۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
مسکن ارزان خیالی باطل | گفته مسئولان با واقعیت جامعه نمی خواند
بازار بررسی کرد؛

مسکن ارزان خیالی باطل | گفته مسئولان با واقعیت جامعه نمی خواند

مشهد- نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات هفته گذشته اعلام کرد که مسکن در خراسان رضوی ارزان شده است اما تحقیقات میدانی خبرنگار بازار گزارش متفاوتی را نقل می کند.

بازار؛ گروه استان ها: علیرضا مهلی هفته گذشته در نشست کارگروه تنظیم بازار و کنترل بازار املاک و مستغلات استان خراسان رضوی اظهار کرد که با اقدامات انجام گرفته، شاهد کاهش قابل توجه قیمت مسکن در استان های مختلف نظیر تهران، شهرهای جدید پردیس و پرند و به تبع آن در استان های خراسان رضوی، خوزستان و فارس هستیم.

به گزارش خبرنگار بازار؛ ادعای نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات موجب شد تا با گشت و گذار در مناطق مختلف مشهد این ادعا در خصوص روند کاهشی مسکن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

مسئولان توجیح می کنند

برای تائید صحت گفته های نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات که مدعی ارزان تر شدن مسکن در خراسان رضوی است تصمیم می گیریم تا سری به مشاوران املاک سطح شهر زده و قیمت های چند ماه گذشته را با نرخ های مرداد و شهریور ماه ۱۴۰۲ بررسی کنیم.

مقداد مروت یکی از متصدیان مشاوران املاک در مشهد در این رابطه به ما می گوید: قیمت مسکن از ابتدای امسال در مشهد با رشد کاذب و قابل توجهی روبرو بوده است.

متصدی مشاور املاک: مسئولان سعی دارند تا به مردم القا کنند که قیمت های دستوری و راه اندازی سامانه اجاره بهاء طرح بسیار موفقی در کاهش اجاره خانه بوده است. به طور مثال در مجتمع چشم انداز در بلوار دلاوران مشهد قیمت اجاره یک آپارتمان دو خوابه تا سال گذشته ۷ میلیون تومان بود اما در حال حاضر به ۱۲ میلیون تومان و بیشتر رسیده است لذا مسئولانی که مدعی هستند فقط ۲۰ درصد اجاره بهاء افزایش یافته است این افزایش های ۱۰۰ درصدی را چگونه توجیه می کنند؟!

وی با بیان اینکه قیمت هر متر آپارتمان در مناطق برخوردار مانند بلوار پیروزی، هفت تیر و یا صارمی از متری ۳۵ میلیون تومان به یک باره به ۴۵ تا ۵۵ میلون تومان رسید اظهار می کند: به دلیل نقدینگی که سازنده ها نیاز دارند این روز ها شاهد هستیم که حدود ۲ تا ۵ میلیون تومان به ازای هر متر مربع ارزان تر از ماه گذشته آپارتمان در محدوده های یاد شده به فروش می رسد.

مسکن ارزان خیالی باطل | گفته مسئولان با واقعیت جامعه نمی خواند

وی البته این موضوع را یک ذوق زدگی کوتاه مدت می داند و به ما می گوید: از ابتدای سال ما به ازای هر متر آپارتمان رشد ۲۰میلیون تومانی را شاهد بودیم اما حالا مسئولان به این دل خوش هستند که مسکن متری ۵ میلیون تومان ارزان شده است!

وی درباره مناطقی که مسکن در آن‌ها بیشتر افت قیمت داشته است، بیان می‌کند: مسکن در مناطق روبه توسعه و نوساز مشهد مانند الهیه بیشتر افت قیمت داشته است.

این کارشناس ساخت و ساز می افزاید: در تیرماه قیمت مسکن در مناطق در حال ساخت وساز ۱۰ درصد کم شده است و دلیل این مسئله هم این است که سازنده‌ها برای ادامه پروژه هایشان به نقدینگی نیاز دارند از این رو، حاضرند خانه‌های ساخته شده را کمتر از قیمت اسمی به فروش برسانند لذا این اتفاق را نباید به ارزان شدن مسکن تعبیر کرد.

وی با بیان اینکه مسئولان سعی دارند تا به مردم القا کنند که قیمت های دستوری و راه اندازی سامانه اجاره بهاء طرح بسیار موفقی در کاهش اجاره خانه بوده است اذعان می کند: به طور مثال در مجتمع چشم انداز در بلوار دلاوران مشهد قیمت اجاره یک آپارتمان دو خوابه تا سال گذشته۶ میلیون تومان بود اما در حال حاضر به ۱۲ میلیون تومان و بیشتر رسیده است لذا مسئولانی که مدعی هستند فقط ۲۰ درصد اجاره بهاء افزایش یافته است این افزایش های ۱۰۰ درصدی را چگونه توجیه می کنند؟!

وی با بیان اینکه قیمت ملک در حاشیه شهر مشهد نیز با رشد فزاینده ای همراه بوده است ادامه می‌دهد: افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم دراین زمینه مؤثر بوده است. علاوه بر این بازار مسکن یک دوره رشد یک ساله داشته است و در برخی مناطق ارزان قیمت و کم متراژ شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها بوده ایم.

مروت تاکید می کند: این رشد قیمت باعث شده است اکنون تقاضای سفته بازان در بازار کاسته شود از این رو می‌توان گفت بازار مسکن اکنون در فاز رکود است نه ارزانی!

وضعیت فعلی مردم

طبق آخرین آمار جمعیتی از مناطق مختلف شهر مشهد حدود ۵۵.۵ درصد خانواده‌های مشهدی مستأجر هستند البته این مربوط به سال ۱۳۹۵ است و تا حالا احتمالا سهم این اجاره نشین‌ها بیشتر هم شده است.

یکی از موارد درخور توجه در نقشه جمعیتی مشهد، این است که در مناطق کم برخوردار، تعداد اجاره نشین‌ها بیشتر از کسانی است که در ملک شخصی خود ساکن هستند.

به طور مثال نسبت مالکیت در منطقه یک و محلاتی مانند احمدآباد، سجاد، فلسطین، ملاصدرا که جزو مناطق برخوردار مشهد به حساب می‌آیند ۵۴.۳ درصد اما همین نسبت در منطقه ۵ و محلاتی مانند کال قره خان، سرخس ۳۹.۶ درصد است. این آمار نشان می‌دهد که مستأجربودن چگونه فشار هزینه‌ها را در خانواده‌های کم برخوردار مشهدی بیشتر می‌کند.

اینکه بخواهیم عدد مشخصی را برای میانگین قیمت اجاره مسکن در مشهد باتوجه به متغیرهای مختلف و اثرگذار در این حوزه از متراژ و مکان بگیرید تا سال ساخت، امکاناتی مانند آسانسور و پارکینگ، تعداد طبقات بگوییم، کار آسانی نیست، اما بررسی ها نشان می‌دهد که اجاره یک خانه ۹۰ متری با شرایطی متوسط در منطقه‌ای متوسط سال گذشته حداقل حدود ۶ میلیون تومان و امسال در همان مناطق به حدود ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

مسکن ارزان خیالی باطل | گفته مسئولان با واقعیت جامعه نمی خواند

حالا یک فردی که دستمزدش براساس قانون کار است، در سال ۱۴۰۲ چقدر حقوق می‌گیرد؟ دریافتی این فرد اگر متأهل و دارای دو فرزند باشد (بدون سابقه کار)، کمی بیش از ۸ میلیون تومان است. اگر متراژ را کم کنیم و میانگین حداقلی اجاره خانه ۷۵ متری در مناطق معمولی را ۸ میلیون در نظر بگیریم، تقریبا کل حقوق این فرد را اجاره می‌بلعد.

سال قبل رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، سهم هزینه‌های مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد اعلام و  اذعان کرد: میانگین این شاخص در جهان ۱۸ درصد و در دامنه نوسانات بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است. این یعنی سبد خانوار برای تأمین سرپناه در حال بلعیده شدن است.

از چند مشاور املاک درباره میزان رعایت افزایش ۲۰ درصدی مبلغ اجاره بها می‌پرسیم اما همه متفق القول می‌گویند که به هیچ عنوان رعایت نمی‌شود و هیچ راهی هم برای اجبار صاحب خانه یا نظارت بر اجرای این مصوبه وجود ندارد.

بسیاری از مشاوران املاک با وجود اینکه برچسب های طرح نظارتی را هم بر شیشیه های مغازه خود الصاق کرده اند اذعان می کنند: میانگین افزایش اجاره بها در مشهد کمتر ۵۰ تا ۱۰۰ درصد است و لذا مسئولان با این هیاهوی نظارت بر قیمت ها فقط صورت مسئله را پاک کرده اند.

آمار سازی در هفته دولت

همزمان با فرا رسیدن هفته دولت تنور تبلیغات برای اقدامات دولت در حوزه مسکن داغ شده است و لذا در این رابطه آمار هایی منتشر می شود که بنا بر گفته شهروندان باور آن ها سخت است.

جواد خدایی معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار خراسان رضوی در همین رابطه اذعان می کند: تاکنون ۴۰میلیون مترمربع زمین در سطح استان خراسان رضوی تأمین شده که این میزان ۱۵برابر اقداماتی است که برای مسکن مهر در استان انجام شده است و این عدد معادل حدودا ۱۸۰هزار واحد مسکونی می‌شود.

اعداد و ارقام ساخت ۱۸۰ هزار وحد مسکونی در حالی منتشر شده است که حتی زمین های این واحد های مسکونی تحویل و آماده سازی برای ساخت نشده است!

به گزارش خبرنگار بازار؛ اگر چه سخن از ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان رضوی زده شده است اما واقعیت اینست که زمین های لازم و هم چنین بستر های مورد نیا از جمله آب، برق و گاز هنوز برای این زمین ها آماده سازی نشده و به احتمال زیاد تا پایان سال به طول خواهد انجامید.

اگر معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار خراسان رضوی تاکید کرده است تا آغاز فصل زمستان نیز پایان عملیات آماده‌سازی زمین‌ها را اعلام خواهیم کرد و تا انتهای سال همه زمین‌ها باید زیر بار ساخت‌وساز برود اما بنا بر نظر کارشناسان شرایط اقتصادی دولت و هم چنین بی رغبتی بانک ها برای مشارکت در این طرح بدون حتم مشکل زا خواهد بود.

مسکن ارزان خیالی باطل است

تبدیل شدن ملک به یک کالای سرمایه ای، کاهش و رکود ساخت وساز مسکن، سوءمدیریت، نبود سامانه اطلاعاتی، افزایش هزینه ساخت و قیمت گران زمین از جمله عوامل افزایش قیمت ملک در کشور است.

مسکن ارزان خیالی باطل | گفته مسئولان با واقعیت جامعه نمی خواند

امیر خسروی عضو کانون انبوه سازان در گفت و گو با بازار اظهار می کند: قیمت زمین به طور فزاینده ای بر روی هر متر آپارتمان تاثیر مستقیم گذاشته است.

عضو کانون انبوه سازان: در حالی که هزینه پروانه ساخت و عوارض تامین اجتماعی افزایش یافته و مصالح نیز از ابتدای سال تاکنون روند افزایش داشته چگونه می توان انتظار داشت که مسکن ارزان شود؟

وی با بیان اینکه زمین به متراژ ۵۰۰ متر برای احداث ۱۴ واحد آچارتمان قریب به ۳۰ تا ۶۰ میلیارد تومان در مناطق برخوردار مشهد هزینه دارد به ما می گوید: به ازای هر متر ساخت آپارتمان این روز ها باید حداقل ۱۷ میلیون تومان هزینه کرد لذا طبیعی است که قیمت مسکن را فقط با کاهش هزینه هایی مانند زمین و یا ارزانی مصالح و یا پروانه کار می توان کاهش داد.

این انبوه ساز با بیان اینکه ارزانی مسکن با توجه به شرایط موجود به نظر بعید است و خیالی باطل اذعان می کند: باوجود آن که طی ۳ ماه اخیر اتفاقی در بازارهای اقتصادی روی نداده، اما در بخش مصالح ساختمانی با رشد قیمت‌های متوالی مواجه هستیم.

این مهندس ساختمان می گوید: این در حالی است که از ابتدای سال هزینه کارگر و سایر ملزومات به شدت افزایش داشته است.

خسروی با اشاره به اینکه قیمت بتن آماده نسبت به زمستان سال قبل ۲ برابر شده است می گوید: در حالی که هزینه پروانه ساخت و عوارض تامین اجتماعی افزایش یافته و مصالح نیز از ابتدای سال تاکنون روند افزایش داشته چگونه می توان انتظار داشت که مسکن ارزان شود؟

وی بیان می کند: نه تنها مصالح بلکه سایر هزینه های متفرقه مانند حمل و نقل مصالح اعم از جرثقیل ها، لیفتراک و خدمات کارگری حدود ۳ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه بهمن سال گذشته قیمت هر مترمکعب بتن حدود ۹۰۰ هزار تومان بود می افزاید: این در حالی است که امروز این رقم به بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و این قیمت بدون محاسبه هزینه پمپ بتن و مواد افزودنی بتن است که آنرا نیز به صورت جداگانه از سازندگان مسکن دریافت می‌کنند.
این کارشناس ساختمان ابراز می کند: این در حالی است که تسهیلات مسکن نیز به هیچ وجه با این افزایش قیمت ها همخوانی نداشته و نمی تواند هزینه های ساخت را پوشش دهد.

وی افت مقطعی مسکن را ناشی از نیاز به نقدینگی برخی از فروشندگان می داند و می گوید: تنها فروشندگانی که نیازمند تامین سرمایه در گردش هستند زیرقیمت ملک خود را می‌فروشند و لذا باید اذعان کرد هیچ یک از اقلام یاد شده که در گرانی مسکن تاثیر گذار بوده است روند نزولی نداشته که بتواند در ارزانی مسکن موثر واقع شود.

عامل گرانی مسکن

به گزارش خبرنگار بازار؛ در حال حاضر دولت یکی از عوامل مهم در کاهش قیمت مسکن را مدیریت و کنترل مشاوران املاک را می‌داند به طوریکه در مدت کوتاه نسبت به پلمپ صد ها بنگاه مشاور املاک متخلف اقدام کرده‌است و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و انبوه سازان عامل گرانی را دولت می دانند!

کد خبر: ۲۳۹٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha