۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
تعرفه های بالای آبزی پروری در مازندران
بازار گزارش می دهد؛

تعرفه های بالای آبزی پروری در مازندران

ساری- تعرفه بالای آب بها و اجاره اراضی بستر رودخانه فعالان بخش آبزی پروری در مازندران را با چالش هایی روبرو کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: سالانه بیش از ۱۱۵ هزار تن محصولات آبزی پروری در مازندران تولید می شود و هزینه های بالای تولید نظیر آب بها و انرژی از جمله دغدغه تولیدکنندگان این بخش است. از سوی دیگر تامین خوراک و نهاده و قیمت پایین محصولات و نبود بازار فروش مناسب از دیگر چالش ها است.

تعرفه بالای آب بها در مزارع پرورش ماهی و استخرهای حاشیه رودخانه ها و مزارع فعالان پرورش ماهی در مازندران را با مشکلاتی روبرو کرده است، از این رو اعمال معافیت آب بها برای این رسته شغلی از جمله درخواست های آنان به شمار می رود.

شورای گفتگوی دولت و بخش و خصوصی مازندران به این مطالبه و درخواست آبزی پروران ورود پیدا کرد تا بتواند با تصویب این مصوبه بخشی از نیازها و دغدغه های این تولیدکنندگان را رفع کند.

معافیت آب بهای آبزی پروری روی میز دولت و بخش خصوصی

علی تقی پور رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به دغدغه فعالان بخش شیلاتی در زمینه تعرفه آب بها اظهار داشت: با پیشنهاد اتاق بازرگانی استان، معافیت آب بها برای فعالیت آبزی پروری در دستور کار قرار گرفت و در شورای گفتگو مورد بررسی قرار گرفت.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که قرار شد به شرط تعیین شمولیت مصوبه اعمال معافیت آب بها فعالیت آبزی پروری مورد موافقت قرار گیرد، تصریح کرد: این پیشنهاد در کمیته تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

تعرفه های بالای آبزی پروری در مازندران

رئیس اتاق بازرگانی مازندران: طبق این پیشنهاد با توجه به شرایط یکسان و طبیعی تمامی رودخانه هایی که هیچ گونه تاسیسات سد اعم از مخزنی، انحرافی و کانال روی آن احداث نشده است، شمول مصوبه قرار می گیرند و آبزی پروران حاشیه از معافیت آب بها بهره مند می شوند

وی ادامه داد: طبق این پیشنهاد با توجه به شرایط یکسان و طبیعی تمامی رودخانه هایی که هیچ گونه تاسیسات سد اعم از مخزنی، انحرافی و کانال روی آن احداث نشده است، شمول مصوبه قرار می گیرند و آبزی پروران حاشیه از معافیت آب بها بهره مند می شوند.

تقی پور یادآور شد: همچنین برای حسن اجرای قانون و وحدت رویه نیز مقرر شد، از سوی آب منطقه ای مصوبه اعمال معافیت آب بهای آبزی پروری به ادارات تابعه در شهرستان های استان ابلاغ شود.

موضوع شیلات و فعالیت‌های آبزی پروری در تامین پروتئین جامعه، اشتغال زایی و صادرات نقش بسزایی دارد

موضوع شیلات و فعالیت‌های آبزی پروری در تامین پروتئین جامعه، اشتغال زایی و صادرات نقش بسزایی دارد از این رو ارتقای بهره وری و کاهش هزینه ها و تولید محصولات باکیفیت و صادرات محور از نیازهای اساسی در مازندران محسوب می شود.

حسن خیریانپور معاون اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران نیز با اشاره به اهمیت و نقش آبزی پروری در توسعه فعالیت های اقتصادی استان بر لزوم بهره گیری از ظرفیت موجود برای توسعه اشتغال تاکید کرد و گفت: محصولات شیلاتی زیادی در استان تولید می شود که باید به بازارهای هدف نظیر روسیه راه یابد.

روسیه خواهان صادرات آبزیان ایران و مازندران است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار به سفر اخیر هیئت اقتصادی استان به روسیه و استان سامارا اشاره کرد و گفت: روسیه خواهان صادرات آبزیان ایران و مازندران هستند و باید از این ظرفیت برای ورود به بازارهای آن استفاده کنیم.

تعرفه های بالای آبزی پروری در مازندران

خیریان پور وجود ۸۳۲ آب بندان با ۱۷ هزار هکتار وسعت را از قابلیت های استان برشمرد و گفت: این آب بندان ها کارکردهای خوبی برای تامین آب زراعی، گردشگری و پرورش آبزیان دارند و در زمینه سرمایه گذاری و درآمد ارزی نیز فرصت محسوب می شوند.

وی خواستار تعامل شیلات و بخش خصوصی و ادارات مختلف برای توسعه سرمایه گذاری آبزی پروری در استان شد و درباره اعمال معافیت آب بها برای فعالیت آبزی پروری نیز گفت: باید کمیته متشکل از شیلات، آب منطقه ای و بخش خصوصی برای تعیین شمولیت این مصوبه تشکیل شود.

افزایش اجاره بهای اراضی بستر رودخانه ها نیز از دیگر دغدغه فعالان بخش شیلات و آبزی پروری در مازندران مصوب می شود

افزایش اجاره بهای اراضی بستر رودخانه ها نیز از دیگر دغدغه فعالان بخش شیلات و آبزی پروری در مازندران مصوب می شود و طبق پیشنهاد دبیرخانه شورای گفتگو، واحدها و مزارع آبزی پروری باید از فرمول نرخ اجاره بستر اراضی خارج شوند و نرخ اجاره بهای بستر اراضی رودخانه و قیمت گذاری بر پایه اراضی کشاورزی و براساس تعرفه بخش کشاورزی محاسبه و لحاظ شود.

عبدالله مهاجر مشاور ارشد اقتصادی مازندران نیز با اظهار این که باید در زمینه تعیین نحوه شاخص قیمت گذاری اجاره اراضی بستر رودخانه ها برای یکسان سازی نرخ برنامه ریزی شود، از شرکت های آب منطقه ای و شیلات خواست تا در این زمینه بررسی های لازم را صورت دهند.

وی گفت: یکسان سازی نرح اجاره بها در مناطق مختلف استان برای فعالیت های شیلاتی در اراضی بستر رودخانه از درخواست های فعالان اقتصادی به شمار می رود و شاخص قیمت گذاری نیز باید براساس پروانه بهره برداری شیلات و کارشناسی میزان درآمد باشد.

درحال حاضر در ۳ هزار و ۸۰۰ واحد آبزی پروری در مازندران، حدود ۸ هزار نفر به صورت مستقیم و ۴۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این صنعت مشغول به تولید و فعالیت هستند.

کد خبر: ۲۴۰٬۶۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha