۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
کارنامه نانوشته دولت در هفته دولت| هزار وعده خوبان یکی وفا نکند
یادداشت وارده؛

کارنامه نانوشته دولت در هفته دولت| هزار وعده خوبان یکی وفا نکند

مشهد- دولت سیزدهم در حالی کارنامه خود را در هفته دولت به نمایش گذاشته است که نمره چشمگیری در آن دیده نمی شود و دستاوردهایش جنبه توصیفی دارد، این بخشی از یادداشت بابک رحیمیان برای بازار است.

بابک رحیمیان؛ بازار: شهریور ۱۴۰۲ و هم‌زمان با فرا رسیدن هفته دولت کارنامه دولتمردان نیز در قریب به اکثر رسانه ها در حالی به چاپ رسیده است که نمره درخشانی در آن وجود ندارد و بیشتر به آزمون های مدارس و شیوه توصیفی ارایه شده است.

روزنامه های همراه با دولت در هفته گذشته سعی کردند تا با کلی گویی و مخفی نگاه داشتن آمار، اقدامات دولت را با شیوه توصیفی، مهم و تأثیرگذار بیان کنند. در همین راستا برخی رسانه‌های هم مدعی شدند که یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم کاهش شکاف طبقاتی در جامعه بوده است!

رسانه های دولتی در حالی مدعی کاهش شکاف طبقاتی هستند که آیت‌الله علم الهدی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی جمعه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۲ در خطبه های نماز جمعه یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف در دولت سیزدهم را اختلاف طبقاتی و بی ثباتی در اقتصاد کشور و از همه مهم‌تر شکاف طبقاتی عنوان کرد!

آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه مشهد اذعان کرد: حقیقت این است که امروزه در عرصه اقتصاد با دو مسئله مواجه هستیم؛ یکی اختلاف طبقاتی شدیدی که روزبه‌روز درحال‌توسعه است و دیگری بی‌ثباتی در معیشت مردم و به‌خصوص کالاهای اساسی!

فقر مطلق

اگر چه بنا بر وعده های رییس دولت سیزدهم قرار بود تا پایان ۱۴۰۰ فقر مطلق در جامعه برچیده شود اما آمار های بانک مرکزی خود گواه این موضوع است که دولت هیچ موفقیتی در این هدف نداشته است.

رئیس دولت سیزدهم پیش از این وعده داده بود که در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم به کمتر از نصف تورم سال ۱۳۹۹ کاهش خواهد یافت و در سال‌های بعد به سمت یک‌رقمی شدن حرکت خواهد کرد و این در حالی است که نرخ تورم مرز های ۶۳ درصد را هم در نوردید و در حال حاضر بیش از ۴۲ درصد است

بنا بر اظهارات علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تعداد۱۹  میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت در سراسر ایران از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.

رئیس دولت سیزدهم پیش از این وعده داده بود که در سال ۱۴۰۲ نرخ تورم به کمتر از نصف تورم سال ۱۳۹۹ کاهش خواهد یافت و در سال‌های بعد به سمت یک‌رقمی شدن حرکت خواهد کرد و این در حالی است که نرخ تورم مرز های ۶۳ درصد را هم در نوردید و در حال حاضر بیش از ۴۲ درصد است.

جالب اینجاست که بانک جهانی در شهریور ۱۴۰۱ درآمد سرانه ایران را ۲۷۵۹ دلار اعلام کرد که این رقم ۸ برابر کمتر از درآمد سرانه شهروندان عربستانی و ۱۱ برابر کمتر از امارات و نصف درآمد هر شهروند ساکن باکو است.

درآمد سرانه تاکنون بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است و با توجه به رکود تورمی و نمودار نزولی شاخص‌های اقتصادی، به نظر نمی‌رسد که لااقل در یک آینده نزدیک، امیدی به افزایش درآمد سرانه ایرانیان وجود داشته باشد.

وعده های رایگان

گذشته از افزایش درآمد سرانه رئیس جمهور قول داده بود تا اینترنت را برای دهک‌های پایین رایگان کند و در این رابطه اذعان کرد: «برخی اقشار در جامعه امکان پرداخت هزینه اینترنت را ندارند و ما یک‌میزان حداقلی از اینترنت را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهیم و اقتصاد فضای مجازی را رونق خواهیم داد » اما امروز شاهد هستیم که نه تنها اقتصاد در فضای مجازی رونق نیافت بلکه با فیلتر شدن بسیاری از پیام رسان ها ضربه سنگینی به اقتصاد فضای مجازی وارد شد.

خروج خودرو از انحصار عرضه با قیمت عادلانه یکی دیگر از وعده های حجت الاسلام رئیسی بود که البته از حق نگذریم این انحصار از دست دلالان و واسطه ها خارج و انحصار آن باقیمت های نامتعادلانه کاملاً در دست دولت و خودروساز ها قرار گرفت چنانچه که قیمت پژو پارش ۳۸ میلیون تومانی در دولت روحانی به ۶۰۰ میلیون تومان در دولت رئیسی رسید

«طرح رتبه‌بندی معلمان را به سرعت عملیاتی می‌کنم»؛ این یکی دیگر از شعار های رئیس جمهور منتخب مردم ایران است که هنوز بسیاری از معلمان این مطالبه را در کف خیابان و با تجمع های مسالمت آمیز دنبال می کنند!

خروج از انحصار

خروج خودرو از انحصار عرضه با قیمت عادلانه یکی دیگر از وعده های حجت الاسلام رئیسی بود که البته از حق نگذریم این انحصار از دست دلالان و واسطه ها خارج و انحصار آن باقیمت های نامتعادلانه کاملاً در دست دولت و خودروساز ها قرار گرفت چنانچه که قیمت پژو پارش ۳۸ میلیون تومانی در دولت روحانی به ۶۰۰ میلیون تومان در دولت رئیسی رسید.

رئیس جمهور دولت دوازدهم البته در حوزه فرهنگ و نشر نیز وعده داد تا گرانی قیمت کتاب که ناشی از واردات کاغذ و ملزومات چاپ است را از طریق تأمین کاغذ از داخل خوزستان و مازندران فراهم می کند که در این حوزه نیز موفق نشد.

کاهش هزینه ها

وعده کاهش هزینه درمان به میزان نصف قیمت یکی دیگر از وعده های این دولتمرد بود که تصمیم داشت این هزینه را از ۴۳ درصد به ۲۰ درصد کاهش دهد اما برای تمامی شهروندان که حتی یک ورق قرص آنتی‌بیوتیک از داروخانه خریداری کرده اند واضح و مبرهن است که هزینه درمان نه تنها نصف نشده است بلکه چند برابر شده است.

البته دولت آینده نگری های کلانی هم داشت و لذا قرار بود از سال۱۴۰۱ میانگین نرخ رشد اقتصادی بدون نفت و با تاکید بر ارتقای بهره‌وری به بالای ۵ درصد برساند اما امروز با خوشبینانه ترین حالت و با تکیه بر آمار های دولتی هنوز به این رقم ها نرسیده است.

بزرگ ترین سنگی که دولت در ابتدای خدمت برداشت وعده ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال بود و حتی بار ها اعلام شد که سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانوار باید به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و این در حالی است که این سهم امروز ۳۰۰ برابر برای خانواده ها افزایش داشته است و دولت برای ساخت مسکن ملی هنوز در گیر و دار تهیه زمین آن هم بدون زیر ساخت است

رئیسی هم چنین بر این باور بود که در سال ۱۴۰۲ کل نیاز ارزی کشور از طریق صادرات غیرنفتی را تأمین کند و وعده داد تا از سال ۱۴۰۱ اعطای تسهیلات بانکی بر اساس اعتبارسنجی انجام شده و فسادهای بانکی و معوقات کاهش خواهد یافت.

متناسب سازی زندگی

ضرورت متناسب‌سازی حقوق کارمندان و کارگران با وضع تورمی از جمله شعار های سکاندار دولت سیزدهم است که بر همگان آشکار است اضافه شدن ۲۰درصد حقوق کارگر در برابر تورم بیش از ۵۰ درصدی که در حوزه خوراکی ها به ۷۳ درصد هم رسیده است هیچ تناسبی ندارد.

و اما بزرگ ترین سنگی که دولت در ابتدای خدمت برداشت وعده ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال بود و حتی بار ها اعلام شد که سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانوار باید به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و این در حالی است که این سهم امروز ۳۰۰ برابر برای خانواده ها افزایش داشته است و دولت برای ساخت مسکن ملی هنوز در گیر و دار تهیه زمین آن هم بدون زیر ساخت است.

در زمانی که رئیس جمهور اعلام کرد با بسترهای فسادزا مقابله خواهیم کرد و مقابله با فساد و رانتخواری صرفاً با یک بخشنامه نخواهد بود، بلکه باید توسط همه لایه‌های دولت آغاز و همه بسترهای فسادزا و رانتخواری را در بدنه خود اصلاح کند روزنه ای از امید در دل تمامی ایران زنده شد اما بر همگان مشخص است که این وعده و هزاران وعده خوبان یکی وفا نشده است و به این پرسش که این وعده ها چه شد و چرا در کارنامه دولت جای ندارد پاسخی داده نشده است!

به طور مرتب چند سال پشت سر هم تورم بالای ۴۰ درصد را در کشور تجربه کرده‌ایم و جمع آن امروز به بیش از صددرصد رسیده و قدرت خرید حقوق‌بگیرانی که هر سال چند درصد به دستمزدهای‌شان افزوده شده به بیش از نصف تنزل پیدا کرده است لذا به نظر نگارنده در کنار تمامی دستاورد هایی که برای دولت نوشته شده است باید این محرومیت ها را نیز به عنوان دستاورد به کارنامه دولت اضافه کرد تا یک طرفه به قاضی نرفته باشیم.

کد خبر: ۲۴۰٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha