۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
مسافران اربعین همچنان در لیست انتظار| قیمت پرواز مشهد- نجف اوج گرفت
بازار گزارش می دهد؛

مسافران اربعین همچنان در لیست انتظار| قیمت پرواز مشهد- نجف اوج گرفت

مشهد- در حالی که هنوز بیش از یک هفته به برپایی مراسم اربعین باقی مانده است اما بلیت سفر به شهرهای مرزی یافت نمی شود و نرخ بلیت هواپیما نیز به مقصد نجف سه برابر شده است.

بازار؛ گروه استان ها: با وجود اینکه تا ۱۰ روز پیش بسیاری از هم وطنان این امکان را داشتند که با هزینه ۴ میلیون تومان بلیت پرواز مشهد –نجف را تهیه کنند اما در حال حاضر قیمت بلیت در این مسیر به افزون بر ۱۷ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ این روزها تقاضا برای سفر به عراق و شرکت در مراسم پیاده روی اربعین بیشتر شده اما متناسب با افزایش تقاضا وسیله سفر و اتوبوس یافت نمی شود!

در حالی که مسئولان از مردم می خواهند تا برای سفر خود به مرزهای کشور برنامه ریزی کنند و قبل از حرکت بلیت رفت و برگشت را از طریق درگاه های اینترنتی دریافت کنند اما در حال حاضر هیچ بلیتی برای رزرو وجود ندارد و بسیاری از زائران برای تهیه بلیت سرگردان مانده اند.

پیش فروش بلیت از ۲۷ مرداد ماه آغاز شده است اما به نظر می رسد در همان نخستین ساعات و روز های اولیه تمامی این حجم بلیت به فروش رفته است اما مردم نظر دیگری دارند و مدعی هستند که برخی از این بلیت ها توسط دلالان خریداری شده و سر از بازار آزاد درآورده است.

بنا بر مشاهدات خبرنگار بازار؛ زائران بسیاری برای تهیه بلیت به مقصد شهر های مرزی هر روز و به تکرار به سایت های فروش بلیت مراجعه می کنند اما نتیجه ای جز ناامیدی ندارد.

این مشکل در حالی است که مراسم اربعین امسال با سفر های زیارتی تابستانه به مشهد تلاقی یافته و لذا بر هزینه و مشقت سفر به مشهد مقدس افزوده است.

مسافران اربعین همچنان در لیست انتظار| قیمت پرواز مشهد- نجف اوج گرفت

به گزارش خبرنگار بازار؛ بسیاری از زائران نیز که از تمکن مالی بالاتری برخوردار هستند بر این تصمیم هستند تا با پرواز خود را به عراق برسانند اما افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما نیز بسیاری از زائران را زمینگیر کرده است.

مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی در تشریح دلایل نبود بلیت برای زائران اذعان می کند: پیش فروش بلیت اربعین از ۲۷ مرداد ماه آغاز شده و  لذا این امکان فراهم شد تا شهروندان با مراجعه به درگاه های اینترنتی برای خرید بلیت اقدام کنند.

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی: پرشدن ظرفیت فروش بلیت های اربعین  یکی از تخلفات احتمالی سایت‎ های فروش است لذا در این رابطه تیم های نظارتی به عرضه و فروش بلیت اینترنتی اربعین نظارت دارند تا از هر گونه سوء استفاده و تخلفات احتمالی جلوگیری کنند

رضا صحراگرد  پرشدن ظرفیت فروش بلیت های اربعین را یکی از تخلفات احتمالی سایت‎ های فروش ذکر می کند و به بازار می گوید: در این رابطه تیم های نظارتی ما به عرضه و فروش بلیت اینترنتی اربعین نظارت دارند تا از هر گونه سوء استفاده و تخلفات احتمالی جلوگیری کنند.

وی با اشاره به افزیش تقاضا و شوق بیش از حد هم وطنان برای سفر و شرکت در مراسم اربعین می افزاید: از طرفی آن قدر تقاضا برای دریافت بلیت چشمگیر است که هر گونه عرضه بلیت و یا لغو سفر در کسری از ثانیه توسط متقاضیان سایر مناطق کشورخریداری می شود.

وی تقاضا برای خرید بلیت به مقصد مهران را بسیار بالا عنوان کرده و ادامه می دهد: ظرفیت ناوگان اتوبوسی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای مشخص است.

سفر های تابستانه تحت الشعاع قرار گرفته است

صحراگرد بیان می کند: امسال جدا از موضوع اربعین، تابستان و سفرهای مردمی نیز مطرح است لذا همین موضوع سبب افزایش تقاضاها شده است.

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی در پاسخ به اینکه چگونه می توان مشکل زائران و مردم را برای سفر به مهران و یا عزیمت به مشهد حل کرد ابراز می کند: برای رفع کمبود اتوبوس های حمل و نقل برون شهری مقرر بود تا تعداد ۶۰۰ دستگاه از کشور ترکیه برای ارایه خدمت به اجاره گرفته شود که البته اغلب این اتوبوس ها در مسیر تهران-مهران فعالیت خواهند داشت اما از این تعداد استان خراسان‌رضوی نیز تعداد پنجاه دستگاه اتوبوس اجاره کرده است تا در مسیر مشهد، مهران به جابه‌جایی مسافر اقدام کنند.

وی توضیح می دهد: از طرفی با توجه به تقاضای بالای مردم برای خرید بلیت، سامانه رزرو بلیت در دستور کار است تا بدین وسیله پس از ثبت نام، پیامکی برای فرد به منظور تأیید رزرو ارسال و به محض آنکه بلیت برای فروش عرضه شود برای  افرادی که رزرو داستند بلیت مذکور صادر شود.

سهمیه خراسان رضوی باید سه برابر شود

معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ظرفیت فعلی ناوگان حمل و نقل جاده ای و ریلی نیاز زائران را پاسخگو نیست در این رابطه اذعان کرد: سال گذشته بیش از ۳۸۰‌هزار نفر از خراسان رضوی به اربعین مشرف شدند که امسال پیش‌بینی می شود این رقم به بیش از ۴۰۰‌هزار نفر برسد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندار خراسان رضوی: خراسان رضوی دورترین نقطه به مرزهای غربی است و این بُعد مسافت بیشتر نیازمند تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیشتری برای زائران است علاوه‌براین، بخش زیادی از اتباع نیز از مشهد به راهپیمایی اربعین مشرف می‌شوند لذا خدمت‌رسانی به آن‌ها نیازمند افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان است

حجت‌الاسلام‌ گنابادی‌نژاد اذعان کرد: خراسان‌رضوی نسبت به سایر استان‌های شرق کشور بیشترین زائر را در ایام اربعین اعزام می‌کند.

مسافران اربعین همچنان در لیست انتظار| قیمت پرواز مشهد- نجف اوج گرفت

وی ادامه داد: همچنین این استان دورترین نقطه به مرزهای غربی است و این بُعد مسافت بیشتر نیازمند تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی بیشتری برای زائران است علاوه‌براین، بخش زیادی از اتباع نیز از مشهد به راهپیمایی اربعین مشرف می‌شوند و خدمت‌رسانی به آن‌ها نیز نیازمند افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان است.

معاون استاندار خراسان‌رضوی با بیان اینکه با اشاره به اینکه علاوه بر ناوگان اتوبوس‌رانی و ظرفیت وسایل نقلیه شخصی، ناوگان هوایی و ریلی نیز برای تشرف زائران به اربعین مدنظر است، بیان کرد: وسایل نقلیه شخصی مرتبط با ظرفیت‌های مردمی است؛ ناوگان هوایی نیز سهم کمی در حمل‌ونقل زائران اربعین دارد که البته در همین حوزه پروازهای مستقیم به بغداد و نجف و نیز پرواز به شهرهای مرزی مانند کرمانشاه، ایلام و اهواز مدنظر است.

وی ادامه داد: در حوزه ناوگان ریلی تأکید ویژه بر ظرفیت‌ اضافه داریم که البته هنوز ظرفیت اضافه‌ای از راه‌آهن دریافت نکرده‌ایم. نیاز ما این است که ظرفیت حدود ۲۰‌تا۳۰‌هزار نفری برای تردد ریلی به نقاط مرزی کرمانشاه و اهواز و خرمشهر اعلام شود. از راه‌آهن جمهوری‌اسلامی نیز می‌خواهیم سهم خراسان‌رضوی را از افزایش سه‌برابری ناوگان که در برنامه دارند، اعلام کنند.

انحصار پیش فروش بلیت ها

در حالی که قیمت مصوب بلیت‌های پروازی مشهد به نجف ۹.۵ میلیون تومان تعیین شده بود اما این روز ها قیمت این بلیت ها به مرز ۱۷ میلیون تومان رسیده است.در همین راستا دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی دلیل گرانی و افزایش دو برابری قیمت بلیت هواپیما را انحصار گرایی عنوان می کند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی: در حال حاضر عرضه پایین و تقاضا برای سفرهای اربعین زیاد است لذا اگر پروازهای بیشتری به سفرهای اربعین اختصاص می‌دادند، قیمت بلیت ۹.۵ میلیون تومانی مشهد به نجف پابرجا باقی می‌ماند، اما در حال حاضر بلیت هواپیمای مشهد- نجف از ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد

فرهاد دوایی می گوید: سازمان هواپیمایی کشوری بلیت‌فروشی سفرهای اربعین را به ۳ اپلیکیشن علی‌بابا، اسنپ و فلای تودی واگذار کرده است و لذا این ۳ اپلیکیشن هرگونه که بخواهند بلیت‌ها را به فروش می‌رسانند لذا آژانس‌های مسافرتی در مشهد هیچگونه کاری انجام نمی‌دهند!

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر عرضه پایین و تقاضا برای سفرهای اربعین زیاد است. اگر پروازهای بیشتری به سفرهای اربعین اختصاص می‌دادند، قیمت بلیت ۹.۵ میلیون تومانی مشهد به نجف پابرجا باقی می‌ماند، اما در حال حاضر بلیت هواپیمای مشهد به نجف از ۱۴ تا ۱۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دوایی خاطرنشان کرد: تعداد 600 دفتر آژانس مسافرتی در مشهد داریم که در حق آن ها ظلم شده است و در حالی که یکی از پایگاه‌های پروازهای نجف و بغداد پس از تهران، مشهد است اما انحصار فروش بلیت‌های اربعین به تهران واگذار شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر زائران برای سفر به کربلا سرگردان شده‌اند. زائران از قبل برای سفر به کربلا در ایام اربعین برنامه‌ریزی کرده و هزینه آن را هم پس‌انداز کرده، اما در حال حاضر باید ۲ تا ۳ برابر بیشتر برای سفر به عتبات هزینه کنند.

وی در این رابطه یادآور شد: متاسفانه قیمت‌های مصوب برای پروازهای اربعین به هیچ وجه رعایت نمی‌شود و این موضوع موجب نارضایتی و شکایت بسیاری از زائران شده است.

پاسخ مسئولان هواپیمایی

به گزارش خبرنگار بازار؛ انحصار فروش بلیت های هواپیما که حالا با موجی از نارضایتی مردم و به ویژه دفاتر مسافرتی روبرو شده است موجب شد تا سازمان هواپیمایی در اطلاعیه‌ای در پاسخ به شٌبهات مربوط به «انحصار فروش بلیت‌های اربعین در دست سه شرکت آنلاین» اطلاعیه صادر کند.

در این اطلاعیه آمده است: «به این شرکت‌ها بعد از گرفتن تعهدنامه و داشتن شرایط قانونی، مجوز فروش داده شده است.»

مسافران اربعین همچنان در لیست انتظار| قیمت پرواز مشهد- نجف اوج گرفت

به گزارش بازار؛ تا روز دوشنبه ۳۰ مرداد، فقط سه شرکتِ ‌آرا جهان‌نوین گستر اطلس، آبنوس گشت تهران و شرکت سفرهای علی بابا مجوز فروش آنلاین پروازهای اربعین با نرخ مصوب را دریافت کرده‌اند.

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: امسال با هدف فراهم کردن دسترسی آنلاین زائران به بلیت هواپیما، عرضه بلیت‌ها در پروازهای مستقیم بین ایران و عراق صرفاً از طریق آدرس سایت رسمی هر یک از شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر فروش آنلاین منتخب انجام می‌شود و هیچکدام از شرکت‌های هواپیمایی مجاز به فروش بلیت به غیر از دو کانال فوق نیستند.

این اطلاعیه می‌افزاید: اتخاذ سیاست فوق به دلیل جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی مقابل دفاتر فروش شرکت‌های هواپیمایی و در نظر گرفته نشدن شأن زائران و همچنین فروش‌های خارج از قاعده توسط برخی از سودجویان بر اساس تجارب ناموفق سالهای قبل در ایام اربعین بود.

هم چنین سازمان هواپیمایی اعلام کرد: فروش بلیت ۱۷ میلیونی پروازهای اربعین نیز مربوط به ایرلاین‌های خارجی است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: طبق بررسی‌های به عمل آمده و پایش‌های سازمان هواپیمایی کشوری فروش بلیت‌های عتبات عالیات با نرخ‌های ۱۴ تا ۱۷ میلیون مربوط به شرکت‌های هواپیمایی خارجی است و این شرکت‌ها به صورت کانکشن مسافران را به نجف یا بغداد منتقل می‌کنند.

جعفر یازرلو تصریح‌کرد: همچنین مطابق نرخ‌های تعیین شده تاکنون تخلفی از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی با موضوعیت گرانفروشی بلیط‌های بازه اربعین گزارش نشده است.

وی توضیح داد: مواردی که از سوی شرکت هواپیمایی در سایت‌های مختلف نمایش شده از طریق سایت‌های غیرمجاز برای فروش بلیت بازه زمانی اربعین بوده که از طرف این سازمان به دادسرای فرودگاه مهرآباد جهت انسداد این سایت‌ها منعکس شد.

یازرلو افزود: همچنین تاکنون پنج دفتر خدمات مسافرت هوایی متخلف که مجاز به ارائه بلیت‌های بازه اربعین نبودند، تعلیق شدند.

کد خبر: ۲۳۸٬۷۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha