۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱
ماندن در رقابت نیازمند علوم و روش های مدرن دنیا است
برگزاری پنجمین اجلاس سراسری مدیریت استراتژیک  

ماندن در رقابت نیازمند علوم و روش های مدرن دنیا است

نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران در پنجمین اجلاس سراسری مدیریت استراتژیک گفت: برای ماندن در کرسی رقابت، به ناچار باید علوم و روش های مدرن دنیا را آموخت.

بازار؛ گروه صنعت: پنجمین اجلاس سراسری مدیریت استراتژیک در حوزه کسب و کار، کارآفرینی و توسعه اقتصادی با رویکرد برندسازی، نوآوری و هوشمند سازی مجموعه ها، سه شنبه ۳۱مردادماه ۱۴۰۲ با حضور «قاسم نوده فراهانی»، نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران، «محمد علی وردی» معاون اقتصادی استانداری تهران، «سید حمید رضا موسوی مجد» رئیس بازرگانی خارجی سازمان صمت استان تهران، «خاطره استاد رضایی» رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران و رئیس شبکه تعاون، تجارت ایران و دیگر شخصیتهای علمی کشور و نیز با همراهی مدیران کارآفرین و صاحبان بنگاه های اقتصادی کشور، برگزار شد.
مجید داماد نژاد دبیر اجرایی پنجمین اجلاس سراسری مدیریت استراتژیک در حوزه کسب و کار، کارآفرینی و توسعه اقتصادی گفت: این اجلاس با هدف ایجاد تعامل بین واحدهای بخش های خصوصی در عرصه های مختلف صنفی و صنعتی برگزار شد و در این رویداد ملی با دعوت از مقامات دستگاه های دولتی و بخش خصوصی از جمله اتاق های بازرگانی، اصناف و سازمان‌های صنعت نهاد سعی شد در راستای برقراری تعامل بین بخش خصوصی، بخش دولتی و اتاق های مشترک بازرگانی و... و نیز ایجاد هم افزایی های مشترک و توسعه کسب و کار و رونق اقتصادی بنگاه های اقتصادی قدم های موثری برداشته شود. به طور کل، در سلسله برنامه های مدیریت استراتژیک تلاش می کنیم بتوانیم با یکسری برنامه ریزی های از پیش تعیین شده، حداقل یکی از نیازهای مجموعه ها، در مباحث رونق کسب و کار و توسعه اقتصادی را کامل کنیم.
وی افزود: شاخص های رعایت مسئولیت های اجتماعی یکی دیگر از مباحث مهم این اجلاس بود؛ در واقع این برنامه به نوعی ادای دِین بنگاه های اقتصادی نسبت به رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی خود در برابر کشور و جامعه ای است که در آن زندگی می کنند و امیدواریم بتوانند این دِین را به به نحو احسن ادا نمایند.

سرمایه‌گذاری نیروی انسانی در مسیر آموزش صحیح
قاسم نوده فراهانی نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران بیان کرد: اگر بحث سرمایه‌گذاری نیروی انسانی در مسیر آموزش صحیح قرار گیرد بسیار اثر بخش و کارآمد خواهد بود. در دنیای امروز، ضرورت آموزش نیروهای انسانی در سازمان ها، نهادها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به دلایل فراوانی پذیرفته شده است.

قاسم نوده فراهانی گفت: باید پذیرفت که ادامه حیات سازمانها یا شرکت ها در عرصه رقابت بازار و کسب رضایت مشتری تا حدود زیادی به دانش، آگاهی و مهارت‌های گوناگون و جدیدِ نیروی انسانی بستگی دارد

وی تصریح کرد: تغییرات سریع و عمیق علمی سبب شده که هراز چند گاهی، مطالب و نظریه های جدیدی وارد میدان کسب و کار و اقتصاد شود که برای ارائه، حیات و ماندن در کُرسی رقابت به ناچار باید علوم و روش های مدرن دنیا را آموخت و روش های سنتی را کنار گذاشت؛ البته میزان کیفی و کمی این تغییرات آنقدر زیاد است که گاهی مدیران و کارکنان را دچار وحشت می کند به طوری که ممکن است احساس کنند فرصت و توان سازگاری با این تغییرات را ندارند.
نماینده وزیر صمت در اتاق اصناف ایران ادامه داد: با همه سختی ها و مشکلات باید پذیرفت که ادامه حیات سازمانها یا شرکت ها در عرصه رقابت بازار و کسب رضایت مشتری تا حدود زیادی به دانش، آگاهی و مهارت‌های گوناگون و جدیدِ نیروی انسانی بستگی دارد و هر چه این دانش و مهارت ها با نیازهای جامعه و پیشرفت و تغییرات فناوری هماهنگ باشد، به همان نسبت درجه اطمینان از موفقیت فرد، سازمان یا شرکت در راستای رضایت مشتریان سیستم مدیریت و توسعه اقتصادی بالاتر می رود.
نوده فراهانی عنوان کرد: اصلی ترین راه ارتقای بازده یک بنگاه اقتصادی یا شرکت، بالا بردن درک کارکنان در مورد برنامه و اهداف آن شرکت است که از طریق سرمایه‌گذاری و آموزش مستمر و برقراری ارتباط گسترده و مداوم با کارکنان فراهم می شود و آنان را با یک تجربه عالی در جهت مجرب و کارآمد شدنشان تبدیل می کند.
وی خاطر نشان کرد: علی رغم هزینه های سنگین تربیت نیروی کار، آموزش همراه با اعمال صحیح مدیریت در مدت کوتاه، هر کشور عقب مانده ای را در زمره کشورهای پیشرفته و با بهره وری بالا قرار می دهد؛ به طور کل آموزش نیروی انسانی نه تنها یکی از حقوق اولیه و اصلی انسان است، بلکه اصولا رکن اصلی توسعه اقتصادی، پیاده سازی سیستم های مدیریتی مدرن در جامعه به حساب می آید.

ارتقای بهره وری نیروی کار و نیروی انسانی
محمد علی وردی معاون اقتصادی استانداری تهران بیان کرد: ارتقای بهره وری نیروی کار و نیروی انسانی در حوزه تولید، از مباحثی است که در این اجلاس به آن پرداخته شد؛ همچنین بنده در این برنامه، مباحث خود را بر پایه آموزش در زمینه استفاده بهینه از نیروی کار و یا به اصطلاح نیروی انسانی، به مخاطبان ارائه کردم. اینکه چه اتفاقاتی در حوزه آموزش نیاز است که جریان یابند تا بتوانیم بحث ارتقای نیروی کار را در قالب زنجیره ی ارزش که در استان تهران پیگیر آن هستیم افزایش دهیم و به سطح بالایی از بهره وری مبدل نمائیم.

معاون اقتصادی استانداری تهران گفت: در جهت بالا بردن نیروی انسانی در زمینه تولید در استان تهران، قرار است اقداماتی با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی و سازمان فنی و حرفه ای کشور انجام شود

وی افزود: در جهت بالا بردن نیروی انسانی در زمینه تولید در استان تهران، قرار است اقداماتی با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی و سازمان فنی و حرفه ای کشور انجام شود که البته تا پیش از این، بخشی از اقدامات در سال گذشته انجام شده و به سرانجام رسیده و بخش دیگر نیز در سال جاری بالفعل خواهند شد تا بتوانیم نیروی کار متناسب با نیاز استان تهران را آموزش دهیم و چرخه تولید را بیش از پیش به حرکت درآوریم.
سید حمید رضا موسوی مجد رئیس بازرگانی خارجی سازمان صمت استان تهران، نیز با حضور در این اجلاس اظهار کرد: این اجلاس به نوبه ی خود فضایی مطلوب پیرامون تبادل نظر، افکار و تجربیات ازرشمند در حوزه اقتصاد است که در زمینه ارتقای کسب و کارها نیز مثمرثمر خواهد بود. همچنین ما از سوی سازمان صمت این رسالت را خواهیم داشت که از بهترین راهکارها برای تسهیل در امورات اقتصاد کلان و کسانی که در حوزه و فضاهای اقتصادی در حال تلاشند، استقبال کنیم و آن راهکارها را بکار خواهیم بست تا در تسهیل روند پیشرفت اقتصادی و حوزه کسب و کار سهیم باشیم.

آسیب شناسی سیاست ها در حوزه کسب و کار
فاطمه عزیز خانی مدرس دانشگاه و کارشناس بازار کار گفت: در این اجلاس به آسیب شناسی سیاست هایی پرداختم که تاکنون بیشتر در حوزه کسب و کار و رونق تولید اتخاذ شده است؛ به طور مثال پیش فرضمان در هر نوع سیاست گذاری در حوزه کسب و کار آن است که اقتصاد کلانمان ثبات دارد و محیط کسب و کارمان از فضای سالمی برخوردار است و نیز شوکی به آن وارد نمی شود، در حالیکه ثباتی در اقتصاد کلان نداریم و حتی ممکن است شوک های ارزی و شوک هایی مثل تحریم و کرونا جریان یابند که پیش بینی نشده اند.

او افزود: به هر حال از آنجا که سیاست گذاری های اعمال شده در بحث کسب و کار، عملکرد موفقیت آمیزی نداشته، از این رو نیاز است که با بررسی یکسری آسیب ها و مرتفع نمودن آنها روند پیشرفت، رونق و موفقیت کسب و کارها را ضمن سرعت بخشیدن تسهیل نمائیم. البته بررسی کردن نقش دولت و مجلس در موفق نبودن سیاست گذاری اتخاذ شده در عرصه کسب و کار و حتی رونق تولید یکی دیگر از مباحثی بود که در این اجلاس به آن پرداخته شد.

المان ها در حوزه کسب و کار دیده شوند

همچنین کامران صحت مدرس و مشاور برترین برندهای داخلی و بین المللی که در این اجلاس حضور داشت گفت: از آنجا که هم اکنون یکی از بحث های مهم در دنیای امروز آن است که ما باید بتوانیم متناسب و هم راستا با سرعت اتفاقاتی که در بازار، در حال رخ دادن است، تغییراتی را در وهله اول در درون خودمان و سپس در کسب و کارهایمان ایجاد کنیم. از این رو طبیعی است که ایجاد هر تغییراتی در دنیا مستلزم وجود و عملکرد افراد باهوش تر و چابک تر باشد.

او افزود: در واقع همین اِلِمان ها در حوزه کسب و کار نیز دیده می شوند. یعنی یکی از ویژگی های کسب‌ و کار موفق چابکی آن است، به گونه ای، سرعت تصمیم گیری در سازمان ها باید افزایش یابد، به عبارتی باید یاد بگیریم که قواعد جدید کسب وکار در چه جهتی در حال حرکت است که بتوانیم موازی با آن جهت طی مسیر کنیم و از موفقیت ها در حوزه کسب وکار بهره مند شویم. به هر حال اینگونه سمینارها به شدت می تواند در حوزه افزایش سرعت در عرصه تغییر در کسب و کارها و به روز نمودن دانش موثر واقع شود.

امسال سال پیچیده ای به لحاظ اقتصادی است
شهریار شفیعی رئیس آکادمی برند ایران نیز تصریح کرد: امسال، سال پیچیده ای به لحاظ اقتصادی است، که همچنان نیز ادامه دارد و در این میان کنشگران اقتصادی از هر زاویه تحت فشار هستند چرا که شیب هزینه ها بسیار بالاست و تورم نیز بر همگان واضح و مبرهن. و مسئله دیگری که هم اکنون کنشگران اقتصادی ما با آن مواجه هستند، مهاجرت بخش بزرگی از نیروهای متخصص در همه حوزه ها ازجمله حوزه پزشکی، مهندسی، خدمات، تولید، استارتاپی و اقتصاد است که این کاهش منابع انسانی و افزایش شدید هزینه ها همزمان با رکود و تورم شدید که در بازار است عرصه را بر همه تنگ کرده و همه اینها احتیاج به نگاه عمیق و ژرف تر و مبانی علمی و فکری در حوزه های دانشی مرتبط با مباحث بازار است، از جمله برند سازی بازار علمی و استراتژیک و درک عمیق تر سازوکارهای زیرین و ژرف ساخت هایی که بر اساس آنها باید این مفاهیم و دانش ها را فهمید و به درستی به کار گرفت.

او افزود: با وجود گفتگوهایی که در آن برگزار شد همچنان معتقدم کم است؛ چرا که تغییرات در همه زمینه ها بویژه کسب و کار با شتاب بسیاری در حال روی دادن هستند و مباحث اقتصادی و سیاسی نیز بسیار پیچیده هستند و تحلیل ها شائبه شعله گری دارند به عبارتی صرفا می توانند تحت تاثیر یک جریان فکری خاص پیش بروند و در این مرحله است که کنشگران اقتصادی ما می مانند که با وجود چنین شرایطی واقعا عملکرد مطلوب کدام است؟ مثلا از ابتدای امسال مدام مدیران ارشد صنعت نفت اعلام کردند که بنزین به عنوان حامل اصلی انرژی در صنعت حمل و نقل گران نخواهد شد از سوی دیگر هم اکنون بسیاری از مقامات و مسئولان غیر مرتبط اعلام کرده اند که بنزین باید گران شود، یادمان باشد گران شدن بنزین روی همه چیز تاثیر می گذارد. یعنی به محض بوقوع پیوستن افزایش قیمت بنزین چیزی حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد روی دیگر اقلام نیز افزایش قیمت خواهیم داشت، حالا در این میان آنچه که مطرح است آن است که در این شرایط وظیفه و عملکرد یک کنشگر اقتصادی چیست ویا چه باید باشد؟

شفیعی گفت: به هر حال باید براساس واقعیت های محیطی پیش رفت و سازو کارهای مکانیسم مفتوح و موثری را انتخاب کرد و برگزاری اینگونه اجلاس ها می تواند تا حدی در زمینه اتخاذ سازو کارهای مفید و مطلوب پیرامون عرصه های مختلف از جمله اقتصاد موثر باشد.
گفتنی است در پایان این اجلاس از برترین مدیران بنگاه های اقتصادی کشور پس از بررسی کارشناسی تقدیر بعمل آمد.

کد خبر: ۲۳۹٬۰۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha