۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
۳۴۰ هزار زوج سال جاری تسهیلات ازدواج دریافت کردند
دبیر شورای عالی جوانان ریاست جمهوری:

۳۴۰ هزار زوج سال جاری تسهیلات ازدواج دریافت کردند

دبیر شورای عالی جوانان ریاست جمهوری گفت: طبق آماری که امروز گرفته‌ام، ما شاهد جهش بسیاری طی ماه اخیر بوده‌ایم و تا کنون حدود ۳۴۰ هزار نفر توانسته‌اند در سال ۱۴۰۲ وام خود را دریافت کنند.

به گزارش بازار، وحید یامین‌پور معاون امور جوانان و دبیر شورای عالی جوانان ریاست جمهوری امروز در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران، گفت: خوشبختانه ما همچنان می‌توانیم بگوییم که جمعیت کشورمان جوان است اما متاسفانه پنجره جوانی کشور ما در حال بسته شدن است؛ به طوری که اگر پنجره جوانی را ۱۸ الی ۳۴ سال بدانیم، اکنون جمعیت کشور ما در حال رشد به سمت داشتن جمعیت بالای ۳۴ سال است. به عنوان مثال طی هفت سال اخیر جمعیت ۲۵ میلیونی ایران چهار میلیون نفر کم شده است و اکنون ما تنها ۲۱ میلیون جوان بین ۱۸ الی ۳۴ سال داریم.

یامین‌پور ادامه داد: سیاست کنترل جمعیت ایران از اواخر دهه ۶۰ که در دهه ۸۰ خود را نشان داد نتیجه‌ای این چنینی داشت. ما اکنون ستاد ملی جمعیت داریم که بیش از ۲۰ دستگاه و وزارت‌خانه در آن عضو هستند. سیاست‌های حمایتی مانند تسهیلات برای فرزندان، واگذاری زمین و حمایت از بانوان متاهل از اقدامات مربوط به کنترل و افزایش جمعیت هستند.

وی افزود: ما در کانون جوانی جمعیت ماموریت‌های مشخصی مانند حمایت از تشکل‌های فعال در امر جوانی جمعیت داریم. طبق قانون ما باید یک سوم منابع حمایتی خود را صرف این تشکل‌ها کنیم؛ یکی دیگر از کارهای ما صدور مجوزها و راه‌اندازی مراکز فعال در مسئله آسان‌سازی ازدواج است.

دبیر شورای عالی جوانان تاکیدکرد: از آنجایی که تعداد جوانان ایران کم شده، ثبت ازدواج نیز کاهش داشته است. طی هفت سال اخیر بیش از ۱۵ درصد کاهش میزان ازدواج داشته‌ایم. سن ازدواج جوانان ۲۷ سال شناسایی شده و سن بانوان نیز ۲۵ سال بوده است. سیاست‌های دولت آن است که سن ازدواج در نقطه‌ای مطلوب نگه داشته شود و برای این کار مسائل مختلفی در نظر گرفته شده است.

یامین‌پور در ادامه گفت: بیشتر آقایان جوان به دلیل عدم فعالیت در شغل‌های پایدار ازدواج خود را به تعویق میندازند و بانوان نیز به دلیل رشد فردی دیرتر این کار را انجام می‌دهند. ما جهش خوبی در ارائه تسهیلات داشته‌ایم؛ برای مثال تسهیلات ازدواج ۵۰۰ هزار تومانی در سال ۸۳ به بالای ۲۲۰ میلیون تومان رسیده است. هرچقدر سن افراد بالاتر باشد تسهیلات ازدواج کاهش پیدا می‌کند.

معاون امور جوانان و دبیر شورای عالی جوانان ریاست جمهوری گفت: یکی از سخت‌ترین کارهای ما ارائه تسهیلات به موقع به جوانان است چرا که بانک‌ها به این کار علاقه‌ای ندارند. ما از روند خرداد ماه برای ارائه تسهیلات راضی نبودیم و به همین دلیل پیگیری‌های بسیاری با ریاست‌جمهوری انجام دادیم. رئیس جمهور حدود یک ماه پیش دستور دادند تا صف متقاضیان ازدواج تا پایان شهریور صفر شود. طبق آماری که امروز صبح گرفته‌ام، ما شاهد جهش بسیاری طی ماه اخیر بوده‌ایم و تا کنون حدود ۳۴۰ هزار نفر توانسته‌اند در سال ۱۴۰۲ وام خود را دریافت کنند.

وی افزود: ما تصمیم داریم تا متناسب با تورم تسهیلات را افزایش دهیم و جهش لازم را داشته باشیم. ما همچنین تلاش داریم تا بیش از تورم، تسهیلات ارائه دهیم. در حوزه مسکن جوانان نیز آقای رئیس جمهور دستوراتی را صادر کردند که زمین‌هایی را به زوجین جوان ارائه دهند. اکنون مقدمات لازم برای ثبت نام زوجین جهت دریافت زمین فراهم شده است.

دبیر شورای عال جوانان گفت: ما خدمات پیش از ازدواج را نیز ارائه می‌دهیم تا افراد ازدواج کردن را بیاموزند. ناپایداری برخی از خانواده‌ها به دلیل عدم آشنایی با مهارت‌های زندگی مشترک است. علت اصلی طلاق به دلیل عدم آشنایی با این مهارت‌ها است. ما باید این را به مردم بیاموزیم تا جوانان آماده ازدواج باشند.

یامین‌پور گفت: ما اکنون در سراسر کشور آموزش‌های پیش از ازدواج داریم که در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار جوان توانستند از ۱۰ هزار کارگاه رایگان در این حوزه برخوردار شوند. کار ما ارائه خدمات و آموزش‌هایی است که جوانان را آماده ازدواج می‌کند. امیدواریم آموزش و پرورش نیز این مسئله را جدی بگیرد و آموزش‌های لازم را به جوانان بدهند.

وی تاکید کرد: کار تشکلی در دنیا مرسوم است و ما نیز نمونه‌های پیشرفته آن را در دوره انقلاب و جنگ تجربه کردیم که بسیج یکی از بهترین مدل‌های آن است. ما سازمان‌های مردم نهاد جوانان داریم که نوعی از کنشگری عام‌المنفعه داوطلبانه هستند که در گونه‌های مختلف کار می‌کنند. ما در وزارت ورزش و جوانان حدود ۵ هزار سازمان مردم نهاد داریم که مجوز دارند و از آن‌ها حمایت می‌شود. حضور در چنین نهادهایی به جوانان کمک می‌کنند تا در جامعه حضور داشته باشند.

یامین پور افزود: ما سال گذشته ۱۴ عنوان را به تمامی سازمان‌های مردم نهاد پیشنهاد کردیم تا آن‌ها موضوع مورد نظر خود را انتخاب کنند. این کار باعث می‌شود جوانان بسته به علاقه خود فعالیت کنند؛ در حال حاضر ۱۴ استان میزبان ۱۴ موضوع فعالیتی سازمان‌های مردم نهاد هستند. ما همچنین رویداد نما را برگزار کردیم که جوانان زیر ۲۵ سال در حوزه حل مسائل اجتماعی در آن ایده می‌دادند. صدها تشکل در این رویداد شرکت کردند و ایده‌های برتر انتخاب شدند و از آن‌ها تجلیل شد.

معاون امور جوانان ریاست جمهوری تاکید کرد: ما تلاش داریم تا به جوانان انتقال دهیم که ایده‌های آن‌ها ابتدای کار جمعی و سازمان‌های مردم نهاد است. با وجود آن که شرایط بهتر شده اما ما همچنان رضایت نداریم و می‌خواهیم بیش از این برای جوانان انرژی بگذاریم تا خواسته‌های آن‌ها را پاسخگو باشیم. ما باید در حوزه حمایت از نخبگان فعالیت‌های بیشتری داشته‌باشیم.

دبیر شورای عالی جوانان ریاست جمهوری گفت: ما همچنین مهارت‌های عمومی و مهارت‌های شغلی را به جوانان آموزش می‌دهیم؛ ما سال گذشته ۱۲۰ هزار سرباز را در مرحله بدو خدمت آموزش دادیم. ما تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار سرباز را آموزش داده‌ایم و در حوزه‌های دیگر نیز اتفاقات مشابهی رقم خورده است. مهارت‌ها از سبک زندگی تا مسائل شغلی وجود دارند.

کد خبر: ۲۳۹٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha