۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
رکود گسترده در آستانه سخنرانی رئیس فدرال رزرو آمریکا در «نشست جکسون هول»| تکلیف بازارهای جهانی چیست؟
بازار بررسی کرد؛

رکود گسترده در آستانه سخنرانی رئیس فدرال رزرو آمریکا در «نشست جکسون هول»| تکلیف بازارهای جهانی چیست؟

در آستانه سخنرانی جروم پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا، بازارهای جهانی در رکود و حتی ریزشی نسبی فرو رفته وانتظار می رود تکلیف بازار مشخص شود.

وحید پورتجریشی؛ بازار: «جروم پاول» رئیس بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) قرار است در جریان برگزاری سمپوزیوم سالانه «جکسون هول» به سخنرانی بپردازد. اهمیت این سمپوزیوم در آن است که سالانه سران بانک های مرکزی بزرگ و مهم جهان به میزبانی ایالات متحده در این نشست شرکت کرده و علاوه بر اعلام سیاست های سالانه بانک های مرکزی تحت مدیریت خود، نسبت به همفکری و چاره اندیشی برای مشکلات اقتصادی بزرگ مشترک پیش رو، اقدام خواهند نمود.

اما به طور طبیعی، مهمترین سخنرانی این نشست همواره متعلق به رئیس بانک مرکزی ایالات متحده به عنوان اقتصاد اول جهان خواهد بود. اهمیت این سخنرانی در این است که علاوه بر تبیین سیاست های اقتصادی فدرال رزرو برای سال آینده، باید بدانیم که این سیاست ها به همراه وضعیت کلی اقتصاد چین، بیشترین میزان تاثیرگذاری را بر اقتصاد جهانی خواهند داشت. در حقیقت، تحلیل فاندامنتال بازارهای بین المللی و تا حد زیادی داخلی کشورها، برای کوتاه مدت و میان مدت، بدون در نظر گرفتن این دو فاکتور کاملا بی معنا خواهد بود.

در صورتیکه جروم پاول، بار دیگر و به احتمال زیاد بر ادامه این سیاست طی ماه های آتی تاکید کند؛ می بایست منتظر عواقب سختی برای اقتصاد داخلی آمریکا و خارج از این کشور باشیم.

به عنوان مثال، جروم پاول سال گذشته در همین سمپوزیوم از تصمیم خود برای اجرای سیاست افزایش نرخ بهره بانکی به منظور کنترل تورم در داخل ایالات متحده خبر داد؛ سیاستی که دستکم طی یک سال گذشته تمامی بخش های مختلف بازارهای مالی و کامودیتی ها را تحت تاثیر منفی خود قرار داده و منجر به ریزش سنگین این بازارها شده است.

تحلیل خروجی احتمالی سمپوزیوم جکسون هول و تاثیرات آن بر بازارهای جهانی

بر اساس آخرین گمانه زنی ها توسط رسانه ها و اتاق های فکر ایالات متحده، دستکم یکی از موضوعات اصلی مورد سخنرانی جروم پاول در نشست امسال، مساله سیاست نرخ بهره بانکی خواهد بود؛ موضوعی که بیش از هر مورد دیگری برای روسای بانک های مرکزی حاضر در این نشست و اقتصاددانان جهان مهم و حائز اهمیت است.

در صورتیکه جروم پاول، بار دیگر و به احتمال زیاد بر ادامه این سیاست طی ماه های آتی تاکید کند؛ می بایست منتظر عواقب سختی برای اقتصاد داخلی آمریکا و خارج از این کشور باشیم. باید توجه داشت که یکی از عوامل شکل گیری رکود در بازارهای جهانی نیز همین سیاست بوده است. چراکه سرمایه گذاران در شرایط فعلی اقتصاد متلاطم و نا امن جهانی، ترجیح می دهند دارایی های خود را به دلار نقد تبدیل کرده و در بانک سپرده گذاری نمایند.

در صورتیکه جروم پاول در سخنان خود به نحوی خواستار عقب نشینی یا تعدیل در تعداد و بازه های زمانی اجرای مراحل افزایش نرخ بهره بانکی باشد، می توان شاهد واکنش سریع و مثبت بازارهای یاد شده بود

از سوی دیگر، فعالان بازار فارکس نیز ترجیح می دهند ارز محور خود را همچنان دلار آمریکا قرار دهند که با افزایش شاخص آن در هر مرحله از افزایش نرخ بهره بانکی، نرخ برابری بیشتری را در برابر ارزهای دیگر این بازار تجربه نمایند.

تاثیر ادامه این سیاست بر بخش های مختلف کامودیتی های بازار به ویژه بازارهای بورس جهانی تا حدی خواهد بود که می تواند منجر به شکل گیری رکود گسترده در بازارهای جهانی شود. اگر این مورد را به رکود شکل گرفته در اقتصاد چین اضافه کنیم، می توان حدس زد که وضعیت بازارهای جهانی طی ماه های آتی تا چه میزان وخیم خواهد شد.

در خصوص بازارهای جدید مانند رمزارزها نیز باید گفت که این سیاست احتمالی فدرال رزرو می تواند منجر به ریزش بیشتر قیمت بیت کوین و سایر رمزارزها شود. به همین دلیل نیز طی روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد ریزش بیشتر قیمت های این بازار بوده ایم.

اما در صورتیکه جروم پاول در سخنان خود به نحوی خواستار عقب نشینی یا تعدیل در تعداد و بازه های زمانی اجرای مراحل افزایش نرخ بهره بانکی باشد، می توان شاهد واکنش سریع و مثبت بازارهای یاد شده بود. چنین واکنشی ابتدا باید بازار رمزارزها و پس از آن، بازارهای فارکس و فلزات را در بر گیرد که در این میان، پس از رمزارزها بازار فلزات گرانبها به ویژه طلا و نقره می بایست بیشترین میزان واکنش مثبت را به عقب نشینی فدرال رزرو داشته باشند.

در هر حال باید منتظر ماند و دید که تکلیف سخنرانی رئیس فدرال رزرو آمریکا و محتوای آن چه خواهد شد. اما پیشنهاد می شود سرمایه گذاران تا زمان تعیین تکلیف نشدن خروجی این سمپوزیوم مهم، از هرگونه معامله در بازارهای جهانی خودداری نمایند. همچنین در صورتیکه هنوز اقدام به خرید در این بازارها نکرده اید، اندکی صبر می تواند فضای غبار آلود فعلی را تا حد چشمگیری روشن کرده و بهتر است فعلا نقد بمانید.

کد خبر: ۲۳۹٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha