۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۷
دعوت به بریکس پیروزی سیاسی برای ایران
نیویورک تایمز:

دعوت به بریکس پیروزی سیاسی برای ایران

روزنامه نیویورک تایمز دعوت ایران برای الحاق به بریکس را پیروزی سیاسی و غافلگیرکننده خوانده اما همزمان تلاش کرده است این دستاورد را کم اهمیت جلوه دهد.

به گزارش بازار، در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به دعوت بریکس از ایران برای عضویت در این گروه، یک روزنامه نزدیک‌ به حزب دموکرات در آمریکا در یادداشتی ضد ایرانی به تحلیل این موضوع پرداخته است.

نیویورک تایمز در ابتدای یادداشت خود روایت ضد ایرانی خود را از تحولات داخلی یک سال اخیر مطرح و موضع مداخله جویانه غرب به ویژه آمریکایی‌ها را تکرار کرده است.

به ادعای این رسانه آمریکایی، «ایران طی بیش از ۱۲ ماه اخیر از یک بحران وارد یک بحران دیگر شده است».

نیویورک تایمز ضمن تلاش برای ماهیگیری از مشکلات اقتصادی در ایران، به سراغ عضویت تهران در گروه بریکس رفته و تلاش کرده آن را کم اهمیت جلوه دهد.

در یادداشت آمده است: «روز پنجشنبه بیانیه غافلگیرکننده منتشر شد مبنی بر اینکه ایران برای پیوستن به بریکس دعوت شده است؛ گروهی از اقتصادهای نوظهور که قصد دارند به عنوان وزنه (موازنه‌بخش) در برابر سلطه غرب بر نظم جهانی عمل کنند».

نیویورک تایمز مدعی است: «مقامات ایرانی بلافاصله اعلام پیروزی و به "دستاورد تاریخی" کشورشان مباهات کردند و از پتانسیل (بریکس) به عنوان یک شریک تجاری و به برهم زننده ایدئولوژیک هژمونی غرب سخن گفتند».

رسانه آمریکایی ادعا کرد: «تحلیلگران اتفاق نظر داشتند که (عضویت ایران در بریکس) یک پیروزی سیاسی برای جمهوری اسلامی پس از یک سال آشوب بود که در آن با بحران شدید مشروعیت در داخل و خارج مواجه شد».

به روایت ادعایی نیویورک تایمز، «اگرچه انتظار نمی‌رود پیوستن به بریکس به حل مشکلات اقتصادی شدید ایران کمک کند، اما کارشناسان می‌گویند که مزیت اصلی پیوستن به این گروه اثبات این است که تهران دوستان قدرتمندی دارد و می‌تواند به آن اهرمی در هر گونه مذاکره بیشتر با ایالات متحده بدهد».

این روزنامه در یادداشت خود از دعوت ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر، اتیوپی و آرژانتین به گروه بریکس، علیه این گروه اینگونه موضعگیری کرد: «این دعوت‌نامه‌ها تاکیدی بود بر کیفیت عجیب این گروه که شامل دموکراسی‌ها و دولت‌های استبدادی می‌شود و هیچ انسجام سیاسی روشنی ندارد مگر در تمایل به تغییر شکل نظام مالی و حکمرانی جهانی کنونی به سیستمی که متنوع‌تر و کمتر تابع سیاست‌های آمریکا و قدرت دلار باشد».

نیویورک تایمز بلافاصله بعد از این جمله، از مواضع سیاست خارجی عربستان سعودی و امارات عربی متحده به ویژه روابط آنها با ایران انتقاد کرد.

در یادداشت آمده است: «گنجاندن ایران در فهرست دعوت شدگان (به گروه بریکس) در حالی صورت می‌گیرد که ژئوپلیتیک خاورمیانه به طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود و برخی از متحدان ایالات متحده در منطقه در شراکت خودشان با واشنگتن دچار اصطکاک شده‌اند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی در موضوعاتی مانند تولید نفت، جنگ در اوکراین و روابط با ایران و سوریه به طور فزاینده مسیر خودشان را در پیش گرفته‌اند».

نیویورک تایمز در ادامه تلاش کرده که روی مشکلات اقتصادی در ایران موج سواری کند و همزمان بدون اشاره به کارزار تحریم‌های ظالمانه چند دهه‌ای ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سعی در توجیه مواضع ضد ایرانی واشنگتن کرده است.

در یادداشت ادعا شده است: «تلاش برای حل مشکلات اقتصادی ایران دشوار خواهد بود. دهه‌ها سوء مدیریت و فساد، همراه با تحریم‌های آمریکا با هدف محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران که این کشور را از معاملات بانکی بین‌المللی و فروش نفت منع می‌کند، به ویرانی اقتصاد کمک کرده است».

روزنامه نزدیک به دموکرات‌ها برای کم رنگ جلوه دادن عضویت ایران به گروه بریکس، گزاره‌ای را به نقل از «تحلیلگران» منتشر کرده؛ تحلیلیگرانی که نام و هویتشان نامشخص و مجهول است.

نیویورک تایمز مدعی است: «تحریم‌های به اصطلاح ثانویه آمریکا که افراد و نهادهایی را که با ایران تجارت می‌کنند هدف قرار می‌دهد، مانع دیگری برای بهره‌مندی از مزایای مالی کامل عضویت در گروهی مانند بریکس است. به گفته تحلیلگران، ایران همچنان به احتمال زیاد نمی‌تواند از بانک توسعه که توسط کشورهای بریکس ایجاد شده است، وام دریافت کند».

به ادعای این روزنامه آمریکایی، نگاه به شرق توسط ایران «تا حدودی ناشی از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای خارج کردن ایالات متحده از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها بود که به رغم پایبندی کامل تهران (به برجام) انجام گرفت. (به دنبال این اقدام آمریکا) شرکت‌های اروپایی فعال در ایران از این کشور خارج شدند».

در ادامه یادداشت ادعا شده است: «پس از آن(خروج آمریکا از برجام و خروج شرکت‌های اروپایی‌ از ایران)، دولت ایران گفت که دیگر نمی‌تواند به غرب اعتماد و برای توسعه اقتصادی به آن تکیه کند و با تغییر سیاست، به روسیه و چین نزدیک شد. این کشور همچنین برنامه هسته‌ای خود را به سطوحی بسیار فراتر از آنچه در (برجام) توافق شده بود، گسترش داد».

به روایت نیویورک تایمز، «ایران همچنین به اقتصاد نفتی خود تنوع داده و تجارت خود را با سایر کشورها افزایش داده است. بر اساس گزارش‌های خبری از ایران به نقل از داده‌های رسمی گمرک، برای مثال، قبل از توسعه برنامه ریزی شده، برای مثال، تجارت غیرنفتی ایران در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۲ با پنج عضو گروه بریکس تا قبل از الحاق به این گروه، با ۱۴ درصد افزایش به ۳۸.۴۳ میلیارد دلار رسید».

کد خبر: ۲۳۹٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha