۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
چه عواملی را برای پیش بینی قیمت سکه باید در نظر گرفت؟

چه عواملی را برای پیش بینی قیمت سکه باید در نظر گرفت؟

عوامل داخلی و خارجی بازار، بر قیمت سکه مؤثر هستند.

چه عواملی را برای پیش بینی قیمت طلا و سکه در ۱۴۰۲ باید در نظر گرفت؟

عوامل داخلی و خارجی بازار، بر قیمت سکه مؤثر هستند. منظور از عوامل داخلی بازار همان عرضه و تقاضاست که میزان آن به خریداران و فروشندگان بستگی دارد و منظور از عوامل خارجی متغیرهای کلان اقتصادی، قیمت جهانی طلاست که تحت تأثیر قیمت دلار قرار دارد. موارد ذکر شده می‌توانند بر پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه تأثیر بگذارند.

با مشاهده روند قیمت طلا در ایران، نمایان است که علی‌رغم ثابت بودن رشد قیمت این فلز، نسبت به رشد سایر قیمت‌ها در بازارهای مختلف، همچنان توانسته به عنوان یک فلز گرانبها برای حفظ دارایی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه مقاله با بررسی عوامل مؤثر جهت پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه با ما همراه باشید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا و سکه در بازار

برخی از بازارهای سرمایه‌گذاری با توجه به فاکتورهای مخصوص به خودشان پیش‌بینی می‌شوند. سکه و طلا نیز از این قاعده پیروی کرده که در ادامه به بررسی فاکتورهای ویژه‌ای جهت پیش‌بینی قیمت آن‌ها می‌پردازیم تا با استفاده از مطالب ذکر شده، افراد قدرت تصمیم‌گیری و تحلیل بهتر در این زمینه داشته باشند.

فاکتورهای اقتصادی

فاکتورهای اقتصادی و عوامل مربوط به اقتصاد، بر قیمت بازار از جمله سکه تأثیر به‌سزایی دارند. ارزش طلا در برخی کشورها به عنوان شاخص اقتصادی درنظر گرفته شده و به همین دلیل عواملی مانند نرخ ارز، نرخ بهره، نرخ تورم و سایر فاکتورهای مربوط به اقتصاد، جهت پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه در ۱۴۰۲ در نظر گرفته می‌شوند.

مسائل سیاسی کشور

مسائل سیاسی، از جمله سیاست خارجی یک کشور، تأثیر مستقیم بر قیمت سکه و طلا دارند. این مسائل، عواملی همچون محدودیت‌های تجاری و تحریم‌ها، جنگ داخلی و خارجی و تغییرات اساسی در نظام کشور را شامل می‌شوند.

تغییرات بین‌المللی

برخی عوامل بین‌المللی مانند افزایش یا کاهش نرخ دلار آمریکا یا تغییرات در ارز کشورهای دیگر در پیش‌بینی قیمت سکه بسیار مؤثر هستند.

فاکتورهای فنی

برخی عوامل نیز به صورت مستقیم بر پیش‌بینی قیمت طلا تأثیر می‌گذارند، این عوامل گاهی شامل فاکتورهای فنی به کار رفته در استخراج، روش‌های ذوب و فرآوری این فلز خواهند بود.

نرخ تورم

تورم نیز از جمله عوامل مؤثر بر پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه است. این نرخ برای فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران امر بسیار مهمی است و به صورت لحظه‌ای توسط آن‌ها پیگیری می‌شود. لازم به ذکر است در صورت ایجاد تورم، مردم به داشتن دارایی‌هایی مثل طلا و سکه علاقمندتر شده و واضح است که با افزایش درخواست برای خرید سکه، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

قیمت طلای جهانی

نمودارها گویای این مطلب است که قیمت سکه بهار آزادی با قیمت یک اونس طلای خارجی در یک روال خاص طراحی شده است. به همین دلیل هم‌ زمان با افزایش قیمت اونس جهانی، قیمت سکه نیز به شدت افزایش خواهد یافت. با مقایسه این دوپارامتر این نتیجه حاصل می‌شود که پیش‌بینی قیمت سکه و طلا به افزایش قیمت طلای جهانی وابسته است.

پیش بینی قیمت طلا و سکه

نوسانات نرخ ارز

یکی دیگر از عوامل مؤثر در این پیش‌بینی، توجه به نوسانات نرخ ارز است. طلا یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌ها محسوب می‌شود که قیمت آن با توجه به متغیرهای جهانی مشخص می‌شود. لازم به ذکر است که جهت تبدیل قیمت‌های جهانی باید در ابتدا آن‌ها را به ریال تبدیل کنیم که برای این کار باید از ارز استفاده کرد.

بنابراین ارز یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت طلا در ایران محسوب می‌شود که نمی‌توان اثرات آن را بر بازار طلا و سکه در نظر نگرفت. همچنین با مقایسه قیمت سکه و قیمت دلار در بازار آزاد ایران، ثابت شده است که قیمت سکه هم تحت تأثیر نرخ دلار است و نوسانات نرخ دلار بر پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه تأثیر می‌گذارد.

جالب است بدانید درصد همبستگی نرخ دلار به قیمت سکه ۴/۹۵ است که این عدد تأثیرگذاری بالای دلار بر قیمت سکه را به اثبات رسانده است.

سیاست‌های پولی اتخاذی توسط فدرال رزرو

سیاست‌های پولی دنبال شده از طرف فدرال رزرو را می‌توان از دیگر عوامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت طلا و پیش‌بینی قیمت سکه دانست. جلسات کمیته فدرال هر ۶ هفته یکبار اجرا شده که طی آن وضعیت اقتصادی آمریکا به طور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. در برخی مواقع در این جلسات تصمیم بر آن است که نرخ بهره، افزایش یابد که در این حالت بازار طلا نیز به این اتفاق واکنش نشان داده و قیمت اونس جهانی کاهش می‌یابد.

در مقابل چنانچه نرخ بهره کم باشد، سودی که اوراق قرضه دولتی یا سپرده‌های بانکی پرداخت می‌کنند نیز، کم‌تر از نرخ تورم بوده که در این حالت پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه و طلا افزایش یابد تا سرمایه‌گذاران دچار ضرر نشده و پول خود را در یک بازار امن مانند طلا و سکه سرمایه‌گذاری کنند.

بدهی دولت‌ها

افزایش بدهی یک کشور به طور مستقیم بر افزایش تورم و در نتیجه کاهش نرخ ارز آن کشور و افزایش دلار آمریکا تأثیر می‌گذارد. این عوامل سبب افزایش قیمت سکه و طلا در کشور ذکر شده خواهد شد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سکه و طلا

این صندوق‌ها که در واقع نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم به شمار می‌روند، بر قیمت طلا بی‌تأثیر نیستند و هرچقدر تقاضا برای خرید واحد این نوع صندوق‌ها افزایش یابد، بالا رفتن قیمت طلا را در بر خواهد داشت.

رکود اقتصادی

یکی از عواملی که سبب پیش‌بینی قیمت‌ها در ایران می‌شود، رکود اقتصادی است. رکود به معنی کاهش حجم تولید و تجارت است و اگر در کشوری رکود دیده شود، نرخ بهره بانکی در آن کم خواهد شد که این موضوع به طور مستقیم بر قیمت طلا و سکه تأثیر می‌گذارد.

چه عواملی را برای پیش بینی قیمت سکه باید در نظر گرفت؟

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه جهت جلوگیری از ضرر

چنانچه قصد سرمایه‌گذاری در بازار مطمئن طلا و سکه را دارید، باید به رصد کردن اخبار مرتبط با آن بپردازید. کلیه مطالب ذکر شده می‌توانند موجب کاهش یا افزایش قیمت طلا و سکه در ایران شوند؛ به همین دلیل توجه به آن‌ها جهت پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه الزامی است.

قیمت طلا و سکه، از قیمت اونس جهانی طلا و قیمت دلار تأثیر می‌پذیرد و این مسئله باید مداوم توسط افراد سرمایه‌گذار مورد بررسی واقع شود. در این مقاله سعی بر آن بود در ارتباط با عواملی که سبب پیش‌بینی قیمت‌ها و یک سرمایه‌گذاری امن و بدون ضرر می‌شود، مطالب مفیدی را بیان کنیم و در اختیار شما قرار دهیم تا در مواقع نیاز از آن‌ها بهره بگیرید.

کد خبر: ۲۳۸٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha