۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
زمزمه‌ گرانی محصولات پروتئینی به گوش می رسد
با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛

زمزمه‌ گرانی محصولات پروتئینی به گوش می رسد

موافق قدیری، رئیس انجمن خوراک دام وطیور معتقد است حذف ارز۴۲۰۰تومانی از موادافزودنی و مکمل‌های دامی قیمت محصولات پروتئینی را بالا می‌برد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مجید موافق قدیری (رئیس انجمن خوراک دام و طیور) درباره خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از خوراک دام و طیور و تأثیر آن روی قیمت تمام شده مرغ گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی از مواد افزودنی دام و مکمل‌های دامی برداشته شده است و این روی قیمت تمام شده محصولات پروتئینی ما حتماً تأثیر می‌گذارد و آن را بالا می‌برد و این اتفاق در ماه‌های گذشته هم افتاد و ستاد تنظیم بازار کشور برای تجدید قیمت‌گذاری و به روزرسانی قیمت محصولات پروتئینی تصمیم مجدد گرفت.

موافق قدیری درباره نظر انجمن خوراک دام و طیور بیان کرد: به طور طبیعی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از مطالبات سنوات قبل فعالان اقتصادی در حلقه‌های مختلف زنجیره تأمین پروتئین است و دلیل هم این است که نه تولیدکننده، نه مصرف‌کننده و نه سیاست‌گذار اقتصادی منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندید و کالای ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست تولیدکننده‌ها نرسید.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور افزود: این کار هرچه زودتر اتفاق می‌افتاد به نفع اقتصاد ملی بود و نه فقط انجمن بلکه تمام حلقه‌های زنجیره اقتصادی با این تصمیم موافقند.

صادرات مواد اولیه باید با ارز خودش وارد شود
وی درباره چگونگی تأمین ارز توضیح داد: تأمین ارز یک بحث جداگانه است و اینکه بخواهیم برای محصولات پروتئینی ارز دولتی اختصاص دهیم، بحث دیگری است. در مورد ارز باید بانک مرکزی پاسخگو باشد و همین الان هم نمی‌تواند ارز ۴۲۰۰ تومانی را به موقع تأمین و بنابراین، باید اجازه دهیم بازار خودش تنظیم کند و اگر در گذشته همین کار انجام می‌شد، بروکراسی بیشتری داشت.

موافق قدیری درباره بار روانی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مصرف‌کننده گفت: امروز تولیدکنندگان محصولات پروتئینی ما حدود ۳۵۰۰ تومان زیان می‌بینند و ما چند راه داریم؛ یکی اینکه مرزها را باز بگذاریم تا صادرات و واردات اتفاق بیفتد و اجازه دهیم صادرکننده مواد اولیه خود را با ارز خودش وارد کند.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور افزود: این اتفاق حداقل در خصوص محصولات پروتئینی نمی‌افتد و یکی بزرگترین مشکلات ما تولید مازاد همیشگی در محصولات پروتئینی است و زمان تولید مازاد دولت دخالت می‌کند و همیشه یک طرف این ترازو نامیزان است.

حذف ارز۴۲۰۰تومانی چه نتیجه ای دارد؟
وی درباره این گزاره که دخالت دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باز هم از بین نمی‌رود، عنوان کرد: دولت زمانی در قیمت‌گذاری می‌تواند وارد شود که ارز یارانه‌ای اختصاص دهد، اما ارز نیمایی کالای یارانه‌ای نیست و حداقل دخالت دولت کمرنگ‌تر می‌شود.

رئیس انجمن خوراک دام و طیور یادآوری کرد: عمده تولیدکنندگان ما محاسن یا مزایای ارز ۴۲۰۰ تومان را ندیدند و اگر امروز قیمت مرغ بالا نرفته به دلیل تولید بالا و تقاضای کم از طرف جامعه است. قیمت تمام شده مرغ ۱۶ هزار تومان است، اما این قیمت دلیل نمی‌شود که استدلال کنیم دولت نقش خود را به خوبی در این چرخه ایفا می‌کند، بنابراین، اگر امروز قیمت مرغ پایین است، به دلیل کمبود تقاضا و تولید بالاست.
وی خاطرنشان کرد: شاید قیمت مرغ تغییر زیادی نکرده باشد، اما سطح درآمد و ارزش پول ملی ما کمتر شده است و اگر سطح درآمد افزایش پیدا کند، مرغ از سبد خانوار حذف نمی‌شود.

مرغ گران می‌شود؟
حسن عباسی معروفان (مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام) درباره تصمیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تأثیر آن روی قیمت تمام شده دام و طیور برای مصرف‌کننده گفت: قطعاً تصمیمات درباره قیمت ارز و چگونگی اختصاص نوع ارز حتماً در قیمت کالای تمام شده تأثیر می‌گذارد و اگر مرغ فعلی کیلویی با مصوبه ۱۲۹۰۰ را با هرکدام آیتم‌های کالاهای وارداتی با ارزی غیر از ۴۲۰۰ بیاورند، به همان نسبت در بازار گران خواهد شد.

معروفان افزود: برای تولیدکننده به این دلیل که می‌گوید واردات به صورت ۴۲۰۰ نیست، راحت‌تر است که ارز نیمایی اختصاص داده شود تا ما کارمان را انجام دهیم و حداقل بازار از کالا تخلیه نشود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: برای تولیدکننده ارز ۴۲۰۰ یا غیرآن فرقی ندارد و مهم تولیدکردن است، اما خروجی کالا با ارز ۴۲۰۰ با ۱۸ هزارتومان فرق می‌کند و اگر بخواهیم هرکدام از آیتم‌های وارداتی را تغییر دهیم، به همان نسبت در بازار افزایش قیمت داریم، مگر دولت یارانه‌ای تخصیص دهد تا مصرف کننده با مشکل روبه‌رو نشود.

کد خبر: ۲۴٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha