۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
واردات در مقابل صادرات، راهی برای کمک به صادرات غیرنفتی
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران عنوان کرد

واردات در مقابل صادرات، راهی برای کمک به صادرات غیرنفتی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: برای برخی کالاها که عمدتا کالاهای مصرفی لوکس هستند، فقط ارز صادراتی در نظر گرفته شده و طبیعتا برای آن‌ها نرخ‌گذاری وجود ندارد.

به گزارش بازار، محمد لاهوتی با بیان اینکه مخالفت با رویه واردات در مقابل صادرات بیشتر غیرکارشناسی و غیرتخصصی است، گفت: واردات کالا با ارز حاصل از صادرات سیاست دولت است و سامانه نیما هم همین کار را انجام می‌دهد. در اصل سامانه نیما ارز صادراتی را دریافت و آن را به واردکننده منتقل می‌کند.

واردات در مقابل صادرات، راهی برای کمک به صادرات غیرنفتی
وی افزود: برای برخی کالاها که عمدتا کالاهای مصرفی لوکس هستند، فقط ارز صادراتی در نظر گرفته شده و طبیعتا برای آن‌ها نرخ‌گذاری وجود ندارد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تخصیص ارز حاصل از صادرات تاثیری بر کیفیت کالای وارداتی یا واردات کالای نامرغوب ندارد، گفت: استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک مسئول تشخیص کالای نامرغوب هستند. با ارز حاصل از صادرات کالا خریداری می‌شود و اینکه کالا مرغوب یا نامرغوب بوده ربطی به نوع ارز ندارد.

به گفته وی رویکر واردات در مقابل صادرات، یک رویکرد بسیار کمک کننده به صادرات غیرنفتی کشور است و عرضه ارز در سامانه نیما بیشتر برای شرکت‌های بزرگ امکان پذیر است؛ چرا که جذابیت دارد که حجم عرضه آن‌ها بالا است. صادرکننده کوچک و متوسطی که اعداد کوچکی در سامانه عرضه می‌کنند و قادر نیستند با نرخ نیما دریافت کنند، از این راه، یعنی از محل صادراتی که ارز آن را با نرخ توافقی به واردکننده ارائه دهند، می‌توانند جبران خسارت کنند و از آن برای افزایش صادرات استفاده کنند.

کد خبر: ۲۳۸٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha