۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
خودروسازان در سال جاری سودآور می شوند
کارشناس خودرو:

خودروسازان در سال جاری سودآور می شوند

سنجری، کارشناس خودرو معتقدست شرکت‌های خودروساز در سال جهش تولید سودآور می شوند، چون دو سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان دادند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه خودرو درباره اینکه برای ارتقای وضعیت خودرو و مردم چه کار باید کنیم، به صبح و گفتگو گفت: متأسفانه در طول سال‌های گذشته هرچه گفته شده، نه خوانده و نه شنیده شده و اگر شنیده شده در سیکل لجبازی سیاست‌گذار خودرو و طیف کارشناسی این صنعت وجود داشته است.

کریمی سنجری افزود: متأسفانه در بحث سیاستگذاری در زمینه خودرو با مباحثی روبه‌رو هستیم که نتیجه و سرانجام کار ما را به جایی رسانده که با صنعتی مواجهیم که به رغم مزیت‌ها و بازار قابل توجه و گردش مالی مناسب، شرایط خوبی ندارد.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی به لحاظ بازار و تولید خودرو با قیمت تمام شده پایین جزو ۱۰ کشور دارای مزیت دنیاست، درحالی که قیمت تمام شده تولیدات در صنعت خودروسازی جزو معایب بزرگ ماست.

این کارشناس خودرو درباره انتظار خود از نمایندگان در زمینه خودرو گفت: ما در زمینه صنعت خودرو بارها با کمیسیون‌های مختلف صحبت کردیم و متأسفانه خیلی از آقایان در کمیسیون صنعت در شرکت‌های خودروساز حل شدند و به جای برعهده گرفتن سیاست‌گذاری خودرو، سیاست‌گذار شدند.

کریمی سنجری افزود: الآن در شرکت خودروسازی فردی مدیرعامل است که هیچ سابقه‌ای در صنعت نداشته و معلوم نیست با چه حمایت و رانتی شرکت خودروساز کشور را با این گردش مالی و پیچیدگی تصمیم‌گیری در اختیار می‌گیرد و اتاق فکرهایی تشکیل می‌دهد که نتیجه آن آشفتگی فعلی در بازار است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سهم تحریم را در بازار خودرو لحاظ کنیم و کنار بگذاریم، تحریم‌هایی که از جانب سوء مدیریت و خودروسازی ما را رنج می‌دهد و بازار خودرو را به این روز انداخته، کم نیست.

این کارشناس حوزه خودرو تشریح کرد: شرکت‌های خودروساز قرار است در سال جهش تولید علاوه بر افزایش تولید، سودآور شوند، چون در دوسال گذشته ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان دادند.

کریمی سنجری تأکید کرد: قرار نیست خودرو به قیمتی زیرقیمت تمام شده به بازار عرضه شود و صف بزرگی به بهانه خرید خودرو به قیمت کارخانه به بهانه دلالی تشکیل شود.

وی گفت: نمی‌توانیم در سال جهش تولید و به نام آن تولیداتی به بازار ارائه کنیم که زیان‌ده باشند و باید زیان این شرکت‌ها را از راه تأمین اعتبار بانکی از راه افزایش تورم عمومی مردم بپردازند.

رقابت در بازار خودرو نداریم
در ادامه، مصطفی نخعی(نماینده منتخب مجلس یازدهم) درباره وضعیت خودرو گفت: بازار خودرو بسیار گسترده است و یک صنعت مادر محسوب می‌شود و صنایع پایین دستی زیادی را پوشش می‌دهد. اگر شعار سال را در زمینه جهش تولید در نظربگیریم، یکی از راهکارها تحریک تقاضاست و خوشبختانه ما در صنعت خودرو این شرایط را داریم.

نخعی با تأیید اینکه نیازی به تحریک بازار نداریم، عنوان کرد: ما با تقاضاهای انباشته شده بسیاری روبه‌رو هستیم و این به طور بالقوه می‌تواند کمک زیادی به کشور ما کند.

وی افزود: بازار خودرو از بسیاری از پارامترهای بازارهای جهانی تبعیت نمی‌کند و در حال حاضر خودرو در کشور ما یک کالای سرمایه‌ای است و هرمحصولی چرخه عمر مشخصی دارد و معمولا با رشد اولیه و بلوغ و افت روبه‌روست و محصول جدید همیشه قبل از افت محصول قبلی وارد بازار می‌شود که کارخانه بتواند سهم خود را در بازار ارتقا بدهد که معمولا در کشور ما این طور نیست، چون پلتفرم‌های قدیمی با عمر ۲۰ ساله در کشور عرضه می‌شود و هنوز هم بازار خودش را دارد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه خودرو توضیح داد: بخش زیادی از مشکلاتی که ما با آن مواجهیم، به حوزه سیاستگذاری وارداتی، ارزی و توسعه صنعت خودرو در کشور مربوط می‌شود و از طرفی هم نظارت‌های واقعی انجام نشده است.

این نماینده مجلس عنوان کرد: بهره‌وری تولید در این بخش مانند بسیاری از قسمت‌های دیگر بسیار پایین است و قیمت محصولات تمام شده بالاست و به نظرم بخش بزرگی از این مشکلات به دلیل فقدان فضای رقابت در کشور است. علاوه براین، کمبود مدیران با تفکر استراتژیک مزید بر علت می‌شود.

نخعی افزود: در گذشته و قبل از افزایش قیمت‌ها بالانس مشخصی بین قیمت عرضه و تقاضا وجود داشت، اما بعد از افزایش قیمت ارز، شرکای تجاری خودروسازان به صورت یک طرفه رها کردند و رفتند، این موازنه به‌هم خورد. وقتی موازنه به‌هم می‌خورد با تقاضای زیاد و ورود دلالان به بازار و سرمایه‌های سرگردان روبه‌رو می‌شویم که این شرایط به افزایش تقاضا و قیمت می‌انجامد.

این نماینده مجلس درباره اقدامات احتمالی مجلس برای ساماندهی به بازار خودرو گفت: امیدوارم با شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی به تمام موارد ذکر شده رسیدگی شود و نظارت به معنای واقعی ایجاد شود.

نخعی ادامه داد: ممکن است سیاستگذاری‌ها در زمینه خودرو مناسب باشد، اما متأسفانه نظارت خوبی نداشتیم و طرح‌های تحقیق و تفحص به نتیجه درستی نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد تولیدات بازار خودروی ما در اختیار دو تولیدکننده بزرگ در کشور است؛ یعنی رقبای خارجی به راحتی حذف می‌شود و حتی حمایت‌های ما از خودرو غیرهدفمند و غیرمشروط بوده است.

نخعی با بیان اینکه باید در بعد نظارت حمایت‌ها بررسی و هدفمند باشد، افزود: باید برنامه‌ای منسجم منطبق با واقعیت‌های اقتصاد کشور داشته باشیم و در این برنامه ملاحظاتی هم در نظر بگیریم.

کد خبر: ۲۴٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha