۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
ضرورت وجود دستاوردهای فناوری در سبد مردم؛ استفاده از هنر در جهش تولید
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

ضرورت وجود دستاوردهای فناوری در سبد مردم؛ استفاده از هنر در جهش تولید

قم- تعدادی از فعالان فرهنگی قم بر استفاده از ابزار هنر برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان و معرفی دستاوردهای آن به جامعه تأکید کردند و زبان هنر را ابزار مهمی برای رسیدن به جهش تولید دانستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شاید یکی از علت‌های اینکه مردم با دستاوردها و محصولات فناورانه قرابت کمتری دارند، نبود شناخت از اثرگذاری این نوع محصولات در زندگی جاری باشد؛ به نظر می‌رسد زبان سخت و علمی دستاوردهای پژوهشی و فناوری دلیل اصلی این عدم ارتباط گیری است.

در این میان «زبان هنر» از بهترین روش‌های ایجاد این ارتباط دوسویه بین جامعه و فناوری‌های نوین است، بستری که در نخستین جشنواره استانی فیلم کوتاه نوآوری و فناوری پارک علم و فناوری استان قم با ارسال ۱۶۵ اثر فراهم شد.

به همین منظور طی میزگردی با حضور برخی از متولیان و برگزیدگان این جشنواره در مورد ضرورت و فواید حضور دستاوردهای فناوری در جامعه گفتگو کرده‌ایم که بدین شرح است.

کمکی برای تجاری سازی ایده و محصولات دانش بنیان
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با ابراز خرسندی از استقبال فیلم سازان و جامعه هنری از جشنواره استانی فیلم کوتاه نوآوری و فناوری قم، گفت: بی‌گمان برگزاری جشنواره استانی فیلم کوتاه فناوری و نوآوری سبب تقویت فیلم‌سازی در حوزه فناوری، حمایت مادی و معنوی از هنرمندان عرصه فناوری خواهد بود.

حمیدرضا شوشتری‌پور با اشاره اینکه کیفیت آثار ارسال رسیده به دبیرخانه رضایت بخش بود، گفت: ارتقای آموزش، تحلیل، تبیین و روش‌های ساخت انواع فیلم‌های مستند و غیر مستند برای معرفی و شناسایی نخبگان و صاحبان ایده‌های جدید، کمکی برای فرایند تجاری سازی ایده و محصولات دانش بنیان است.

وی با تأکید بر نوپا بودن پیوند میان هنر و فناوری، گفت: تقویت و تحکیم فرهنگ متعالی علم و فناوری در جامعه و ایجاد یک نقشه راه هدفمند برای توسعه اقتصاد دانش بنیان از مهم‌ترین اهداف این جشنواره بود.

دبیر نخستین جشنواره استانی فیلم کوتاه نوآوری و فناوری قم با اشاره به اینکه باید بستر برگزاری جشنواره ملی این رویداد را فراهم کنیم، گفت: در نخستین جشنواره هیئت انتخاب جشنواره از میان آثار رسیده ۲۱ اثر را برای مرحله داوری انتخاب کرد و برگزیدگان در ۵ بخش رپرتاژ آگهی، کلیپ، انیمیشن، موشن گرافیک، بخش‌های جنبی آماتور و حرفه‌ای و بخش موبایلی و بخش ویژه شامل شهدای فناوری و وقف تجلیل شدند.

زبان هنر بهترین ابزار برای تقویت شرکت‌های دانش‌ بنیان است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز طی سخنانی با ابراز خرسندی از ورود پارک علم و فناوری به معرفی دستاوردهای فناورانه از طریق زبان هنر، گفت: زبان رسانه و هنر می‌تواند در شکوفایی اقتصادی و توسعه فرهنگ فناوری و کارآفرینی نقش مهمی ایفا کند.

سید موسی حسینی کاشانی با بیان اینکه اداره کل ارشاد اسلامی قم توان خود را برای معرفی دستاوردهای شرکت‌های فناور به کار خواهد برد، افزود: زبان هنر بهترین ابزار برای معرفی و فرهنگ‌سازی در مسیر توسعه و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های فناور محور است.

وی افزود: معرفی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان با ابزار هنر به‌ویژه فیلم از سایر روش‌های تبلیغی بیشتر است و در بین مردم اثرگذارتر خواهد بود.

تقویت شرکت‌های دانش بنیان برای کاهش خام فروشی
رئیس پارک علم و فناوری استان قم نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با تأکید بر اینکه فرهنگ عمومی جامعه باید با ادبیات علم و فناوری آشنا شود، گفت: تقویت مسیر شرکت‌های اقتصادی دانش بنیان در واقع کمک به کاهش وابستگی به خام فروشی است.

سید حسین اخوان علوی بر حمایت از محصولات رسانه‌ای واحدهای فناور تأکید کرد و گفت: از کلیدواژه‌هایی که رهبری انقلاب در سال‌های اخیر به کرار از آن یاد کرده‌اند مسئله حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبه‌پروری در سطح پارک‌های علم و فناوری است.

علم و هنر باید گفتمان اصلی کشور باشد
وی با بیان اینکه ۷۹ شرکت دانش‌بنیان در قم فعال است، گفت: قم از نظر تعداد فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در رتبه هشتم کشور قرار دارد در حالی‌ که جایگاه قم در مدت مشابه سال گذشته دو رقمی بود.

رئیس پارک علم و فناوری استان قم با اشاره به اینکه بروز و ظهور فعالیت شرکت‌های فناور در واقع اشاعه روحیه امید و برکت در جامعه است، عنوان کرد: در کنار فعالیت ۷۹ شرکت دانش‌بنیان، ۱۶۵ شرکت فناور محور نیز در سطح استان قم فعال است و در مجموع ۶ مرکز رشد و یک پارک علم و فناوری در استان قم فعالیت دارد.

اشتغال ۳۰۰ هزار نفر در شرکت‌های دانش بنیان
دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و مشاور علمی معاون ریاست جمهوری نیز طی سخنانی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ هزار نفر در شرکت‌های دانش بنیان اشتغال دارند، گفت: ۲۷ هزار میلیارد دلار ارزش گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح جهان است که سهم ایران از بازار بزرگ قابل توجه نیست.

پرویز کرمی با بیان اینکه ۵ هزار شرکت دانش بنیان و ۶ هزار استارتاپ در سطح کشور وجود دارد، افزود: برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان به جایگاه واقعی خود برسند باید گفتمان اصلی کشور، گفتمان علم و هنر باشد.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان با ابراز تأسف از اینکه سینمای ایران فرد محور است، گفت: در صنعت سینما شرکت‌های سینمایی روند و فعالیت هنری را تعیین می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر زبان برنده و گویای هنر به یاری شرکت‌های دانش بنیان بیاید روند توسعه این شرکت‌ها در روند منطقی خود قرار می‌گیرد.

کرمی در ادامه گفت: قم باید به قطب اصلی شرکت‌های استارتاپی حوزه علوم انسانی و اسلامی کشور تبدیل گردد.

وی خاطرنشان کرد: جای خالی مرکز و کارخانه علم و فناوری در سطح استان قم کاملاً احساس می‌شود و مسئولان باید رایزنی‌های لازم را با مسئولان ملی برای راه اندازی چنین مرکزی را مطالبه کنند.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری آمادگی دارد تا واحدهای راکد استان را به محلی برای کارخانه‌های نوآوری و شتابنده‌های فناوری تبدیل کند.

زبان هنر ابزار مهمی برای جهش تولید
یکی از برگزیدگان جشنواره نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ساخت و تولید دستاوردهای فناورانه کار آسانی نیست، گفت: بازتاب و معرفی تصویری دستاوردهایی که ذاتاً نیاز به سواد فناورانه دارد واقعاً کار سختی است.

سلمان ابوطالبی با بیان اینکه اکثر صاحبان فناوری درگیر اثبات و بازار ایده‌های خود هستند، گفت: بدون شک معرفی هنری دستاوردهای فناورانه به ورود محصولات به جامعه و رونق اقتصاد آن کمک می‌کند.

برگزیده بخش مستند کوتاه جشنواره با تأکید بر اینکه نخبگان و نوآوران نیاز به حمایت و معرفی دارند، گفت: معتقدم بخشی وسیعی از دستاوردهای نوآوران و فناوران به دلیل عدم توانایی در ورود به جامعه ناکام می‌ماند.

یکی از برگزیدگان بخش موشن گرافیک نیز با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره فیلم فناوری، گفت: واقعاً فیلم سازان و هنرمندان بسیار مستعدی در استان وجود دارند که می‌توانند تریبون دستاوردهای فناورانه باشند.

محمد فاضل با بیان اینکه معرفی دستاوردهای علمی و پژوهشی به زبان انیمیشن و موشن را مهم توصیف کرد و گفت: با این روش می‌توانیم کودکان و نوجوانان را با حوزه نوآوری و فناوری آشنا کرده و به توسعه فرهنگ عمومی فناوری کمک کنیم.

وی با بیان اینکه همه باید به عرصه رونق و جهش تولید کمک کنند، گفت: عرصه هنری یکی از گزینه‌های مهم توسعه اقتصاد دانش بنیان و توجه به مسئله اساسی رونق تولید است.

در این جشنواره، در بخش تیزر و رپرتاژ آگهی آقایان حبیب داستانی و جلال یاری شایسته تقدیر و در بخش انیمیشن و موشن ضمن تقدیر از آقای محمد باقر محقق با انیمیشن سامانه شهید باقری گرافیک، آقایان محمد فاضل با موشن رصدگر عمق آسمان، خانم زهره ملامحمدی با موشن آمیار ۲۴ و به ترتیب صاحب رتبه اول و دوم شده و در بخش مستند مژگان احمدی با مستند تبیان، سلمان ابوطالبی با مستند با سلام و سمیه حاجی احمدی با مستند لنز چشمی به ترتیب صاحب رتبه اول تا سوم شدند.

ضمناً در بخش ویژه نیز از دو اثر آقایان سلمان ابوطالبی در بخش شهدای فناوری و آقای مظفر عارف پور در بخش وقف فناوری تجلیل به عمل آمد.

در بخش دیگری از این جشنواره جایز ویژه دبیر جشنواره به مجتبی محمدی با اثر به احترام ایران (موشن گرافیک) تعلق گرفت.

کد خبر: ۲۳٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha