۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۲
ارتباط پدر خوانده ها با داخل سازمان نظام مهندسی تهران؟ ا کریمی آنچه: احتمال انحلال سازمان وجود دارد
«بازار» گزارش می دهد

ارتباط پدر خوانده ها با داخل سازمان نظام مهندسی تهران؟ ا کریمی آنچه: احتمال انحلال سازمان وجود دارد

کریمی آنچه، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با بیان اینکه شیب کیفیت ساخت و ساز رو به بهبود است گفت: وجود پدر خوانده و ارتباط آنها با برخی در داخل سازمان نظام مهندسی را رد نمی کنیم.

اکبر محمودی؛ بازار: ساخت و ساز در تهران به عنوان پایتخت کشور همواره با تلاطم و آمارهای عجیب و غریب و در نهایت با حاشیه های فراوانی همراه بوده است. چندی پیش خبری منتشر شد که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از انحلال سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خبر می داد.

او با اشاره به تخلفات رخ‌ داده در بدنه سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: افرادی در سازمان نظام مهندسی استان تهران نفوذ دارند که عضو هیئت مدیره نیستند اما نقش اساسی در اداره آن ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی استان تهران پنج هفته است که خروجی نداشته است، تصریح کرد: تکلیف این است که سازمان‌های نظام مهندسی را رصد کنیم و اگر همین رویه ادامه پیدا کند قطعاً راهی جز اجرای ماده ۲۶ قانون نمی‌ماند و این ماده اجرایی می‌شود.

بر اساس ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، انحلال سازمان‌های نظام مهندسی در صورت انحراف از اهداف سازمان، پیش‌بینی شده است.

علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان نظام مهندسی استان تهران منحل می شود؟ گفت: تصور من این است که این مشکلات بعد از اعلام رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رو به کاهش گذاشته است و امید است که این مشکلات به طور کامل مرتفع شود.

او با بیان اینکه اشخاصی بیرون از هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که در مواردی دخالت می کنند ادامه داد: امیدواریم با اعلام رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و تمهیدات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران این مشکلات به سرعت بر طرف شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران همچنین شیب کیفیت ساخت و ساز را رو به بهبود دانسته و می گوید: عُمر مفید ساختمان در تهران بالای 30 سال است و باید تخریب و نوسازی را در درجه اول در صرفه اقتصادی داشتن این اقدام دانست.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با علی کریمی آنچه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران را با هم می خوانیم:

وجود آزمایشگاه ها و مجریان ذیصلاح منجر به افزایش کیفیت ساخت و ساز با یک شیب ملایم شده است. یا این حساب معتقد به کاهش کیفیت ساخت و ساز نیستم

* چرا همچنان شاهد پایین بودن کیفیت ساخت و ساز هستیم؟

وجود آزمایشگاه ها و مجریان ذیصلاح منجر به افزایش کیفیت ساخت و ساز با یک شیب ملایم شده است. یا این حساب معتقد به کاهش کیفیت ساخت و ساز نیستم بلکه معتقد هستم در سال های اخیر با یک شیب ملایم کیفیت ساخت و ساز بهتر شده است.

* متوسط عُمر مفید ساختمان در کشور گفته می شود که ۳۰ سال است. آیا آماری وجود دارد که نشان دهد به عنوان مثال عُمر مفید ساختمان ها در تهران بالاتر از کشور باشد؟

با توجه به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان به شکل مناسبی اجرا نمی شود در حال حاضر نمی توان به طور دقیق اعلام کرد که عُمر مفید ساختمان در تهران چقدر است اما قطعا بالای ۳۰ سال است.

برای یک مالک واحد مسکونی صرفه اقتصادی دارد که ساختمانی را که چندین سال پیش سه یا چهار طبقه ساخته شده را تخریب و نوسازی کند. چرا که مقررات ملی ساختمان جدید می گوید که یک واحد مسکونی را در این پهنه می توانید تا ۵ طبقه هم احداث کنید

* چرا باید تا این حد شاهد پایین بودن عُمر مفید ساختمان در ایران باشیم؟ به عنوان مثال احمد خرم رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان معتقد بودند که در آمریکا عمر ساختمان ها بالای ۱۰۰ سال است. آیا این پایین بودن عمر مفید ساختمان ها به دلیل ذینفع بودن انبوه سازان و سازندگان است یا اینکه شهرداری ها قوانین سفت و سختی برای تخریب این واحدهای مسکونی ندارند و یا اینکه وزارت راه و شهرسازی تلاش زیادی از خود نشان نمی دهد و نظارتی در این خصوص ندارد؟

بخش عمده پایین بودن عُمر مفید ساختمان را غیر از موضوع عمر مفید ساختمان که تعداد سال های بهره برداری را مشخص می کند این است که الان دچار مشکلی شده ایم و آن هم این است که برای یک مالک واحد مسکونی صرفه اقتصادی دارد که ساختمانی را که چندین سال پیش سه یا چهار طبقه ساخته شده را تخریب و نوسازی کند. چرا که مقررات ملی ساختمان جدید می گوید که یک واحد مسکونی را در این پهنه می توانید تا ۵ طبقه هم احداث کنید و از آسانسور هم بهره ببرید. بنابراین بخش عمده موضوع تخریب و نوسازی به اقتصاد مسکن باز می گردد و اینطور نیست که عمر ساختمان به انتها رسیده باشد. خیلی از ساختمان های جدید و قدیمی هستند که با وجود اینکه عُمر آنها به انتها نرسیده است دچار تخریب و نوسازی می شوند.

دخالت هایی از بیرون برای سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت می گیرد و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان هم به آن اشاره داشته اند. تصور من این است که این مشکلات بعد از اعلام رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رو به کاهش گذاشته است

* در هفته های گذشته مواردی رخ داد و باعث شد تا رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اعلام کند که سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران منحل می شود. در صحبت هایی که حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان داشتند از وجود پدر خوانده ها در نظام مهندسی ساختمان اسم برده و به آن اشاره کردند. آیا واقعا در سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، پدر خوانده داریم؟ و یا اینکه این پدر خوانده ها با برخی اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در ارتباط باشند؟

برخی مواقع دخالت هایی از بیرون برای سازمان نظام مهندسی ساختمان صورت می گیرد و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان هم به آن اشاره داشته اند. تصور من این است که این مشکلات بعد از اعلام رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رو به کاهش گذاشته است و امید است که این مشکلات به طور کامل مرتفع شود.

* وجود پدر خوانده را تایید می کنید؟

به هر حال عرض کردم اشخاصی بیرون از هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که در مواردی دخالت می کنند که امیدواریم با اعلام رئیس سازمان نظام مهندسی کشور و تمهیدات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران این مشکلات به سرعت بر طرف شود.

* پس با این حساب به نظر می رسد سازمان نظام مهندسی ساختمان منحل نشود؟

بر اساس انحراف و اندازه گیری که بر اساس ماده ۲۶ قانون توسط نهادهای ذیربط اندازه گیری می شود.

سازمان های نظام مهندسی ساختمان در استان تهران در سال های دور و در استان کرمان منحل شدند و مشمول ماده ۲۶ شدند

* ماده ۲۶ چیست؟ و آیا تاکنون اعمال شده است؟

ماده ۲۶ در سال های گذشته چندین بار اعمال شده است. سازمان های نظام مهندسی ساختمان در استان تهران در سال های دور و در استان کرمان منحل شدند و مشمول ماده ۲۶ شدند. به نظر می رسد این مشکل در استان تهران هم به سرعت در حال مرتفع شدن است.

* به نظر می رسد اگر ماده ۲۶ توسط رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اعمال شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران نیز منحل شود بساط پدر خوانده ها از سازمان نظام مهندسی برچیده می شود. و اینجاست که وزارت راه و شهرسازی ورود کرده و می تواند تیم مناسبی را تشکیل دهد؟

در این موارد وزارت راه و شهرسازی هیات قائم مقامی تشکیل می دهد و شش ماه قائم مقام هیات مدیره می شود تا انتخابات بعدی صورت بگیرد.

بنده به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران مایل به اعمال ماده ۲۶ نیستیم اما اندازه گیری انحرافات سازمان نظام مهندسی ساختمان از خط مشی توسط نهادهای مرتبط با قانون انجام می شود

* با اعمال ماده ۲۶ برخی از اعضای هیات مدیره اگر با این پدر خوانده ها در ارتباط باشند منافع آنها از بین می رود. قطعا می توان امیدوار بود که دخالت ها کمتر می شود.

بنده به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران مایل به اعمال ماده ۲۶ نیستیم اما اندازه گیری انحرافات سازمان نظام مهندسی ساختمان از خط مشی توسط نهادهای مرتبط با قانون انجام می شود.

* مدت زمان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان یک ساله است. ظاهرا کمیسیون عمران در پی آن است که زمان ریاست سازمان نظام مهندسی را افزایش دهد؟

موضوعی را که بنده در صحن مجلس شورای اسلامی شنیده ام این است که زمان حضور در هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان بعد از تصویب قانون چهار ساله شود و دوره های ریاست نیز دو ساله باشد. بلاخره در بخش هایی هم ثبات مدیریت می تواند مثبت باشد.

کد خبر: ۲۳۹٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 1
      کوچک سازی و واقعی کردن هزینه های سرسام آور نظام مهندسی که متضرر نهایی مصرف کننده است
    • شهرام IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 0
      نظام مهندسی از بنیان ویران است جالب است همه از جمله مجلس به وجود مافیای کانون وکالت و اصلاح آن برآمد ولی چگونه است که کمیسون عمران در مورد نحوه آزمون نظام مهندسی ورود نمیکنه معلومه تعارض منافع ، بیش از نود درصد افراد دارای پروانه در نظام مهندسی شغل اولشون چیز دیگه ایه مثل اکثر کارمندان شهرداریها و اداره راه و شهر سازی و اکثر ادارات دیگه