۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
هدیه ۱۷.۶  میلیاردی رییس جمهور به همه خبرنگاران| چه کسانی پیش کش ۲ میلیون تومانی را دریافت نکردند؟
معاونت مطبوعاتی بازهم نمره قبولی نگرفت

هدیه ۱۷.۶  میلیاردی رییس جمهور به همه خبرنگاران| چه کسانی پیش کش ۲ میلیون تومانی را دریافت نکردند؟

معاونت مطبوعاتی اعلام کرده چیزی حدود ۸۸۰۰ خبرنگاری که در سامانه جامع رسانه‌های کشور ثبت نام کردند موفق به دریافت هدیه ۲ میلیون تومانی رییس جمهور شدند اما بسیاری از خبرنگاران این ادعا را قبول ندارند.

بازار؛ گروه ایران: هم زمان با هفته دولت معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده که هدیه روز خبرنگار رییس جمهور به به حساب بیش از ۸ هزار خبرنگار واریز شده است. هدیه ای که رقم آن ۲ میلیون تومان اعلام شده به نظر می رسد که شامل حال بسیاری از خبرنگاران نشده است. مسئولین وزارت ارشاد مدعی اند که خبرنگارانی که فرآیند ثبت‌نامشان را در سامانه جامع رسانه‌های کشور در زمان مقرر داده اند، مشمول دریافت این هدیه شده و تنها افرادی که این پروسه را انجام نداده اند از فرآیند دریافت هدیه بازمانده اند. اما خبرنگاران روایت دیگری از این ماجرا دارند. بسیاری از آنها می گویند که با وجود انجام این پروسه اما هدیه رییس جمهور به آنها تعلق نگرفته است. این در حالی است که بسیاری از افرادی که خبرنگار نبوده یا مدت هاست که دیگر در این حرفه مشغول به کار نیستند موفق به دریافت این هدیه شده اند.

البته معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دلیل مشکلات پیش آمده را در حجم بالای رسانه ها می داند. ایمان شمسایی روز گذشته در مصاحبه ای که با یکی از رسانه ها داشته، اعلام کرده چیزی حدود ۱۴ هزار رسانه در کشور وجود دارد که به گفته او، معاونت مطبوعاتی هیچ فرقی بین آنها قائل نیست.

داستان از کجا شروع شد

داستان در نظر گرفتن هدیه برای روز خبرنگار از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد شکل گرفت. هدایایی که در برخی از سال ها در قالب اینترنت رایگان بوده و در برخی دیگر از سال ها نقدی بوده، امسال داستانش کمی متفاوت با سال های گذشته بود.

۱۷ مرداد امسال معاونت مطبوعاتی اعلام کرد که به حساب پنج هزار و ۴۰۰ نفر از خبرنگاران عضو سامانه جامع رسانه‌ بوده و پرونده خبرنگاری را تکمیل و شماره شبا گذاشته بودند ۴۰۰ هزار تومان واریز شده است. اما هدایای درنظر گرفته شده برای خبرنگاران به همین مقدار ختم نشد و رئیس‌جمهور اما در جشن خبرنگار مبلغ هدیه خبرنگاران را به دو میلیون تومان افزایش داد. به دنبال این خبر بود که معاونت مطبوعاتی فرصتی حدود دو هفته ای را در اختیار خبرنگاران برای تکمیل اطلاعات خود در این سامانه قرار داد. طبق گفته های معاونت مطبوعاتی ۶ روز بعد از اتمام زمان تعیین شده برای ثبت نام و تکمیل اطلاعات یعنی در ۶ شهریور به حساب آن پنج هزار و ۴۰۰ نفر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و به حساب سه هزار و ۴۰۰ نفر جدید، دو میلیون تومان واریز شد.

اختصاص هدیه روز خبرنگار به ۸۸۰۰ خبرنگار چیزی حدود ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آب خورده، این در حالی است که بسیاری از خبرنگارانی که در سامانه جامع رسانه‌های کشور ثبت نام کرده بودند، موفق به دریافت هدیه ۲ میلیونی رییس جمهور نشده اند

یک حساب کتاب سرانگشتی نشان می دهد که اختصاص هدیه روز خبرنگاران به ۸۸۰۰ خبرنگار چیزی حدود ۱۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آب خورده است.

سهم حداقلی رسانه های تازه کار از یارانه ها و آگهی های دولتی

بسیاری فعالین رسانه عملکرد ضعیف معاونت مطبوعاتی را دلیل مشکلات پیش آمده می دانند. معاونت مطبوعاتی که پیش از این نیز در توزیع کاغذ یا آگهی های دولتی عملکرد ضعیفی را نشان داده بود، این بار در شناسایی و معرفی خبرنگاران هم نتوانست نمره قبولی کسب کند و هدیه ای که می توانست اثر مثبتی برای انعکاس توانمندی ها و عملکرد دولت داشته باشد، عملا موجب دلخوری بسیاری از خبرنگاران شده است.

بر اساس آنچه ایمان شمسایی اعلام کرده حجم آگهی‌های دولتی از حدود ۱۹۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده است. رشد ۱.۵ برابری مقدار آگهی ها در شرایطی است که تغییری در درآمد بسیاری از رسانه ها ایجاد نشده و همچنان بسیاری از رسانه ها سهمی از یارانه ها و آگهی های دولتی ندارند و همین مساله ادامه کار را برای آنها سخت کرده است.

فعالین رسانه ای می گویند معمولا در این جور مواقع هدایای در نظر گرفته شده تنها به رسانه های دولتی می رسد و رسانه های بخش های خصوصی از چنین امتیازاتی بی نصیب می شوند. این در حالی است که سطح درآمدی خبرنگاران رسانه های خصوصی و خبرنگاران آزاد معمولا بسیار پایین تر از رسانه های دولتی یا نام آشنا تر است. بماند که حقوق و دستمزد تمامی خبرنگاران نسبت به تورم عمومی حاکم بر جامعه بسیار پایین بوده و کفاف هزینه های زندگی این روزها را نمی دهد. بررسی های میدانی خبرنگار بازار حاکی از این است که هم اکنون خبرنگاران و روزنامه نگاران کشور به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان درآمد دارند این در حالی است که خط فقر در کشور چیزی حدود ۳۰ میلیون تومان اعلام شده است.

هدیه ۱۷.۶  میلیاردی رییس جمهور به همه خبرنگاران| چه کسانی پیش کش ۲ میلیون تومانی را دریافت نکردند؟

گذر از هفت خوان رستم برای گرفتن طرح ترافیک

البته این اولین بار نیست که چنین مشکلی برای خبرنگاران فعال در حوزه رسانه به وجود می آید و طی چند سال گذشته نحوه تخصیص ۲۰۰ گیک اینترنت رایگان به خبرنگاران هم دردسرهای خاص خودش را داشته است.

یکی دیگر از امتیازاتی که برای خبرنگاران مستقر در پایتخت در نظر گرفته شده طرح ترافیک است که گرفتن آن از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیشتر به گذر از هفت خوان رستم شبیه است. البته این معاونت مدعی است که طرح ترافیک خبرنگاران بر اساس سهمیه ای که معاونت مطبوعاتی ارشاد تعیین می کند، اختصاص پیدا می کند. اما مشکل اینجاست که به دلیل نبود رتبه بندی مناسب رسانه ها از سوی معاونت مطبوعاتی یا حداقل عدم بروز رسانی هر ساله آنها معمولا رسانه های تازه کار و جوان با مشکلات متعددی مواجه می شوند و معمولا با وجود تمامی وعده و وعیدها سهمیه ای شامل حالشان نمی شود.

کد خبر: ۲۴۰٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha