۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
معاملات فردایی ارز زیر ذره بین| بساط کانالهای تلگرامی مخل بازار برچیده می شود
«بازار» گزارش می دهد

معاملات فردایی ارز زیر ذره بین| بساط کانالهای تلگرامی مخل بازار برچیده می شود

نرخ غیر واقعی ارز در حالی توسط کانالهای تلگرامی و سایت های بی هویت اعلام می شود که گردانندگان آن برای آشفتگی قیمت ها در این بازار به نفع کار می کنند و مردم نباید فریب چنین نرخ هایی را بخورند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: تعیین نرخ واقعی ارز معمولا توسط بانک مرکزی در بازارهای رسمی، صرافی های معتبر و بعضا بانک ها انجام می شود، ارقام و اعداد مشخص و معینی که بازار تا حدودی آن را مشخص کرده و بانک مرکزی نیز بنا به مقتضیات خود در پی اجرای برنامه های کارشناسانه برای کنترل قیمتها، ثبات نرخ و ساماندهی بازار، ممانعت از هدررفت منابع ارزی همچنین دستیابی متقاضیان واقعی ارز به این کالا آن را تعیین می کند.

حساسیت بالا در تعیین نرخ ارز به این دلیل است که قیمت آن پیشانی و تعیین کننده قیمت همه کالاها و خدمات در بازار بوده و چنانچه چنین نرخی دچار نوسان شود، وضعیت ثبات قیمتی در بازار به هم می خورد و اقتصاد کشور نیز با مشکل جدی مواجه خواهد شد. البته بانک مرکزی برای جلوگیری از التهاب قیمت ها در بازار ارز به اشکال مختلف نیاز متقاضیان ارزی را در بازارهای رسمی به هر شکل ممکن ولو در شرایط محدودیت منابع، به خوبی برآورده می کند، اما دلالان سودجود و کسانی که بدنبال ایجاد تنش در بازار و تغییر نرخ ها به نفع خود هستند از طرق مختلف سعی می کنند برای کسب سودآوری های بالا از طریق نوسان نرخ ها در بازار، ثبات قیمتی در بازار شکل نگیرد تا بتوانند از این راه درآمدهای بالایی را نصیب خود کنند.

برخی کانالهای تلگرامی و سایت های نامعتبر در داخل و خارج اقدام به نرخ گذاری های غیر واقعی و غیر قانونی ارز می کنند تا بازار ملتهب و سرمایه گذاران نیز در انجام فعالیت های خود دچار تردید شوند، موضوعی که پلیس فعالیت آنها را رصد کرده و با متخلفان برخود جدی می کند

نرخ گذاری های غیر واقعی ارزی که اقتصاد را به هم می ریزد

حال که بازار ارز به دلیل ثبات نسبی قیمت ها مدتی است شرایط آرامی را سپری می کند و نرخ این کالای سرنوشت ساز اقتصادی چون گذشته دچار نوسان شدید نیست، اما همچنان برخی کانالهای تلگرامی و سایت های نامعتبر در داخل و خارج اقدام به نرخ گذاری های غیر واقعی و غیر قانونی ارز می کنند تا بازار ملتهب و سرمایه گذاران نیز در انجام فعالیت های خود دچار تردید شوند.

البته پلیس فتا و سایر ارگانها و دستگاههای مرتبط برای ممانعت از ایجاد تنش در بازار ارز با تعیین کنندگان غیر قانونی نرخ این کالا در فضای مجازی برخورد جدی می کند آنطور که طبق گزارش های موجود پلیس با تمرکز بر کنترل فضای مجازی تا کنون توانسته است تعداد زیادی از سایت‌ها و کانالهایی که اقدام به اعلام قیمت‌های کاذب و غیر واقعی ارز می‌کنند را شناسایی و گردانندگان آن را پس از مواخذه به دستگاه قضایی معرفی کرده است.

علاوه بر این طبق گزارش های موجود اخیرا نیز قانون مهمی در زمینه برخورد با دلالان ارز در فضای مجازی به تصویب رسیده که با جرم‌انگاری اقدامات مخرب دلالان ارزی برای برهم‌زدن امنیت روانی جامعه، می‌تواند بسیاری از قیمت سازی‌ها و التهاب‌آفرینی‌ها در فضای مجازی را محدود نماید.

بانک مرکزی تعیین کننده قیمت ارز در بازارهای رسمی است و هر گونه نرخ گذاری خارج از قاعده و اعلام بانک مرکزی همچنین صرافی های معتبر، بی معنا است، در چنین شرایطی آگاهی از نرخ روزانه و لحظه ای ارز فقط از سوی بانک مرکزی و صرافی های تحت نظر آن مورد قبول می باشد

نرخ های تلگرامی ارز در فضای مجازی فاقد اعتبار است

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره نقش مخرب کانالهای تلگرامی تعیین کننده غیر واقعی نرخ ارز در بارار و نحوه برخورد با گردانندگان آن، در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: بانک مرکزی متولی و تعیین کننده اصلی قیمت ارز در بازارهای رسمی است و هر گونه نرخ گذاری خارج از قاعده و اعلام بانک مرکزی همچنین صرافی های معتبر، بی معنا است، در چنین شرایطی آگاهی از نرخ روزانه و لحظه ای ارز همراه با نوسان قیمتی آن فقط از سوی بانک مرکزی و صرافی های تحت نظر آن مورد قبول بوده و هر گونه رقم اعلامی در خصوص چگونگی تعیین نرخ ارز در فضای مجازی فاقد اعتبار لازم است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در تعیین روزانه نرخ ارز، نحوه استفاده از آن همچنین چگونگی دستیابی به این کالا توسط متقاضیان واقعی را هر روز اعلام می کند، تا مشکلی بازار ارز را تهدید ننماید، گفت: تامین ارز واردکنندگان و فعالان اقتصادی، ارز مسافرتی، سهمیه ارزی و ... توسط بانک مرکزی در مراکز و بازارهای رسمی انجام می شود به همین دلیل است که بازار این کالا دیگر چون گذشته ملتهب و پر تقاضا نیست و سرمایه گذاران ارزی نیز چنین بازاری را برای سرمایه گذاری های سودآور انتخاب نمی کنند، از طرفی بازار داد و ستدهای ارز در بازارهای غیر واقعی نیز این روزها بسیار کم شده است و چون گذشته دلالان ارزی چندانی در بازار مشاهده نمی شود.

ازآنجایی که استفاده از تلگرام برای کاربران غیر قانونی است، بنابراین معامله در چنین فضاهای غیر قانونی نیز اشتباه و خلاف قانون محسوب می شود در چنین شرایطی نباید فریب نرخ گذاریهای کاذب ارز در سایتهای بی هویت و یا کانالهای تلگرامی را خورد که به نفع خود آن تعیین و اعلام می کنند

معاملات فردایی غیر قانونی است

وی خاطرنشان کرد: ازآنجایی که استفاده از تلگرام برای کاربران غیر قانونی است، بنابراین معامله در چنین فضاهای غیر قانونی نیز اشتباه است و خلاف قانون محسوب می شود، در چنین شرایطی نباید فریب نرخ گذاریهای کاذب و غیر واقعی ارز در سایتهای بی هویت و یا کانالهای تلگرامی را خورد که گردانندگان آن به نفع خود تعیین و اعلام می کنند. البته نهادهای امنیتی و انتظامی کانالها و شبکه هایی که زمینه آشفتگی بازار و اختلال در قیمت ارز را ایجاد می کنند و سعی دارند با نرخ گذاری های غیر واقعی قیمت ها دچار نوسان کنند را رصد و با گردانندگان آن برخورد جدی می کند.

وی اظهارداشت: اکنون که قیمت ارز تاحدودی به ثبات رسیده است، برخی کانالها نرخ هایی فراتر از نرخ واقعی ارز را اعلام می کنند که این قیمتها نظیر معاملات فردایی و اعلام نرخ های غیرواقعی صرفا برای برهم زدن ثبات قیمت ارز است اما در مقابل با توجه به بازگشت ارزهای بلوکه شده و تقویت بنیه ارزی کشور همچنین بهبود روابط دیپلماسی ایران با دنیا بعید است نرخ ارز جهش آنچانی داشته باشد و یا نامعقول افزایش یابد. از طرفی نیز بانک مرکزیمدتی است مدیریت دقیقی در بازار دارد آنطور که دیگر چون گذشته آشفتگی آنچنانی در بازار به چشم نمی خورد. به هر حال هرچه نظارت و انضباط مالی در کشور بیشتر شود به همان اندازه اقتصاد کشور نیز با ثبات تر خواهد شد.

بانک مرکزی با راهکارهای کارشناسانه بدنبال برچیدن بساط دلالان و معامله گران ارزی است، بنابراین با جرم انگاری معاملات ارزی غیر مجاز در فضای مجازی و ... انتظارات تورمی بازار ارز، هم اکنون کاهش یافته است

ایجاد تورم انتظاری با نرخ گذاری های غیر واقعی ارزی

بنا به این گزارش، از آنجایی که بانک مرکزی با راهکارهای کارشناسانه بدنبال برچیدن بساط دلالان و معامله گران ارزی است، بنابر این در پی جرم انگاری معاملات ارزی غیر مجاز در فضای مجازی و ... انتظارات تورمی بازار ارز، مدتی است کاهش یافته است. علاوه بر این چون بخش قابل توجهی از التهاب‌آفرینی در بازار ارز غیر رسمی معمولا از طریق فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و معاملات فردایی شکل می‌گرفت، اما دولت سیزدهم به محض آغاز به کار، ضمن برخورد با کانالهای تلگرامی تعیین کننده نرخ ارز در کنار اقدامات متعدد برای افزایش عرضه ارز و مدیریت بخش تقاضا، مدیریت انتظارات تورمی در بازار ارز غیررسمی را هم در دستور کار خود قرار داد که با چنین رویکردی تا حدودی توانست این بازار را تا حدی سر و سامان بخشد.

از طرفی توجه و تمرکز به مبارزه با قاچاق ارز که طبق قانون، "عرضه، حمل یا نگهداری ارز فاقد صورت‌حساب خرید معتبر یا فاقد مجوز ورود توسط اشخاصی غیر از صرافی، بانک یا مؤسسه مالی اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی مصداق قاچاق ارز است". بنابراین با گام نهادن در این مسیر بازار ارز مسیر شفاف و ساماندهی را در پیش گرفته است، به گفته کارشناسان یکی از دلایلی که باعث می‌شود امیدواری‌ها نسبت به اجرای قانون و برخورد جدی با متخلفان ارزی در فضای مجازی افزایش یابد، رویکرد بانک مرکزی در دوره جدید است که کاملاً موضعی شفاف علیه برهم‌زنندگان بازار ارز در فضای مجازی دارند با این وجود گردانندگان کانالهای تلگرامی و سایت های غیر معتبر تعیین کننده نرخ ارز، باید در انتظار برخورد جدی از سوی پلیس فتا باشند.

کد خبر: ۲۳۹٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha