۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۰
سرعت رشد مصرف بنزین بیش از برقی سازی خودروها در ایران| مصرف بنزین طی یک دهه دو برابر شد
کارشناس انرژی در گفتگو با بازار :

سرعت رشد مصرف بنزین بیش از برقی سازی خودروها در ایران| مصرف بنزین طی یک دهه دو برابر شد

اورعی کارشناس انرژی که معتقد است بحران سوخت در سال های آینده جدی تر خواهد شد، گفت: رشد مصرف بنزین در ایران خیلی بیشتر از برقی سازی خودروهاست.

بازار؛ گروه آب و انرژی: هاشم اورعی کارشناس انرژی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه متوسط مصرف بنزین در کشور به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: برآوردهای صورت گرفته حاکی از این است که حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد سوخت مصرفی در کشور به صورت قاچاق از کشور خارج می شود که جلوگیری از آن مستلزم اصلاح قیمتی است. اما حدود ۹۰ درصد دیگر در خودروهای بی کیفیت سوخت می شود.

به گفته او، حدود ۴ سال است که قیمت بنزین ثابت بوده و این در حالی است که تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد در کشور داریم یعنی اگر هر سال قیمت بنزین را ۱.۵ برابر کنیم درواقع قیمت را ثابت نگه داشته‌ایم و اگر تغییر نکند به این معناست که ۵۰ درصد از قیمت بنزین کم کرده‌ایم.

مصرف بنزین در کشور در طول یک دهه گذشته از حدود ۶۰ میلیون لیتر به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است. با توجه به وضعیت تولید خودروهای داخلی این روند روبه رشد همچنان ادامه خواهد داشت و در سال های آینده بحران سوخت جدی تر هم خواهد شد

اورعی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور در طول یک دهه گذشته از حدود ۶۰ میلیون لیتر به ۱۲۰ میلیون لیتر رسیده است، ادامه داد: با توجه به وضعیت خودروهای داخلی این روند روبه رشد همچنان ادامه خواهد داشت و در سال های آینده بحران سوخت جدی تر هم خواهد شد.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه در شرایط فعلی راه کار جلوگیری از رشد مصرف بالا جایگرینی خودروهای هیبریدی با خودروهای بنزین سوز و گازوییل سوز است، ادامه داد: متاسفانه در این حوزه هم گام با جهان پیش نرفته ایم و عقب ماندگی بزرگی را در این حوزه شاهد هستیم.

او در ادامه به آمار توسعه تولید خودروهای هیبریدی در جهان گریزی زد و گفت: هفته گذشته یک شرکت ویتنامی که تولیدکننده خودروهای برقی است، سهام خود را در بازار بورس نیورک عرضه کرد. پیش بینی می شد که قیمت هر سهم این شرکت حدود ۱۰ دلار باشد اما هر سهم آن تا ۲۲ دلار هم فروش رفته و ارزش دارایی این شرکت به حدود ۸۵ میلیارد دلار رسید. به عبارت دیگر سهام تنها یک شرکت ویتنامی تولید کننده خودروهای هیبریدی بیش از کل صادرات ما در طول یک سال بوده است.

با وجود بحران سوختی که کشور با آن مواجه است سهم خودروهای برقی از صنعت خودروی ما تقریبا صفر است. به همین دلیل در سال های بحران سوخت در کشور ما جدی تر هم خواهد شد

اورعی با بیان اینکه تسلا دومین تولیدکننده بزرگ خودروهای برقی است که در نیمه نخست امسال ۸۸۹ هزار خودروی برقی به خیابان های دنیا فرستاده است، افزود: همچنین شاهد استفاده از خودروهای هیبریدی در بسیاری از کشورهای دنیا هستیم. جالب است که بدانید در سال ۲۰۲۲ میلادی کشور نروژ ۷۹ درصد از کل خودروی نو فروخته شده برقی بوده است. ضمن اینکه بر اساس هدف گذاری صورت گرفته در ۲۰۲۵ فروش خودروی بنزینی در این کشور صفر خواهد شد. این آمار نشان می دهد که خودروهای هیبریدی انقلاب بزرگی را در صنعت حمل و نقل دنیا ایجاد خواهند کرد و سرعت گذار از انرژی های فسیلی به تجدید پذیر را به شدت بالا خواهند برد. اما ما در ایران در نقطه مقابل این کشورها قرار داریم و می توان گفت که سهم خودروی برقی در کشور ما صفر است.

استاد دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: اگر ما هم می خواهیم که به دنیا وصل شویم باید از تولید و تردد خودروها با سوخت های فسیلی در خیابان های کشور کم کنیم. تنها در این حالت است که می توان جلو رشد فزاینده مصرف بنزین در کشور را گرفت.

او افزود: البته با توجه به عقب ماندگی که در این حوزه داریم حتی اگر همین حالا هم به دنبال توسعه خودروهای هیبریدی برویم به همین زودی ها مشکل کمبود بنزین در کشور ما حل نخواهد شد، چرا که نرخ رشد مصرف بنزین در ایران بیش از سرعت ساخت خودروهای هیبریدی است.

اورعی اظهار داشت: ایران حدود یک درصد جمعیت جهان را دارد اما ۱۷ درصد ذخایر گاز و ۱۳ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار داریم. اما با کمال تأسف وضعیت ناترازی سوخت، گاز و برق در آینده تاریک و نا امید کننده است.

کد خبر: ۲۳۹٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha