۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۶
نیاز جهان به انرژی تا ۲۰۵۰ همچنان بالای ۵۰ درصد خواهد بود
اکسون‌موبیل:

نیاز جهان به انرژی تا ۲۰۵۰ همچنان بالای ۵۰ درصد خواهد بود

شرکت آمریکایی اکسون موبیل در تازه‌ترین پیش‌بینی خود اعلام کرد که جهان همچنان تا سال ۲۰۵۰ بیش از نیمی از نیاز خود به انرژی را از نفت و گاز تأمین خواهد کرد.

به گزارش بازار، اکسون‌موبیل روز دوشنبه (ششم شهریورماه) اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود نفت و گاز همچنان تا سال ۲۰۵۰ بیش از نیمی یا ۵۴ درصد از نیازهای انرژی جهان را برآورده خواهد کرد و شانس جهان برای دستیابی به هدف توافقنامه اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ مبنی بر حفظ گرمایش کمتر از ۲ درجه سانتیگراد (۳.۶ فارنهایت) اندک است.

بر اساس گزارش چشم‌انداز انرژی اکسون‌موبیل که روز دوشنبه منتشر شد، جهان در زمینه انرژی در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۲۵ میلیارد تن انتشار دی‌اکسید کربن می‌رسد.

این رقم بیش از دو برابر ۱۱ میلیارد تنی است که هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در باره تغییرات آب و هوا (IPCC) برای تحقق هدف توافقنامه پاریس اعلام کرده است.

انتقال انرژی در حال انجام است، اما هنوز در مقیاس‌های مدنظر رخ نداده است.

اکسون‌موبیل کمتر از سه درصد از تقاضای روزانه نفت خام جهان را عرضه می‌کند و در ماه مه سهامدارانش به‌طور قاطع درخواست‌ها برای اقدام‌های بیشتر به‌منظور مقابله با تغییرات اقلیمی را رد کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از سال ۲۰۲۱ میلادی اعلام کرده است که منابع بسیار بیشتری باید به سمت فناوری‌های تولید انرژی پاک هدایت شود تا جهان در مسیر رسیدن به هدف به صفر رساندن انشار کربن تا سال ۲۰۵۰ میلادی قرار گیرد.

اکسون‌موبیل به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تنها دو فناوری از ۵۵ فناوری مورد نیاز برای به صفر رساندن مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال۲۰۵۰ میلادی در مسیر قرار دارند.

بر اساس برآوردهای این شرکت آمریکایی، با رشد گزینه‌های کم آلایندگی کمتر از سناریوهای مورد نظر، انتشار گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۵۰ تنها ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت.

به طور کلی، انتشار دی‌اکسید کربن در حوزه انرژی طی دهه جاری با رشد اقتصاد و تقاضای انرژی به بیش از ۳۴ میلیارد تن خواهد رسید و سپس در سال ۲۰۵۰ میلادی این رقم به ۲۵ میلیارد تن می‌رسد.

اکسون‌موبیل در یک بازه زمانی ۶ ساله تا سال ۲۰۲۷ میلادی در بخش فناوری‌های انتشار کربن کمتر مانند جذب و جداسازی کربن و هیدروژن ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

بر اساس اعلام این شرکت آمریکایی این دو فناوری که اکنون تجاری نیستند، نوید مهمی برای بخش‌هایی که کربن‌زدایی سختی دارند خواهد بود.

اکسون‌موبیل بر خلاف همتایان اروپایی‌اش از منابع تجدیدپذیر یکپارچه مانند انرژی باد و خورشیدی دور مانده است.

بر اساس برآوردها و انتظار می‌رود در سال ۲۰۵۰ انرژی‌های خورشیدی و باد ۱۱ درصد از انرژی جهان را تأمین کنند که سهمش نسبت به شرایط کنونی پنج برابر می‌شود.

کد خبر: ۲۴۰٬۴۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha