۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
تخریب ساختمان فرسوده در تهران و سایر شهر ها

تخریب ساختمان فرسوده در تهران و سایر شهر ها

تخریب های غیر اصولی، تبعات و آسیب های جانی و مالی سنگینی به همراه دارد.

به گزارش بازار، تخریب های غیر اصولی، تبعات و آسیب های جانی و مالی سنگینی همچون آسیب به نیرو های انسانی حاضر در محدوده پروژه و عابران، خطر آسیب دیدگی و تخریب ساختمان های مجاور، خطر آسیب دیدگی تأسیسات و شریان های شهری و ... را به همراه دارد. از این رو پیمانکار های تخریب ساختمان می بایست پیش از شروع عملیات تخریب، خطر های احتمالی ناشی از عملیات تخریب ساختمان شناسایی کرده و در جهت پیشگیری از آنها و با هدف انجام عملیات تخریب به شیوه اصولی و صحیح و با رعایت تمامی موارد و توصیه های ایمنی اقدام نمایند.

تخریب ساختمان فرسوده در تهران و سایر شهر ها

با وجود آنکه هزینه تخریب ساختمان فرسوده یک نرخ میانگین و عمومی را دارا می باشد، اما عوامل گوناگونی همچون منطقه جغرافیایی بر قیمت تخریب ساختمان تاثیر مستقیمی دارد. برای مثال قیمت تخریب ساختمان در تهران بدون شک با هزینه تخریب در یک شهرستان کوچک متفاوت می باشد.

اهمیت عملیات تخریب ساختمان و خطرات ناشی از آن

تخریب های غیر اصولی، تبعات و آسیب های جانی و مالی سنگینی همچون آسیب به نیرو های انسانی حاضر در محدوده پروژه و عابران، خطر آسیب دیدگی و تخریب ساختمان های مجاور، خطر آسیب دیدگی تأسیسات و شریان های شهری و ... را به همراه دارد. از این رو پیمانکار های تخریب ساختمان می بایست پیش از شروع عملیات تخریب، خطر های احتمالی ناشی از عملیات تخریب ساختمان شناسایی کرده و در جهت پیشگیری از آنها و با هدف انجام عملیات تخریب به شیوه اصولی و صحیح و با رعایت تمامی موارد و توصیه های ایمنی اقدام نمایند.

شرکت ایستا سازه یکی از شرکت های پیمانکار متخصص و با تجربه در زمینه گودبرداری، پایدارسازی گود و تخریب ساختمان در تهران و همچنین سایر شهر های ایران می باشد که همواره تلاش نموده است تا در پروژه های گودبرداری، تخریب و خاکبرداری ساختمان، عملیات تخریب سازه های موجود را با به کارگیری نیروهای متخصص و با تجربه و با رعایت ضوابط استاندارد ها و دستورالعمل های ایمنی موجود در رابطه با تخریب ساختمان همچون مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا)، نشریه مشخصات عمومی کارهای ساختمانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و آیین نامه حفاظت کارگاه های ساختمانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام دهد.

انواع روش های تخریب ساختمان

  1. تخریب دستی

  2. تخریب ماشینی

  3. تخریب با ماشین بازو بلند هیدرولیکی

  4. تخریب به روش استفاده از گوی تخریب

  5. تخریب به روش انفجاری

  6. تخریب با روش Tecorep

  7. روش تخریب برش و پایین آوردن کاجیما

  8. تخریب با استفاده از مواد تخریبی غیر انفجاری (NEDA)

  9. تخریب با استفاده از برش با اره


 


 


 

تخریب ساختمان فرسوده در تهران و سایر شهر ها


 

گوبرداری

گودبرداری به هرگونه حفاری و خاکبرداری در تراز پایین ‌تر از سطح طبیعی زمین یا در تراز پایین ‌تر از زیر پی ساختمان های مجاور گفته می شود که با اهداف گوناگون همچون تأمین امکانات رفاهی ساختمان مانند پارکینگ، استخر، سالن اجتماعات و … انجام می گردد.

گودبرداری یکی از اولین مراحل عملیات های عمرانی می باشد که در آن باید جنس و شرایط خاک، سطح آب ‌های زیرزمینی، وضعیت سازه‌ها و سربارهای مجاور و عوارض شهری در نظر گرفته شود و مجوزهای لازم از سازمان ‌های مربوطه اخذ شود.

جهت ایمن سازی و جلوگیری از ریزش دیواره گود و رانش خاک و همچنین محدود کردن حرکات افقی و قائم دیواره‌ها در گودبرداری از انواع سازه‌های نگهبان همچون نیلینگ، انکراژ، سپرکوبی، سازه نگهبان خرپایی، استرات و ... به منظور حفظ جان انسان ها و اموال خارج و داخل گود، حفظ ایمنی سازه های مجاور و همچنین فراهم آوردن شرایط امن و مطمئن برای اجرای کار، استفاده می گردد.

در گودبردای عمیق شهری متناسب با شرایط پروژه از انواع ماشین آلات همچون بیل مکانیکی، مینی بیل مکانیکی، بابکت، بیل دکل بلند، جرثقیل و باکت حمل خاک، تاورکرین، بادسون، خاور، کامیون جفت، کامیون تک و… استفاده می گردد.

پروژه‌های گودبرداری همواره با چالش‌های گوناگونی همچون عوارض شهری شامل لوله‌های آب و فاضلاب، لوله های انتقال گاز و کابل های برق و تلفن و دانستن محل دقیق آن ها، تأمین فضای ایمن و مناسب برای مهندسین و کارگران در محل پروژه، جلب رضایت و گرفتن مجوز از همسایه ها جهت اجرای سازه نگهبان های نیلینگ و انکراژ و ... می باشد.


 

تخریب ساختمان فرسوده در تهران و سایر شهر ها

پایدارسازی گود

پایدارسازی گود یکی از مهم ترین عملیات های عمرانی در تمامی ساخت و ساز ها است. اگر به این مسئله توجه کافی نشود، خطرات و مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد. پایدارسازی با هدف جلوگیری از ریزش دیواره گود و ایمن سازی ساختمان ‌های مجاور و کاهش خطر ریزش آن‌ها صورت می‌گیرد. 


 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در اجرای گوبرداری مطرح است انتخاب روش مناسب برای پایدارسازی گود می‌باشد. امکان اجرای سازه نگهبان به عوامل مختلفی همچون عمق گودبرداری، نوع و شدت ضعف خاک، مقدار رطوبت در خاک، زاویه شیب خاکبرداری و…. بستگی دارد. از این رو باید قبل از اجرای پروژه اطلاعات کافی درباره‌ی شرایط موجود به دست آورد تا بتوان با تحلیل و بررسی وضعیت موجود، مشخصات خاک منطقه و نواحی مجاور و همچنین هزینه‌ی طرح،‌ نسبت به انتخاب بهترین روش پایدارسازی گود اقدام کرد.

روش های نیلینگ (میخکوبی)، انکراژ (مهارگذاری)، سازه نگهبان خرپایی، سپرکوبی، تاپ دان، استرات (مهار متقابل)، سولجرپایل (دیوار برلنی) و دیوار دیافراگمی از جمله متداول ترین روش های پایدارسازی گود می باشند.

هر یک از انواع سازه نگهبان دارای مزایا و محدودیت های ویژه ای هستند که متناسب با شرایط پروژه ها می توان از هر یک یا تلفیق آن ها استفاده نمود. در هر یک از روش های پایدارسازی گودهای عمیق بنا به مقتضیات طراحی، عضوی به عنوان دیوار حائل می تواند وجود داشته باشد. این عضو می تواند دیوار دیافراگمی، شمع های بتنی، ستون های تزریق پر فشار (جت گروتینگ) و اختلاط عمقی، شمع های نگهبان فلزی، سپر یا اعضای مشابه باشد. البته در روش میخ کوبی یا نیلینگ معمولاً از یک لایه بتن پاششی (شاتکریت) به عنوان پوشش استفاده می شود.

هر یک از سازه های نگهبان های دارای مزایا و محدودیت های گوناگونی هستند که با در نظر گرفتن شرایط هر پروژه روش بهینه انتخاب می گردد و در صورت نیاز روش ها تلفیق می گردند.


 

کد خبر: ۲۳۸٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha