریکس موضوع دوری از یوغ صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و تحریم های فلج کننده را بیان کردند.

همان‌طور که «ابراهیم رئیسی»رئیس‌جمهور ایران گفت: این عضویت به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند. وی با اشاره به مجموعه اصولی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی وضع کرده‌اند، گفت: «اگرچه امپریالیسم می‌خواهد مانع رشد اقتصادی ما شود، اما این رشد در پیوند با اقتصادهای مستقل منطقه است که می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور کمک کند تا اقتصاد ایران ضد تحریم باشد.

رئیسی گفت که پیوستن ایران به بریکس تصادفی نبوده بلکه نتیجه سیاستی بود که توسط دولت وی انتخاب شد و تلاش های بی سر و صدا چند ماهه کابینه. وی همچنین افزود: ایران قاطعانه از تلاش های موفقیت آمیز بریکس برای کاهش اتکا به دلار آمریکا، استفاده از ارزهای ملی و همچنین سازوکارهای آن برای پرداخت و تسویه مالی حمایت می کند.

ایران به دلیل موقعیت ترانزیت منحصر به فرد، منابع انرژی گسترده و همچنین تخصص بالا در زمینه های مختلف از جمله تولیدات صنعتی و همچنین فناوری های نانو و پزشکی موقعیت ویژه ای برای همکاری، پروژه های مشترک اقتصادی و سرمایه گذاری با کشورهای عضو بریکس دارد. بیش از هر کشور دیگر خاورمیانه، حضور ایران در این گروه پیامدهای قوی برای منطقه و جهان دارد.

ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) و بریکس - دو بلوک قدرتمند غیرغربی - ایران را وارد جریان اصلی جهانی خواهد کرد و به انزوای رو به زوال آن به طور کامل پایان خواهد داد

بلافاصله پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، ایران تحت تحریم های فلج کننده، مداخله خارجی، اعمال جنگ و تجاوز، خرابکاری، دزدی دریایی و جاسوسی رژیم های غربی قرار گرفت. با این حال ایران، برخلاف دیگر کشورهای اسلامی، در آزمون های زمان مقاومت کرده است. اخیراً کشروهایی مانند هند، روسیه و اخیراً چین شروع به ایفای نقش خود در غرب آسیا و فراتر از آن کرد.

ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) و بریکس - دو بلوک قدرتمند غیرغربی - ایران را وارد جریان اصلی جهانی خواهد کرد و به انزوای رو به زوال آن به طور کامل پایان خواهد داد.

از آغاز قرن بیست و یکم ایران به دلیل برنامه هسته‌ای خود که محدود به اهداف غیرنظامی است، در صدر خبرها بوده است و غرب و ایالات متحده آمریکا در تولید تسلیحات هسته‌ای آن تردید دارند.

ایران در ازای توافق با ایالات متحده و پنج قدرت دیگر در آنچه در آن زمان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نامیده می‌شد، به امتیازاتی تن داده بود - توافقی تاریخی که قرار بود به ایران امتیاز کاهش تحریم‌ها را بدهد. اما رئیس‌جمهور ترامپ آن را رها کرد و بایدن اکنون باید با تهران جسور دست و پنجه نرم کند تا به توافقی بر سر برنامه هسته ای ایران برسد. عضله سازی ایالات متحده آمریکا دیگر هیچ گونه آزادی عملی را از ایران نخواهد گرفت. نشانه های آن در پوشش روز جمعه بریکس در رسانه های ایران مشهود بود.

از نظر جغرافیایی، ورود ایران نه تنها به تسهیل تجارت، بلکه پروژه های توسعه در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب کمک خواهد کرد. در حال حاضر مسیری که به دور زدن تحریم‌های غرب کمک می کند

چین همچنین می‌تواند با تقویت جاده‌ها و راه‌آهن‌های موجود از طریق طرح یک کمربند یک جاده، نقش بزرگ‌تری ایفا کند. تقویت این کریدور ایران را به شریک جذابی برای داشتن دیپلماسی رسمی و روابط اقتصادی با آنها تبدیل می کند، به ویژه برای کشورهایی که می خواهند از این کریدور برای تسهیل تجارت خود استفاده کنند.

ابتکارات بریکس به دنبال توسعه بیشتر مسیرهای تجاری در داخل خلیج فارس - تقویت بنادر موجود و ایجاد بنادر جدید برای تقویت روابط دیپلماتیک جدید ایران و عربستان سعودی است

پیامد مهم دیگر برای ایران، خاورمیانه و آمریکا این خواهد بود که طبق پروتکل مشارکت بریکس، عربستان سعودی و امارات از اجازه دادن به آمریکا برای استفاده از انها در خلیج فارس برای برهم زدن ابتکارات اقتصادی ایران دلسرد خواهند شد. علاوه بر این، ابتکارات بریکس به دنبال توسعه بیشتر مسیرهای تجاری در داخل خلیج فارس - تقویت بنادر موجود و ایجاد بنادر جدید برای تقویت روابط دیپلماتیک جدید ایران و عربستان سعودی است.

با قضاوت بر این اساس اکنون بسیار آشکار می شود که چرا چین در اوایل سال جاری بر روی تعمق روابط بین ایران و عربستان سعودی متمرکز شده است: یک منطقه باثبات تجارت را در ائتلاف بریکس تسهیل می کند و در عین حال تلاش نیروهای آمریکایی که اراده واشنگتن را تحمیل می کنند بی فایده می کند.

یکی از تندترین سیاست های خارجی ایران در خاورمیانه، حمایت از آرمان تشکیل کشور فلسطین بوده است. حتی در مجمع بریکس، رئیس جمهور ایران فراموش نکرد که به آن اشاره کند. وی سیاست‌های نژادپرستانه جاری را محکوم کرد و تصریح کرد: بحران‌های ناشی از ظلم، اشغال، هژمونی و تروریسم دولتی به‌ویژه از سوی رژیم اسرائیل، ملت فلسطین را از استفاده از حق تعیین سرنوشت خود و برخورداری از حق توسعه باز داشته است.

این صدای ایرانیان برای فلسطینی‌ها اکنون در هر مجمع بریکس طنین‌انداز خواهد شد، اگرچه ممکن است در آن دستکاری صورت گیرد زیرا چین، هند و روسیه، «اعضاء بزرگ» گروه، هر چند با فلسطینی‌ها همدل هستند، روابط مهمی با اسرائیل دارند.

کد خبر: ۲۴۰٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha