۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
کمبود بافنده، چالش اصلی صنعت فرش
معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد

کمبود بافنده، چالش اصلی صنعت فرش

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: هم اکنون یکی از چالش‌های مهم صنعت فرش دستباف کمبود بافنده است؛ باید تمهیدات و تسهیلات ویژه برای بافندگان و جذب افراد جدید در نظر گرفته شود.

به گزارش بازار، محمد مهدی برادران در حاشیه افتتاح سی امین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: در این نمایشگاه بالغ بر ۴۲۰ غرفه مشغول فعالیت هستند و یکی از چالش‌های ما حضور تعداد زیادی از تجار و بازرگانان مایل به حضور در این نمایشگاه بودند که محدودیت فیزیکی نمایشگاه اجازه حضور تعداد بیشتر را نداد و این اعلام حضور بیانگر تنوع و تبلیغاتی است که رقابت را بین تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی عددهای عنوان شده برای صادرات فرش را با عدد واقعی ارزش آن بسیار کمتر دانست و افزود: برای تشویق صادرکنندگان، عدد تعهد ارزی را به پایین‌ترین رقم ممکن رسانده‌ایم و از آنجایی که فرش، صنعتی مردمی و اشتغال زاست؛ با حمایت دولت روند رو به رشد کیفیت در حوزه فرش و روند اشتغال زایی با حمایت‌های مرکز ملی فرش در حوزه‌های مختلف رخ داده است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت اضافه کرد: نکته مهم در این زمینه، وضعیت معیشت بافندگان است، اگر ثروتی با هنر آن‌ها خلق و صادر می‌شود این امر به پشتوانه زحماتی است که بافنده انجام می‌دهد و نیازمند رسیدن به حق و حقوقش در زنجیره ارزش فرش است.

وی گفت: با وجود شناسنامه دار بودن فرش ایرانی، اما صنعت فرش تا به حال شناسنامه نداشته و برای این صنعت در سال‌های گذشته اقدامات اولیه برای صدور شناسنامه صورت نگرفته بود، زیرا فرش‌ها کیفیت لازم را نداشتند، اما به عنوان فرش مرغوب> مطرح می‌شدند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت افزود: امروز با اقداماتی که صورت گرفته طرح شناسنامه‌دار کردن فرش ایرانی و مستند کردن آن به سندی که بتواند مورد قبول سازمان ثبت اسناد کشور باشد تا به عنوان یک سند رسمی کشور از آن یاد شود که علاوه بر کالای ارزشی برای سرمایه‌گذاری، یک اطمینان خاطر برای مبادله کالاها ایجاد کند.

به گفته برادران گفت:ما بیش از اینکه نگران تحریم‌ها و کاهش سود تجار باشیم باید نگران سود بافندگان باشیم تا با ایجاد مشوق‌ها مانند معافیت‌های مالیاتی در مواد اولیه و صادرات و ارائه تسهیلات به مجتمع‌های بافندگی، بتوانیم پس از سال‌ها رشد اشتغال را در این صنعت مشاهده کنیم.

وی گفت: یکی از چالش‌های ما کمبود بافنده حرفه‌ای است و علاوه بر مصوبات مجلس شورای اسلامی در بحث تامین اجتماعی نیازمند تمهیدات و تسهیلات ویژه‌ای در صنعت فرش هستیم تا فعالان از نظر مالی انگیزه برای ادامه فعالیت داشته باشند و افراد جدیدی به عنوان بافنده جذب شوند.

کد خبر: ۲۳۹٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha