۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۹
هدفگذاری عملیات حفاظت از ۴.۷ میلیون هکتار مراتع کشور در برنامه هفتم توسعه
مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی اعلام کرد

هدفگذاری عملیات حفاظت از ۴.۷ میلیون هکتار مراتع کشور در برنامه هفتم توسعه

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اعلام کرد: ۴.۷ میلیون هکتار عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و قرق به منظور حفظ و احیای مراتع کشور در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده است.

به گزارش بازار، ترحم بهزاد افزود: در این برنامه دو میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار به عملیات قرق، یک میلون و ۲۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک و یک میلیون هکتار عملیات بیولوژیک اختصاص دارد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: کاشت گونه‌های پایه‌های مرتعی چند ساله به همراه بذر گیاهان علوفه‌ای شامل شبدر، یونجه و اسپرس در ۵۰۰ هزار هکتار از دیمزارهای کم بازده را از دیگر اهداف برنامه هفتم توسعه عنوان کرد.

بهزاد با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، گرایش به سمت اجرای طرح‌های مرتعداری است، اظهار داشت: در سال‌های گذشته نگاه به مراتع برای تولید علوفه و چرای دام به مراتع بود در حالیکه امروزه ما راهنمای فنی و اجرایی طرح های مرتعداری را تغییر داده‌ایم و در این راستا از استعدادها و ظرفیت‌های موجود در عرصه‌های مرتعی را شناسایی و در طرح‌های مرتعداری و در برنامه هفتم توسعه لحاظ کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه به دنبال اجرای طرح تحول پوشش گیاهی و تولید علوفه مراتع کشور و اتمام ممیزی این عرصه‌ها هستیم.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: ۲.۴ میلیون هکتار از ممیزی اراضی مرتعی باقی مانده است.

پیشنهاد ۲۵ اردیبهشت به عنوان روز مرتع در تقویم رسمی
وی گفت: پیشنهاد ثبت روز مرتع و مرتعداری پایدار در روز ۲۵ اردیبهشت در تقویم رسمی کشور از سوی این سازمان آماده شده و به زودی به وزیر جهاد کشاورزی برای تصویب ارائه خواهد شد.

بهزاد ادامه داد: این پیشنهاد پس از تایید و تصویب وزیر جهاد کشاورزی به شورای فرهنگ عمومی و شورای انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود و برای تصویب نهایی در اختیار رییس جمهوری قرار می‌گیرد.

وی افزود: پیشنهاد درج یک روز در تقویم رسمی کشور با نام روز مرتع و مرتعداری پایدار با توجه به نامگذاری دهه ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ به عنوان «احیای اکوسیستم» توسط سوی سازمان ملل متحد، را مطرح کرده‌ایم.

کد خبر: ۲۴۰٬۴۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha