۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
گوهرِ سنگ در اصفهان شناسایی نشده است| تیشه خام‌فروشی بر ریشه اقتصاد صادراتی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

گوهرِ سنگ در اصفهان شناسایی نشده است| تیشه خام‌فروشی بر ریشه اقتصاد صادراتی

اصفهان-مسئول کمیته فلزات و سنگهای گران بهای اتاق بازرگانی اصفهان گفت: طبق آمارها ۳۰ درصد از معادن سنگ تزیینی کشور در استان اصفهان وجود دارد اما هنوز در زمینه صادرات از این استان مشکل داریم.

به گزارش بازار،‌ طبق آمارها ۳۰ درصد از معادن سنگ تزیینی کشور در استان اصفهان وجود دارد و در حال بهره برداری است و این نشان می دهد که اصفهان از این لحاظ رتبه بالایی دارد.

مسئول کمیته فلزات و سنگ های گران بها اتاق بازرگانی اصفهان در این ارتباط و در پاسخ به این سوال بازار مبنی بر اینکه چرا با وجود معادن گرانبهایی که در اصفهان وجود دارد این استان آنطور که باید و شاید در این زمینه شناخته نشده گفت: به این خاطر که ما هنوز نتوانسته ایم به طور دقیق معادن و ذخایر گوهرسنگ ها را شناسایی کنیم.

ابراهیم حبیب‌الهی با اشاره تاسف از اینکه در حال حاضر آیین نامه مدونی برای صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی وجود ندارد، اظهار داشت: ما باید به شکل تخصصی به صنعت سنگ تزیینی نگاه کنیم.

عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان تاکید کرد: سرمایه گذاری در این زمینه می تواند کمک زیادی به اقتصاد اصفهان کند، بیان کرد: تنها مشهد است که صادرات سنگ را به شکل قانونی در دست دارد اما مابقی استانها به دلیل ضعف قوانین نمی توانند این کار را انجام دهند و یکی از استان هایی که در این ارتباط با مشکل روبرو است اصفهان است.

خام‌فروشی به صرفه نیست و ارزآوری به دنبال ندارد

مسئول کمیته فلزات و سنگ های گرانبها اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به اینکه خام‌فروشی به صرفه نیست و ارزآوری به دنبال ندارد، تصریح کرد: ارزش‌افزوده سنگ‌های تراش‌خورده برای صادرکنندگان بیشتر است و به همین خاطر باید در این رابطه کار بیشتری انجام دهیم.

حبیب الهی با اظهار تاسف از نبود آیین‌نامه‌های صادراتی و مقررات صادرات و واردات سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نیز گفت: اتحادیه صنایع‌دستی از یک سو و اتحادیه طلا و جواهر و از سوی دیگر، وزارت میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی، بانک مرکزی و وزارت صمت، ادعای متولی‌گری در این حوزه را دارند؛ در نتیجه عایدی نصیب اشخاص نمی شود.

وی افزود: بسترهای قانونی لازم برای واردات سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی باید فراهم شود تا در کشور این سنگ‌ها تراش بخورند و ارزش‌افزوده و اشتغال ایجاد کنند؛ سپس صادر شوند یا اینکه در صنایع جواهرسازی داخلی مورداستفاده قرار گیرند.

کد خبر: ۲۳۹٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha