۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
مذاکره هسته ای ایران و آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل تعجب آور نخواهد بود
سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با بازار:

مذاکره هسته ای ایران و آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل تعجب آور نخواهد بود

«مارک فینو» معتقد است متعاقب تبادل زندانیان آمریکایی و آزادی دارایی های ایران، ادامه گفتگوها میان دو طرف در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل تعجب برانگیز نخواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفته است که اگر آزادسازی اموال ایران به درستی انجام شود می‌تواند یک گام سازنده‌ای باشد که بتوانیم در مسیر بازگشت متعهدانه طرف آمریکایی به توافق هم گام‌های بعدی را برداریم. از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌ها غفلت نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص این موضوع که باقری کنی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرده که قرار است با طرف‌های مذاکرات احیای برجام رایزنی‌هایی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل داشته باشند. آیا جزئیات این مذاکرات مشخص است؟ گفت: همانطور که بارها گفته‌ایم ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها پایبند هستیم. ایران و جمهوری اسلامی ایران از فرصت‌های دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه خود استفاده می‌کنندو از آنها غفلت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و اهتمام ایران به ابراز علاقه‌مندی طرف‌های مقابل و همچنین اهتمام ایران برای بی اثر کردن تحریم‌ها گفت‌وگوهایی مستقیم با شرکای برجامی و گفت‌وگوهایی غیر مستقیم با آمریکا برگزار شد و اجلاس آتی سازمان ملل فرصت مناسبی است که گفت‌وگوهای دیپلماتیک در ارتباط با این موضوع در چارچوب گفت‌وگوهای قبلی انجام شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران از هیچ فرصت دیپلماتیکی برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران غفلت نمی‌کند و این یکی از کارویژه‌های دستگاه دیپلماسی ایران است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در سخنرانی سالانه خود در جمع سفرای فرانسه گفت: البته ما نیاز به نظارت روشن و شفاف بر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران و بازگشت به توافق برجام داریم، تا زمانی که آژانس نظارت لازم را انجام دهد، این امر بسیار خوبی است. ما واقعاً نیاز به نظارت بر این فعالیت‌ها داریم که برای کل منطقه کاملاً کلیدی است.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده است که در ادامه می آید. «فینو» در حال حاضر عضو ارشد بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

*حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران اعلام کرده در حاشیه نشست سازمان ملل رایزنی درباره موضوع هسته ای صورت خواهد گرفت و نشستی در این زمینه برگزار می شود. ارزیابی شما از این نشست چیست و آیا محتمل است امریکا نیز در آن حضور داشته باشد؟

مشخص نیست که این نشست در حاشیه کنفرانس عمومی بعدی آژانس بین المللی انرژی اتمی یا مجمع عمومی سازمان ملل برنامه ریزی شده است. پیش از این نیز مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا با میانجیگری عمان و قطر انجام شده بود. تعجب آور نیست که چنین تماس هایی پس از توافق آمریکا و ایران در مورد تبادل زندانیان و آزادی دارایی های ایران ادامه یابد. گفتگوهای دوجانبه میان واشنگتن و تهران تنها راه موثر برای پیشرفت در پرونده هسته ای است.

امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده خواهان احیای توافق هسته ای ایران هستیم. این موضع ارتباطی با موضع امیرعبداللهیان دارد؟

فرانسه به‌عنوان یکی از مبتکران و شرکای برجام، پس از خروج ترامپ و اقدامات تلافی جویانه ایران، همواره به دنبال ابزاری برای بازگرداندن این توافق بوده است. به عنوان بخشی از تروئیکای اروپایی E3/EU، به مذاکرات وین و تلاش های اخیر کمک کرده است.

*سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرده است اگر موضوع دریافت پول ایران به طور مناسب حل شود، در صورتی که آمریکا به تعهدات خود باز گردد، ایران نیز حاضر است در زمینه هسته ای همکاری کند. به نظر شما قبل از شروع نشست سازمان ملل این روند تکمیل خواهد شد؟

همیشه پیش بینی دقیق نتیجه مذاکرات در حال انجام دشوار است، اما انتظار ایالات متحده به وضوح این بود که مبادله زندانیان توافق شده و آزادی دارایی ها به ایجاد حداقل اعتماد لازم برای پیشبرد پرونده هسته ای و تسهیل لغو تحریم های ایالات متحده کمک کند.

*با توجه به سفر مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی، ارزیابی شما از گزارش او چیست و گزارش او چه تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای خواهد داشت؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تلاش‌های خود برای اطمینان از پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق جامع پادمان‌ها و برجام و رفع هرگونه تردید در مورد تمامی سایت‌های بازرسی شده ادامه می‌دهد. هرچه ایران بهتر با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند، مسائل موجود سریعتر و بهتر خاتمه خواهند یافت. چنین نتیجه ای تنها می تواند به طور مثبت بر دورنمای احیای برجام تأثیر بگذارد.

کد خبر: ۲۴۰٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha