۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کاهش ۹ تن در هکتار فرسایش خاکی با عملیات آبخیزداری محقق شد
معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی کشور:

کاهش ۹ تن در هکتار فرسایش خاکی با عملیات آبخیزداری محقق شد

اقدامات آبخیزاری در کشور موجب افزایش ۱.۵ تا سه برابری دبی قنوات، کاهش فرسایش ۹ تن در هکتار خاک، کنترل رسوب حدود چهار مترمکعب در هکتار و استحصال ۵۳۰ مترمکعبی آب می‌شود.

به گزارش بازار، حسن وحید امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: در ایران و دیگر کشورها با چالش های متعدد زیست محیطی با شدت و ضعف های مختلف روبه‌رو هستیم که در این مساله علاوه بر تاثیرات تغییر اقلیم، نحوه بهره برداری‌ها از سرزمین نیز اهمیت دارد.

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: کل بدنه دولت به نحوی در واگذاری، اقدامات و سیاست گذاری در منابع طبیعی دخیل است، اما نقش مردم نیز مهم است، زیرا منابع طبیعی متعلق به عموم مردم است.

۹۰ میلیون هکتار اراضی کشور نیازمند عملیات آبخیزداری
وحید، آبخیزداری را مدیریت عرصه های طبیعی و منابع زیستی برشمرد و تصریح‌کرد: طبق آمارها ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت تاثیر فرسایش آبی و خاکی نیازمند اجرای فعالیت های آبخیزداری است که در ۶ کلان‌حوزه، ۳۰ حوزه اصلی و یک‌هزار و ۱۲۱ حوزه فرعی است.

وی گفت: این عملیات تاکنون در سطح ۳۲ میلیون هکتار انجام شده و بیش از ۹۰ میلیون هکتار باید فعالیت های آبخیزداری انجام شود، زیرا حوزه های آبخیزداری می‌تواند سکونتگاه های ما را تحت تاثیر مثبت قرار دهد.

این مقام مسوول افزود: اکنون نزدیک به ۴۰ میلیون هکتار حوزه های آبخیز مشرف به شهرها، روستاها و محل های سکونتگاهی، ۲۸ میلیون هکتار حوزه آبخیز بحرانی و ۲۵ میلیون هکتار حوزه آبخیز مرزی در کشور وجود دارد.

فرسایش خاک در حاشیه خلیج فارس به ۸۰ تن در هکتار رسید
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور اضافه‌کرد: طبق آخرین آمار مرکز پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، متوسط فرسایش خاک کشور ۱۵.۴ تن در هکتار است که در برخی مناطق فرسایش خاک ۶ تا هشت تن و در برخی مناطق همچون حاشیه خلیج فارس بین ۷۰ تا ۸۰ تن در هکتار گزارش شده است.

وی درباره میزان رسوب سدها، گفت: میزان رسوب ورودی سدها حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب یعنی معادل یک سد بزرگ کشور در سال است، همچنین از سال ۱۳۳۰ تاکنون افزون بر هفت‌هزار و ۳۵۲ رخداد سیل داشته ایم که نقشه پراکنش سیلاب ها نشان می دهد که تقریبا همه مناطق کشور سیل‌خیز و حتی مناطق مرکزی کشور که میزان بارندگی کمتری دارد نیز سیل‌خیز شده است.

وحید افزود: همچنین گاهی اوقات با پدیده زمین لرزش و فرونشست زمین روبه‌رو هستیم و بر اساس آخرین آمار تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار زمین لرزه اتفاق افتاده و شناسایی شده و چهار هزار و ۷۸۹ مورد زمین‌لرزه در حدود ۱۹۶ هزار هکتار مساحت زمین برآورد شده است.

کد خبر: ۲۴۰٬۰۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha