۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
افزایش ۳ برابری تسهیلات و ضمانت‌نامه اعطایی به صنایع پیشرفته
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته اعلام کرد

افزایش ۳ برابری تسهیلات و ضمانت‌نامه اعطایی به صنایع پیشرفته

­نادری منش، مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته گفت: امسال حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی بنگاه‌های صنایع پیشرفته نیاز است.

به گزارش بازار، محسن نادری‌منش ضمن بیان مطلب فوق، گفت: در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به توسعه صنایع پیشرفته در کشور داشتند، صحا به‌عنوان بازوی تامین مالی بنگاه‌های صنایع پیشرفته شناخته شد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته، افزود: در این راستا با کمک وزارتخانه‌های مختلف و حمایت مجلس، تامین منابع لازم صورت گرفت و این امر همراه تلاش پرسنل متخصص صندوق منجر به حصول عملکرد خوبی طی سال گذشته شد.

برنامه ویژه صحا برای ارائه خدمات بیمه‌های تخصصی به صنایع پیشرفته
مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با بیان اینکه محور اصلی کار صحا در سال‌های گذشته اعطای تسهیلات مالی و صدور ضمانت‌نامه‌ها است، تاکید کرد: صندوق، برنامه ویژه‌ای برای ارائه خدمات بیمه‌های تخصصی به صنایع پیشرفته دارد و امیدواریم امسال کارهای مطالعاتی صورت گیرد تا در زیست‌بوم صنایع پیشرفته خدمات لازم جهت تکمیل زنجیره حمایت‌مان را به سرانجام برسانیم.

نادری منش با اشاره به سه مدل تامین مالی سرمایه، بدهی و مدل‌های ترکیبی یادآور شد: صندوق تا سال‌های قبل، روی تامین مالی بدهی کار می‌کرد و تسهیلات، اصلی‌ترین خدمتی بود که ارائه می‌کرد؛ ولی با تصویب آئین‌نامه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در مجمع عمومی، به این حوزه نیز وارد شدیم و امسال مدل‌های ترکیبی را هم طراحی خواهیم کرد.

نیاز ۲۰۰ هزار میلیاردی صحا برای حمایت از صنایع پیشرفته
نادری‌منش با بیان اینکه برای امسال طبق پیش‌بینی‌ها چیزی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی بنگاه‌های صنایع پیشرفته کشور نیاز است، تصریح کرد: امیدواریم با افزایش سرمایه صندوق طی امسال و سال‌های آتی بتوانیم به همراه سایر نهادهای مالی پاسخگوی این نیاز بنگاه‌های صنایع پیشرفته کشور باشیم.

رصد زنجیره فن‌آوری توسط صحا
وی با اشاره به اینکه در بررسی‌هامان به عنوان یک نهاد تخصصی، جدای از توان مالی دو بررسی دیگر هم انجام می‌دهیم که مبتنی بر پروژه‌محوری است که یکی از آن بررسی‌ها در زمینه فن‌آوری است، اظهار کرد: مطالعات فن‌آوری به ما اطلاعاتی می‌دهد که کل زنجیره فن‌آوری را رصد و بر اساس آن سیاست‌گذاری کنیم و برای مثال در زنجیره تولید الکتروموتورهای کولر برای کاهش مصرف انرژی، تکنولوژی مغناطیس دائم در اولویت زنجیره‌های‌مان قرار می‌گیرد و بنگاه‌ها در این زمینه می‌توانند طرح ارائه دهند و زنجیره‌های دیگری نیز به همین شکل در اولویت‌های کار ما هستند.

مدیرعامل صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با بیان اینکه بنگاه‌ها از مرحله نوزادی و پیش از تولدی شروع می‌کنند و وارد مرحله رشد، رشد سریع و سپس بلوغ می‌شوند، خاطرنشان کرد: هرکدام از این مراحل نیازمند ابزارهای خاصی از تامین مالی است و در ابتدا تامین مالی‌ها بیشتر از طریق سرمایه‌گذاری‌های خانوادگی افراد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و تسهیلات خرد با شرایط ویژه است که تامین مالی این بخش شرکت‌های خانوادگی و استارت‌آپی است که تامین مالی این بخش بیشتر برعهده معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری و در نهایت صندوق نوآوری و شکوفایی است.

وی افزود: مسئولان‌مان بیشتر مربوط به مرحله رشد و بلوغ (توسعه) بنگاه‌هاست و البته همکاری مشترکی با صندوق‌ها و معاونت علمی در حوزه‌های اولویت‌دار صنعت همچون میکروالکترونیک و زیست فن‌آوری داریم و صندوق نوآوری و شکوفایی همکار راهبردی‌مان در توسعه فن‌آوری‌های پیشرفته است.

رسوخ فناوری به بنگاه‌ها مسئولیت دیگر صحا در حمایت از صنایع
نادری‌منش اضافه کرد: بخشی از بنگاه‌ها با واسطه عدم رسوخ فن‌آوری رو به افول گذاشته و در این زمینه نیز مسئولیتی برعهده صندوق حمایت از صنایع پیشرفته گذاشته شده است، زیرا علاوه بر گسترش صنایع پیشرفته باید در زمینه توسعه فن‌آوری در صنایع موجود نیز فعال باشیم.

وی ادامه داد: در راستای رسوخ فن‌آوری، صحا خدماتی، چون لیزینگ را به بنگاه‌ها ارائه می‌دهد تا برای خرید فن‌آوری پیشرفته از صنایع پیشرفته و بازارسازی آن‌ها تامین مالی انجام شود.

افزایش ۵ برابری سقف تسهیلات صحا در سال ۱۴۰۱
مدیرعامل صحا با اشاره به اینکه صندوق سال گذشته از سقف تسهیلات ۵ میلیارد تومان در ابتدای سال، به میزان ۲۵ میلیارد تومان در انتهای سال رسید و توانست بخشی از نیاز بازار را در این زمینه پاسخگو باشد، اظهار کرد: در بخش ضمانت‌نامه نیز فعال بودیم و سقف ضمانت‌نامه‌های صحا سال گذشته تا ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و همین الان پروژه‌هایی داریم که نیازمند ضمانت‌نامه‌هایی با سقف ۵۰۰ میلیارد تومان هستند که در این زمینه با صندوق‌هایی، چون صندوق نوآوری و شکوفایی در حال رایزنی و همکاری هستیم.

وی در ادامه افزود: رقم سرمایه صندوق در سال گذشته ۳۲۰ میلیارد تومان بود که با دریافت منابع جدید در انتهای سال گذشته به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و امسال امیدواریم این رقم با توجه به منابع بودجه‌ای به ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

نیاز بازار بیش از سرمایه‌ای هست که اکنون در اختیار داریم
نادری‌منش افزایش ۶ برابری تعداد تقاضای تسهیلات و افزایش ۳ برابری میزان رقم تسهیلات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ مورد اشاره قرار داده و یادآور شد: این میزان باعث شده ما بیشتر دنبال سرمایه باشیم و به معنایی دیگر نیاز بازار بیش از سرمایه‌ای هست که اکنون در اختیار داریم و امیدواریم بتوانیم بخش قابل قبولی از نیاز ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی صنایع پیشرفته را تامین کنیم.

۳ برابر شدن حجم قراردادها و تسهیلات اعطایی
وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ توانستیم حجم قراردادها و تسهیلات اعطایی را ۳ برابر کنیم و این با یاری اعضای مجمع و تلاش همکارانمان در صحا بوده، تصریح کرد: سعی کردیم تضامین را راحت‌تر کنیم و اسناد ملکی کمتر و وثیقه‌های نقدی و اسناد بهادار بیشتر شده است و همچنین ضمانت‌نامه‌های صندوق‌های پژوهش و فن‌آوری هم جزء اسناد تضامینی قابل قبول صندوق قرار گرفته است.

مدیرعامل صحا با اشاره به اینکه صحا از ابتدا تاکنون توانسته در زمینه صنایع الکترونیک و پیشرفته حدود ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطا کند، گفت: میکروالکترونیک جزو حوزه‌های اولویت‌دار ماست و منابع خاصی برای آن اختصاص یافته و ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته و زیست‌فناوری نیز جزو دیگر اولویت‌های صندوق است.

وی با اشاره به افزایش بیش از ۳ برابری میزان ضمانت‌نامه‌های صحا در سال گذشته، خاطرنشان کرد: نیاز در بخش ضمانت‌نامه زیاد است و ما به‌دنبال ایجاد شبکه‌ای از همکاران و نهادهایی هستیم که هم افزایی را در این حوزه ایجاد کنیم.

میزان تسهیلات اعطایی به استان‌ها سه برابر شد
نادری‌منش با اشاره به سیاست تمرکز زدایی صندوق تاکید کرد: از سال ۱۴۰۰ سیاست‌مان را به سمت گسترش خدمات صندوق در کل کشور بردیم و در سال ۱۴۰۰ سهم استان‌ها ۲۹ درصد از تسهیلات بود و در سال ۱۴۰۲ میزان تسهیلات اعطایی به استان‌ها سه برابر شد و سهم استان‌ها به ۳۸ درصد تسهیلات صندوق رسید و این کمک می‌کند که به‌صورت تخصصی از بنگاه‌های صنایع پیشرفته استانی حمایت کنیم.

وی ایجاد نمایندگی صحا در استان‌های متقاضی از طریق امضای تفاهم‌نامه را از اقدامات صندوق برشمرده و بیان کرد: در ۱۲ استان کارگزاری داریم و برای چند استان هم در حال رایزنی هستیم تا دفتر کارگزاری در این استان‌ها هم ایجاد کنیم.

مدیرعامل صحا به ایجاد دو صندوق فرابورسی خطرپذیر در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: یکی از صندوق‌ها صندوق الکترون است که در زمینه الکترونیک، نرم افزارها، فوتونیک و کنترل فعال است و صندوق دیگر صندوق فرابورسی بامداد اطلس است که در این صندوق‌ها سهامدار ممتاز و عضو موسس هستیم و همکار راهبردی ما در این زمینه صندوق نوآوری و شکوفایی است؛ علاوه بر این در حال تلاش برای ایجاد چند صندوق دیگر نیز در این زمینه هستیم.

کد خبر: ۲۳۹٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha