۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
نقش آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب صنعتی

نقش آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب صنعتی

در آب املاح و رسوباتی وجود دارد که به مرور زمان موجب تشکیل رسوب در آب هنگام عبور از فیلتر می‌شود. این پروسه در طی مدت زمان کوتاهی منجربه خرابی کامل فیلترها می‌گردد.

به گزارش بازار، در آب املاح و رسوباتی وجود دارد که به مرور زمان موجب تشکیل رسوب در آب هنگام عبور از فیلتر می‌شود. این پروسه در طی مدت زمان کوتاهی منجربه خرابی کامل فیلترها می‌گردد. ازاین‌رو نیاز است که از مواد و ترکیباتی برای حذف این املاح استفاده نمود. برای این منظور از آنتی اسکالانت استفاده می‌کنند.

 این ماده با توجه به ساختار مولکولی که دارد موجب چسبیدن ذرات آلاینده و املاح به خود شده و از تشکیل رسوب در سطح غشای فیلتر جلوگیری می‌کند. در نتیجه بازدهی دستگاه تصفیه آب افزایش یافته و طول عمر فیلتر بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد نقش آنتی اسکالانت در دستگاه تصفیه آب صنعتی اطلاعات بیشتری کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آنتی اسکالانت چیست؟

آنتی اسکالانت‌ها نوعی مواد شیمیایی هستند که قبل از ورود آب به دستگاه و هنگام نصب و راه اندازی دستگاه، تزریق می‌شوند تا به این ترتیب مقدار رسوب گذاری آب ورودی بر روی غشاهای فیلتر ممبران در آب شیرین کن‌ها را کاهش دهند. به عبارتی می‌توان گفت این مواد ضد رسوب از اجزا ضروری و مهم در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی هستند که باید از همان زمان نصب دستگاه با دوز مناسبی در آب تزریق شوند.

البته لازم به ذکر است که به جز ضرورت به کار گیری آنتی اسکالانت مرغوب بودن و متناسب بودن آن با نوع آب ورودی به سیستم نیز برای داشتن بهترین عملکرد بسیار حائز اهمیت است و نباید از آن غافل شد.

نحوه عملکرد آنتی اسکالانت‌ها به چه صورت است؟

آنتی اسکالانت که از آن به عنوان ضد رسوب فیلتر ممبران نیز یاد می‌کنند دارای ساختاری مولکولی است که املاح، رسوبات و آلاینده‌های موجود در آب را به خوبی به خود جذب می‌کند وموجب می‌شود که املاح موجود در آب هنگام عبور از لایه‌های غشای فیلتر دچار ته نشینی نشوند و به همراه آنتی اسکالانت از پساب سیستم خارج گردند. بر اساس املاح و رسوباتی که در آب وجود دارد و غلظتی که دارند از انواع آنتی اسکالانت اسیدی یا قلیایی استفاده می‌کنند. اما مسئله ای که اهمیت دارد متناسب بودن دوز آن با آب ورودی است.

مهم‎‌ترین مزایای استفاده از آنتی اسکالانت

  • حفاظت از سطوح غشاء
  • بهینه سازی بازیافت
  • استفاده آسان به دلیل مایع بودن
  • سازگار بودن با محیط زیست
  • پایداری عملکرد سیستم

برترین مدل‌های آنتی اسکالانت

مدل‌های مختلفی از آنتی اسکالانت در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر یک ویژگی‌ها و کاربردهای خاصی دارند. در ادامه به بهترین ضد رسوبات در بازار ایران اشاره می‌کنیم.

·       آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰

این نوع ضد رسوب یک محلول آبی متشکل از پلی‌کربوکسیلیک‌اسید است که از آن به منظور کنترل رسوب نمک‌های معدنی و گرفتگی سطح غشای ممبران در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی استفاده می‌کنند. ترکیبات این آنتی اسکالانت به گونه‌ای است که به روش اسمز معکوس مانع از تشکیل رسوب و گرفتگی روزنه‌های پلی آمید ممبران می‌شود. قیمت آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰ با توجه به حجم آن متفاوت است.

·       آنتی اسکالانت آویستا

از این نوع ضد رسوبات به منظور جلوگیری از ایجاد رسوبات معدنی مانند سولفات کلسیم، کربنات کلسیم، سولفات باریم، سولفات استرانسیوم، رسوبات سیلیکا و فلوراید کلسیم استفاده می‌کنند. این آنتی اسکالانت با توجه به ساختاری که دارد با انواع مواد آلی سازگاری داشته و با مقادیر دوز کم نیز می‌تواند رسوبات آلی و معدنی را به خوبی کنترل کند.

·       آنتی اسکالانت جنسیس

این آنتی اسکالانت محلولی آبی از اسید فسفونیک خنثی شده است که از آن برای تصفیه آب آشامیدنی استفاده می‌کنند. این محلول تحت عنوان یک منبع ماده مغذی برای میکروارگانیسم‌ها عمل کرده و کاملا با فولاد کربنی و دیگر مصالح ساختمانی رایج سازگاری دارد. ازاین‌رو نسبت به خیلی از گونه‌های غیر آلی مثل پوسته پوسته شدن منگنز، آهن  و آلومینیوم تاثیرات فوق‌العاده‌ای دارد. قیمت آنتی اسکالانت جنسیس نسبت به فلوکن کمی ارزان‌تر است. اما اگر قصد خرید آنتی اسکالانت آویستا را دارید، قبل از هرچیز از کارشناسان مربوطه مشاوره لازم را دریافت نمایید.

قیمت آنتی اسکالانت

برندهای داخلی و خارجی مختلفی به تولید این رسوب زداها می‌پردازند که قیمت‌های متفاوتی دارند. قیمت آنتی اسکالانت با توجه به نوع برند، غلظت و کیفیتی که دارند بسیار متنوع بوده و باید حتما از یک شرکت معتبر خریداری شوند. تا به این ترتیب بتوان از کیفیت و استاندارند بودن آن‌ها اطمینان حاصل نمود. لازم است که اشاره کنیم قیمت آنتی اسکالانت ایرانی نسبت به نمونه‌های وارداتی پایین‌تر و مقرون به صرفه‌تر است.

چیزی که شما باید بدانید این است که قیمت آنتی اسکالانت فلوکن ۲۶۰ و قیمت آنتی اسکالانت آویستا ۵۳۰۰ ویتک در بازار بیشتر از  سایرین است.

نکات مهم هنگام خرید آنتی اسکالانت

در هنگام خرید آنتی اسکالانت باید به موارد مختلفی در مورد عملکرد سیستم توجه نمود. با انتخاب یک ضد رسوب مناسب می‌توان طول عمر سیستم و بهره‌وری آن را بهبود بخشید. ازاین‌رو نیاز است برای خرید بهترین آنتی اسکالانت‌ها به فاکتورهای زیر توجه نمود.

  • میزان سختی کل آب
  • میزان قلیائیت آب
  • مقدار سولفات موجود در آب
  • میزان TDS آب و هدایت الکتریکی آن
  • ظرفیت دستگاه تصفیه آب
  • نوع و میزان اسید
  • مقدار PH و دمای آب ورودی

 با توجه به این پارامترها و انتخاب یک برند و فروشگاه معتبر برای خرید آنتی اسکالانت می‌توان به  راحتی املاح و رسوبات موجود در آب صنعتی را از بین برد و طول عمر دستگاه‌ها را چندین برابر نمود.

دوز تزریق آنتی اسکالانت

مقدار دوز تزریق آنتی اسکالانت چقدر است؟ سوالی که قبل از مصرف آنتی اسکالانت ذهن افراد را مشغول می­‌سازد، دوز مصرفی این ماده شیمایی است.

برای اینکه با مقدار دوز تزریق آنتی آسکالانت بییشتر آشنا شوید، باید گفت مقدار دوز این مواد شمیایی به عواملی همچون آنالیز آب خام ورودی، میزان TDS آب ورودی، میزان جریان ورودی، دما و PH بستگی دارد. با در نظر گرفتن این موارد، و همچنین استفاده از نرم افزار COROLA.T که توسط شرکت سازنده ارائه شده، می‌­توان مقدار دقیق دوز آنتی اسکالانت را تعیین کرد.

کد خبر: ۲۳۸٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha