۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
دومینوی اقتصادی در مازندران؛ از برنامه های پشت میزی تا صادرات قطره‌ چکانی
بازار گزارش می‌دهد؛

دومینوی اقتصادی در مازندران؛ از برنامه های پشت میزی تا صادرات قطره‌ چکانی

ساری- نسحه صادارت ۷۰۰ میلیاردی در مازندران درحالی پیچیده شد که طی سال های گذشته هیچ وقت این گونه برنامه ها محقق نشده بود.

بازار؛ گروه استان ها: امسال همزمان با اولین سال برنامه هفتم توسعه نسخه صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری در استان مازندران پیچیده شده است. هرچند صادرات مازندران به دومینوی پیچیده‌ای تبدیل شده که فعالان اقتصادی را با چالش‌ های زیادی روبرو کرده است.

از معضل بازگشت ارز گرفته تا زیرساخت‌هایی که همچنان لنگ می‌ زند، برنامه ریزی در حوزه تجارت و صادرات را در استان با مشکل روبرو کرده است. با این حال مدیران اقتصادی استان همچنان برنامه می‌ نویسند اما در آن سوی مرزها و یا در لبه مرز فعالان اقتصادی چیز دیگری را شاهد هستند و بازی تجارت از برنامه ای تبعیت نمی کند.

رویای صادرات از مازندران به چین و ماچین سال‌ های سال روی میز قرار دارد و تنها در سال گذشته یک محموله کارگو از محصولات کشاورزی استان به بازار چین راه یافت و این دیوار را شکست.

مازندران که سودای حضور در بازارهای جهانی و آن سوی آب‌ ها را دارد به رغم همه توانمندی‌ ها و تولیدات،دستش از بازار داخلی و بازارهای چند قدمی استان کوتاه است و دستیابی به بازارهای بزرگ و خارجی با حرف و وعده محقق نمی شود. پارسال قرار بود ۵۰۰ میلیون دلار محصول کالا از مازندران صادر شود که نیمی از این برنامه محقق شد و امسال نیز نسخه صادرات ۷۰۰ میلیارد دلاری برای استان نوشته شد و باید دید این برنامه در پایان سال محقق می‌شود یا خیر.

پارسال قرار بود ۵۰۰ میلیون دلار محصول کالا از مازندران صادر شود که نیمی از این برنامه محقق شد و امسال نیز نسخه صادرات ۷۰۰ میلیارد دلاری برای استان نوشته شد و باید دید این برنامه در پایان سال محقق می‌شود یا خیر

فرج الله فتج الله پور رئیس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این که سال قبل ۲۷۰ میلیون دلار کالا از استان صادر شد، گفت: امسال در برنامه ۷۰۰ میلیون دلار صادرات پیش بینی و هدفگذاری شده است.

دومینوی اقتصادی در مازندران؛ از برنامه های پشت میزی تا صادرات قطره‌ چکانی

وی از رشد چهار درصدی اقتصادی در استان خبر داد و گفت: در صورت تحقق برنامه صادراتی، میزان اشتغال پیش بینی شده افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی لازمه تحقق صادرات ۷۰۰ میلیارد دلاری را با توجه به شروع برنامه هفتم توسعه رفع موانع فراروی اعلام کرد.

با استقرار دولت سیزدهم روند صادرات کالاها در استان مازندران به نسبت قبل رشد یافت و می توان از آمارهای گمرک استان، این رشد و افزایش را بررسی کرد، امیر جمشیدی سرپرست حوزه نظارت مازندران با بیان عملکرد گمرکات مازندران طی استقرار دولت سیزدهم گفت: از زمان استقرار دولت سیزدهم انواع کالا به وزن دو میلیون و۵۶۲ هزار تن و ارزش بیش از ۵۸۵ میلیون دلار از طریق ۵ گمرک صادراتی استان مازندران (نوشهر ، امیرآباد ، فریدونکنار ، ساری و آمل) به کشورهای مختلف صادرشده است که از نظر وزنی ۴۳درصد و ازنظر ارزشی ۵۲ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه قبل نشان می دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران: میانگین ارزش کالای صادراتی در دوسال اخیر تنی ۲۲۸ دلار را نشان می دهد که نسبت به میانگین ارزش کالای صادراتی در مدت مشابه قبل رشد ۶.۲ درصدی داشته است

وی بیان کرد: میانگین ارزش کالای صادراتی در دوسال اخیر تنی ۲۲۸ دلار را نشان می دهد که نسبت به میانگین ارزش کالای صادراتی در مدت مشابه قبل(۲۱۵ ) دلار، رشد ۶.۲ درصدی داشته است و در طول این مدت کالای صادراتی از گمرکات استان مازندران به مقصد ۵۷ کشور جهان ارسال شده که عمده ترین آنها عراق، روسیه، کشورهای آسیای میانه، امارات، ترکیه، افغانستان، ایتالیا بوده است.

رشد ۴۲ درصدی واردات به گمرکات استان مازندران

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران با بیان رشد ۴۲ درصدی ارزش واردات به گمرکات مازندران گفت: در بازه زمانی دو ساله ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ از طریق گمرکات مازندران بالغ بر ۵ میلیون و ۸۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۲۰۹ میلیون و۵۹۵ هزار دلار انواع کالا شامل جو وذرت های دامی ، چربی ها و روغن های حیوانی ونباتی ، دانه های روغنی کک نفتی ،گندم ، چوب و... از ۳۸ کشور ذیرنفع مختلف جهان شامل روسیه ،امارات ، ترکیه ، آلمان، قزاقستان،قبرس،سوئیس ، ترکمنستان ، هلند و.. از طریق گمرکات نوشهر،امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده است.

دومینوی اقتصادی در مازندران؛ از برنامه های پشت میزی تا صادرات قطره‌ چکانی

سرپرست گمرکات مازندران با اشاره به افتتاح ساختمان اداری گمرک ساری در هفته دولت افزود: ۵۰درصد اعتبار ساخت این بنا توسط دولت سیزدهم تامین و هزینه شده است.

سرپرست حوزه گمرکات مازندران: طی دو سال گذشته هزار و ۷۳۰ فروند شناور در بندر پهلوگیری کردند

مدیر کل بنادر دریانوردی امیرآباد نیز با بیان اینکه زیرساخت‌های خوبی برای صادرات کالا در این بندر فراهم شده است گفت طی دو سال گذشته خط ترانزیتی جدیدی نیست در این بندر فعال شده است.

محمدعلی موسی پور در گفتگو با خبرنگار بازار میزان رشد، جذب و تامین اعتبار را دارای رشد بیان کرد و گفت: طی دو سال گذشته هزار و ۷۳۰ فروند شناور در بندر پهلوگیری کردند.

وی راه اندازی خطوط ترانزیتی را از شاخصه های اصلی در حوزه عملیات بندری یاد کرد و گفت: خط ترانزیتی قزاقستان به ترکیه، چین، روسیه و افغانستان را راه اندازی کردیم.

جایگاه ویژه ای که صنعت و تولید در مازندران دارد خود مبین این موضوع است که برای استفاده از تمامی ظرفیت ها در این بخش می بایست مشکلات و مسائل رفع گردد تا گامهای بلندتری در زمینه صادرات برداشته شود، همچنین ۱۵ درصد از تولید ناخالص استان از این بخش است و دستکم سه هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند.

کد خبر: ۲۴۰٬۳۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha