۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
ساعت معاملات گواهی شمش طلا با بازارهای جهانی منطبق شود
عضو انجمن صنفی طلا و جواهر:

ساعت معاملات گواهی شمش طلا با بازارهای جهانی منطبق شود

عضو انجمن صنفی طلا و جواهر با اشاره به معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا گفت: ساعت معاملات طلا در کشور ما با بازارهای جهانی متفاوت است.

به گزارش بازار به نقل از بورس کالا، عبادالله محمدولی عضو انجمن صنفی طلا و جواهر گفت: تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که صنایع و مردم به نهادهای رسمی اعتماد می‌کنند و بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه کشور نیز طی سال‌های گذشته کمک بسیار زیادی به بازارهای مختلف کرده است.

این کارشناس و تحلیلگر بازار طلا اشاره کرد: اخیرا که عرضه شمش طلا به صورت گواهی سپرده در بورس کالا آغاز شده، بخشی از تقاضای بازار طلا که به منظور سرمایه‌گذاری به این بازار آمده بودند از طریق بورس تامین شدند به همین دلیل با تعدیل تقاضا در بازار فیزیکی می بینیم که قیمت‌ها نیز تعدیل شده است؛ این رویه مناسبی در بازار طلا به شمار می‌رود.

محمدولی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که انتظار می‌رود اصلاحاتی در خصوص آن انجام شود، ساعت‌های معامله طلا در بورس است. با توجه به اینکه ساعت معاملات در کشور ما با بازارهای جهانی متفاوت است، باید ساعت بیشتری از روز معاملات باز باشد تا متقاضیان براساس قیمت‌های روز جهانی بتوانند معاملات خود را انجام دهند. البته در ماه‌های گذشته ساعت معاملات از ۱۵ به ۱۷ افزایش یافته که این اقدام مثبتی در جهت افزایش زمان معاملات این بازار تلقی می‌شود.

او یادآور شد: با توسعه بازار طلا در بورس کالا، بانک اطلاعاتی در این بازار نیز ایجاد خواهد شد. تا امروز به دلیل آنکه معاملات عمدتا در بازار آزاد و به صورت فیزیکی انجام می‌شد و این بازار هم شفاف نیست، بنابراین هیچ اطلاعاتی از خریداران و فروشندگان، میزان معاملات و قیمت‌ها وجود نداشت اما در بورس می‌توان این اطلاعات را گردآوری کرد تا برای مدیریت بازار و برنامه ریزی ها از آن استفاده شود.

محمدولی با بیان اینکه لازم است بورس عرضه‌های خود را افزایش دهد ادامه داد: به هر حال بازار طلا یک بازار بسیار پرمخاطب و بزرگ است و بورس باید زمینه افزایش عرضه را به اندازه‌ای مهیا کند که تقاضای موجود در بازار پاسخ داده شود.

براساس این گزارش، در راستای افزایش ساعات معاملات گواهی سپرده شمش طلا، مشتریان پس از اخذ کد بازار مالی بورس کالا از طریق شرکت‌های کارگزاری، می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۷ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۵ اقدام به معامله در این بازار کنند؛ همچنین امکان تحویل فیزیکی شمش طلا با رعایت نصاب تحویل شمش طلا (دارا بودن ۱۱ هزار گواهی) از خزانه های بانک وجود دارد.

کد خبر: ۲۳۹٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha