۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
گردش مالی یک و نیم میلیارد دلاری گیاهان دارویی کشور| ارزش بازار جهانی ۳۲۸ میلیارد دلار
بازار بررسی می کند؛

گردش مالی یک و نیم میلیارد دلاری گیاهان دارویی کشور| ارزش بازار جهانی ۳۲۸ میلیارد دلار

در حالی که گردش مالی گیاهان دارویی در کشور یک و نیم میلیارد دلار است، پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۳۲۸ میلیارد دلار برسد.

بازار؛ گروه کشاورزی: بازار جهانی گیاهان دارویی طی دهه های اخیر پویایی خاص خود را دارد و ایران نیز در این میان با توجه به اینکه گونه های گیاهی بسیاری را در اختیار دارد می تواند سهم قابل قبولی را از آن خود کند. این در حالی است که به گفته کارشناسان برای داشتن سهم بیشتر از بازار جهانی گیاهان دارویی بایستی در بحث تولید فرآورده های گیاهی و ایجاد ارزش افزوده گام برداشت.

زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی: به طور متوسط گردش مالی گیاهان دارویی در کشور یک و نیم میلیارد دلار است که حدود ۵۰۰ میلیون دلار خارج از کشور می رود و یک میلیارد هم در داخل کشور در صنایع دارویی غذایی خوراکی استفاده می شود

به این ترتیب حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی پیش از این در گفتگو با بازار گفت: در راستای بهره مندی بیشتر از این بخش در حال حاضر دو پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور احداث شده و در حال راه اندازی و بهره برداری است و از سوی دیگر با جذب یکسری سرمایه گذاری برنامه احداث و راه اندازی ۳ پالایشگاه دیگر نیز در کشور در دست اقدام است.

نکته جالب توجه اینکه به گفته زینلی به طور متوسط گردش مالی گیاهان دارویی در کشور یک و نیم میلیارد دلار است که حدود ۵۰۰ میلیون دلار خارج از کشور می رود و یک میلیارد هم در داخل کشور در صنایع دارویی غذایی خوراکی استفاده می شود.

با این وجود مجری طرح گیاهان دارویی کشور معتقد است اگر سطح زیر کشت گیاهان دارویی را از ۲۵۰ هزار هکتار تا ۱۰ برابر توسعه دهیم و استاندارد سازی هم انجام دهیم می توانیم سالانه تا ۱۵ میلیارد دلار برای کشور درآمد زایی از این حوزه رقم بزنیم.

ارزش ۳۲۸ میلیارد دلاری بازار جهانی گیاهان دارویی تا پایان ۲۰۲۳

از سوی دیگر در حوزه گیاهان دارویی کشورهای بسیاری نقش آفرین هستند و بر اساس گزارشی که اخیرا سایت آماری تحلیلی Fact.MR ارائه داده است برآورد می شود فروش جهانی انواع گیاهان دارویی تا پایان سال ۲۰۲۳ به بیش از ۳۲۸ میلیارد دلار برسد.

سایت آماری تحلیلی Fact.MR : برآورد می شود تا ۱۰ سال آینده یعنی تا پایان ۲۰۳۳ ارزش بازار جهانی گیاهان دارویی به بیش از ۵۵۵ میلیارد دلار برسد

این در شرایطی است که در این گزارش آمده است پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی گیاهان دارویی تا پایان سال ۲۰۳۳ از مرز ۵۵۵ میلیارد دلار فراتر برود. به این ترتیب برآورد شده در این بازه ۱۰ ساله یعنی از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ ارزش بازار جهانی گیاهان دارویی به طور میانگین ۵.۴ درصد رشد داشته باشد.

از سوی دیگر در این گزارش آمده است کشور هندوستان که از نظر تولید انواع گیاهان دارویی در سطح جهان شناخته شده است سالانه بیشترین حجم صادرات این محصولات را به بازارهای جهانی رقم می زند. به این ترتیب هندوستان بزرگترین صادر کننده در این حوزه محسوب می شود.

گفتنی است طی سال های اخیر کشت و توسعه چند گیاه دارویی از جمله «گل محمدی، شیرین بیان، موسیر، زیره سبز و سیاه، باریجه ، سیاه دانه و بذرک» به طور جدی در دستور کار وزارت جهاد مورد حمایت است و بهره بردارانی که در این مسیر قرار بگیرند، حمایت هایی در حوزه بیمه، کود، ماشین آلات کشاورزی و غیره دریافت می کنند. به این ترتیب به گفته مسئولان مربوطه برای امسال طرح توسعه ۵۰ هزار هکتاری کشت گیاهان دارویی در دیمزارها را اجرایی می کنیم و به مشارکت کنندگان نیز تسهیلات ۴ درصدی اعطا می شود.

کد خبر: ۲۳۹٬۷۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha