۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
چشم بازار نفت به  اژدهای زرد|  طلای سیاه به رشد خود ادامه می دهد؟
چین دومین بازار بزرگ مصرف نفت در دنیا

چشم بازار نفت به اژدهای زرد| طلای سیاه به رشد خود ادامه می دهد؟

هم زمان با انتشار اخباری نسبت به ایجاد رکود در چین، نگرانی ها نسبت به وضعیت کشورهای نفتی هم بیشتری شده؛ اژدهای زرد با مصرف ۱۴ میلیون بشکه نفت در ۲۰۲۲ بعد از آمریکا بزرگترین بازار طلای سیاه جهان بود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: بازار نفت به پیش بینی ها و تحلیل ها نسبت به آینده اقتصادی سرزمین اژدهای زرد دوخته است. چین که بعد از آمریکا بزرگترین بازار مصرف نفت دنیاست، طبق تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی، سال گذشته ۱۴ میلیون بشکه نفت مصرف کرده است. در واقع اگر مقدار مصرف نفت در کل دنیا را ۱۰۰ میلیون بشکه در نظر بگیریم می توان گفت که چینی ها سهمی حدود ۱۵ درصدی از بازار جهانی نفت را به خود اختصاص داده اند.

چین با مصرف ۱۴ میلیون بشکه نفت در سال ۲۰۲۲ بعد از آمریکا بزرگترین بازار مصرف نفت در سال ۲۰۲۲ بوده و مقصد بسیاری از بشکه های نفتی اعضای اوپک و اوپک پلاس است. کارشناسا مدعی اند هر گونه رکود در این کشور می تواند اقتصاد کشورهای نفتی را هم تحت تاثیر قرار دهد

حالا اما به نظر می رسد که دوران طلایی رونق این کشور روبه پایان بوده و نشانه‌های رکود و مشکلات درازمدت را می‌توان از گوشه و کنار اقتصاد این کشور دید. سرمایه گذاری خالص خارجی در چین به پایین ترین مقدار از سال ۱۹۹۸ رسیده و نرخ بیکاری در آن روبه افزایش بوده و صادرات آن روند نزولی به خود گرفته است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، اقتصاددانان بر این باورند که چین در حال ورود به دوران رشد با سرعتی بسیار کمتر است که به دلیل وضعیت نامطلوب جمعیتی و افزایش شکاف با ایالات متحده و متحدانش، که سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی را به خطر می‌اندازد، بدتر شده است.

اخبار نگران کننده از وضعیت اقتصادی چین در شرایطی منتشر می شود که این کشور بزرگترین خریدار نفت بزرگترین تولیدکنندگان اوپک است. عربستان و عراق، ایران هم هم بیشترین صادراتشان به مقصد این کشور صورت می گیرد. از طرفی شرکت‌های نفتی روسیه هم که با تحریم ها دست و پنجه نرم می کنند نیز شریان نفت‌خام صادراتی خود را به سمت خریداران آسیایی مانند هند و چین هدایت کرده‌اند که از تحریم‌های اتحادیه اروپا و گروه۷ تبعیت نمی‌کنند. تا قبل از جنگ اوکراین، عربستان بزرگترین صادرکننده نفت به چین بود ولی حال روسیه جای این کشور را گرفته و صادرات نفت ایران نیز از این کشور بیشتر شده است. کارشناسان مدعی اند کاهش خرید نفت از سوی چین می تواند اقتصاد کشورهای نفتی را هم با چالش مواجه کند.

چه خبر از بازار جهانی نفت

قیمت طلای سیاه امروز هم کمی کاهش یافت. به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۲ سنت معادل ۰.۱۴ درصد کاهش به ۸۴ دلار و ۳۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش، ۸۰ دلار و ۷۰ سنت معامله می‌شود. روند کاهشی قیمت نفت در شرایطی است که تولید اوپک ۱.۲ میلیون بشکه در روز کمتر شده و و به ۵۰.۷ میلیون بشکه روزانه رسیده که کمترین میزان در حدود دو سال گذشته به‌شمار می‌رود.

تحلیل گران امیدوار بودند که بعد از کاهش داوطلبانه نفت از سوی عربستان، روند روبه رشد قیمت ها ادامه داشته و حتی بهای طلای سیاه تا نزدیکی ۱۰۰ دلار هم پیش برود. اما به نظر می رسد کاهش تولیدات عربستان به نوعی از سوی دیگر کشورها در حال جبران بوده و کشورهایی همچون عراق به دنبال افزایش سهم خود از بازار جهانی نفت هستند.

محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در اینباره به بازار می گوید: این اتفاق می‌تواند کمبود عرضه‌ای را که به خاطر کاهش تولید اوپک پلاس ایجاد شده، تا حدی برطرف کند. در این بین، ضعف اقتصاد چین هم دورنمای تقاضا برای نفت را پایین آورده است.

چشم بازار نفت به  اژدهای زرد|  طلای سیاه به رشد خود ادامه می دهد؟
کاهش ذخایر نفت آمریکا

کاهش ذخایر نفت آمریکا جلوی ریزش بیشتر قیمت ها را گرفت

او البته مدعی است با توجه به نگرانی ها نسبت به آینده اقتصادی چین افت قیمت نفت می توانست خیلی بیشتر از این ها باشد اما پیش‌بینی تحلیلگران از کاهش ذخایر نفت و بنزین آمریکا در هفته گذشته تا حدودی جلوی افت شدید قیمت ها را گرفته است.

این کارشناس انرژی همچنین به پیش بینی های صورت گرفته در مورد افزایش تقاضا اشاره کرد و افزود: آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی نفت در ادامه سال‌۲۰۲۳ به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. هر چند که اوپک مقدار افزایش تقاضا را ۲.۴۴ میلیون بشکه در روز برآورد کرده بود.

رشد صادرات نفت ایران ادامه دارد

به گزارش راشاتودی، صادرات نفت عربستان در ماه ژوئن به کمتر از ۷ میلیون بشکه رسیده که کمترین میزان در ۲۱ ماه گذشته به‌شمار می‌رود. در حالی که تولیدات عربستان روند کاهشی به خود گرفته که آمارها از رشد صادرات نفت ایران خبر می دهد. برآورد شرکت TankerTrackers نشان می‌دهد که در ۲۰ روز نخست ماه اوت، ۲.۲ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات صادر کرده است و اگر این روند حفظ شود، صادرات ایران در اوت سال ۲۰۲۳، بالاتر از ماه‌های دیگر امسال و بالاتری از میزانی خواهد بود که سایر شرکت‌های رصدکننده نفتکش می‌گویند.

جدای از آمارهای جهانی مسئولین هم از رشد صادرات نفتی ایران خبر می دهد. حدود ۲ هفته پیش بود که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم دو برابر شده است.

آنگونه که از اخبار بر می آید چین بزرگترین خریدار نفت ایران بوده بخش زیادی از بشکه های نفتی ایران در سال های تحریم به سرزمین اژدهای زرد سرازیر شده است.

چشم بازار نفت به  اژدهای زرد|  طلای سیاه به رشد خود ادامه می دهد؟
وضعیت مالی چین

نگرانی ها در مورد چین قیمت ها را نزولی کرد

آمارهای اقتصادی مختلف حاکی از آن است که دوران طولانی رونق اقتصاد چین رو به پایان است و نشانه‌های رکود و مشکلات درازمدت را می‌توان از گوشه و کنار اقتصاد اژدهای زرد دید. صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی چین را در سال‌های آینده کمتر از ۴ درصد می‌داند، عددی که کمتر از نیمی از نرخ رشد چین در بیشتر چهار دهه گذشته است.

کپیتال اکونومیکس، یک شرکت تحقیقاتی مستقر در لندن، تخمین می‌زند که رشد روند چین از ۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۳ درصد کاهش یافته است و در سال ۲۰۳۰ به حدود ۲ درصد کاهش خواهد یافت. با این نرخ‌ها، چین در رسیدن به هدف تعیین‌شده توسط رئیس‌جمهور شی جین پینگ در سال ۲۰۲۰، یعنی دو برابر کردن اندازه اقتصاد تا سال ۲۰۳۵، ناکام خواهد ماند. کارشناسان مدعی اند انتشار این اخبار تا حد زیادی مانع رشد قیمت نفت شده است.

با وجود همه نگرانی ها اما اژدهای زرد همچنان بزرگترین مصرف کننده نفت در دنیا باقی خواهد ماند. عین‌حال آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در نیمه دوم سال‌جاری به ۲/ ۱۰۲‌میلیون بشکه در روز می رسد؛ با وجود همه نگرانی ها نسبت به آینده و رشد اقتصادی چین، این کشور همچنان به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، بیش از ۷۰‌درصد رشد تقاضا را به خود اختصاص خواهد داد.

کد خبر: ۲۳۸٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha