۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
تبعات افزایش نهادهای مالی و نبود کانون و تشکل های موثر
بازار گزارش می دهد؛

تبعات افزایش نهادهای مالی و نبود کانون و تشکل های موثر

کارشناسان معتقدند که افزایش نهادهای مالی و عدم وجود کانون و تشکل منجر به بروز مشکلاتی در بازار سرمایه می شود، از این رو سازمان بورس و اوراق بهادار باید ایجاد کانون و تشکل ها را تسهیل کند.

بازار؛ گروه بورس: بعد از افزایش ورود مردم به بورس در سال ۹۹، در کنار آن سبدگردان ها و صندوق های مختلفی شکل گرفت و هم اکنون در بازار سرمایه نقش مهمی پیدا کرده اند به طوری که امروز در جهت شاخص کل بورس هم نقش ایفا می کنند و حتی برخی مواقع در نوسانات یک نماد نقش زیادی دارند به همین دلیل کارشناس معتقدند که افزایش نهادهای مالی و عدم وجود کانون و تشکل ها منجر به بروز مشکلاتی در بازار سرمایه می شود.

فردین آقابزرگی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سامانه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار به درگاه ملی مجوزها متصل شده در راستا انتظار افزایش شفافیت و تسریع در امر صدور مجوزها می رود، گفت: اگر این سیاست اجرایی شود موجبات رشد و تعالی بازار سرمایه هم خواهد شد.

به گفته فردین آقابزرگی صرف اعطای مجوز به نهادهای مالی و عدم وجود کانون و تشکل های تخصصی خود انتظام، نمی‌تواند برآورد کننده تمام خواسته های سازمان بورس در راستای رفع انحصار و کمک به افزایش کیفیت خدمات بازار سرمایه محسوب شود

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: تعدد نهادهای مالی و افزایش مجوزهایی که تا پیشتر محدود بودند و رفع هر گونه انحصار در بازار سرمایه موجب افزایش کارایی و کیفیت خدمات فعالان در حوزه های تخصصی را فراهم می‌کند.

به گفته آقابزرگی صرف اعطای مجوز به نهادهای مالی و عدم وجود کانون و تشکل های تخصصی خود انتظام، نمی‌تواند برآورد کننده تمام خواسته های سازمان بورس در راستای رفع انحصار و کمک به افزایش کیفیت خدمات بازار سرمایه محسوب شود.

افزایش کارایی برای جلب اعتماد سرمایه‌ گذاران

او با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰ شرکت سبد گردان مجوز تاسیس و فعالیت گرفتند، افزود: متعاقبا ۳ متقاضی تاسیس شرکت کارگزاری و چندین صندوق سرمایه گذاری نیز به جرگه نهادهای مالی پیوستند، اما تفاوت مهم در این ارتباط وجود کانون کارگزاران و عدم وجود کانون و تشکل های خود انتظام مهمی، همچون سبدگردان ها است، حوزه ای که می تواند به عنوان تشکلی تخصصی خواسته سازمان بورس را در زمینه‌های مختلف از جمله موارد زیر تامین کند:

او با تاکید بر اینکه ایجاد یک بازار اوراق بهادار عادلانه، رقابتی و کارا در کشور به منظور جلب اعتماد سرمایه‌گذاران کمک می کند، تصریح کرد: سازمان بورس در صورت اعطای مجوز به تاسیس کانون سبدگردان ها می تواند نسبت به تسهیل در امور زیر قدرت عمل بیشتری اعمال کند:

آقابزرگی با بیان اینکه ارزیابی عملکرد سبدگردان ها در چارچوب مقررات باید در دستور کار قرار گیرد، اظهار کرد: همچنین وضع و اجرای ضوابط و استانداردهای حرفه ای و انضباطی برای سبدگردان ها در چارچوب قوانین و مقررات از دیگر اقدامات کانون سبدگردان ها می تواند باشد.

نگرانی از بی انضباطی و خروج از کنترل نهادهای مالی

او با تاکید بر اینکه افزایش تعداد نهادهای مالی در راستای توسعه بازار و افزایش دامنه ارائه خدمات بازار سرمایه است گفت: نگرانی از بی انضباطی و خارج شدن نهادهای مالی از کنترل دلیل اهمیت صدور مجوز تاسیس نهاد خود انتظام برای گروه های تخصصی پیش بینی است.

در حال حاضر با توجه به اینکه عملکرد نهادهای مالی روی نوسانات بورس تاثیر دارد التزام به رعایت مفاد ماده ۳۳ قانون بازار اوراق بهادار مبنی بر لزوم اعطای مجوز تاسیس تشکل های خود انتظام، از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد

به گفته مدیرعامل سبد گردان نیکان اگرچه هم اکنون در فرایند صدور مجوز به نهادهای مالی تسهیل شده، اما در وضع مقررات، استانداردها و دستورالعمل‌ها، نیاز به مشارکت با کانون های تخصصی وجود دارد.

او با بیان اینکه به دلیل افزایش قابل توجه مجوزهای شرکت های سبدگردان جا دارد سازمان بورس نسبت به رفع انحصار اعطای مجوز تاسیس نهاد خود انتظام و کانون سبد گردان ها اقدام کند، گفت: التزام به رعایت مفاد ماده ۳۳ قانون بازار اوراق بهادار مبنی بر لزوم اعطای مجوز تاسیس تشکل های خود انتظام، از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه تشکیل کانون سبدگردان ها منجر به نظارت کاراتر و قوی ‌ تر می شود گفت: از این طریق ریسک‌ های سرمایه گذاری و صنعت را به نحو شایسته کنترل و کاهش داد.

تبعات نوسان گیری در بورس

یک کارشناس بورس با اشاره به اینکه سیاست های اخیر منجر به بی اعتمادی به بورس شده است، گفت: همین موضوع منجر به تغییر رویکرد سرمایه گذاران در بازار شده به طوری که آنها به جای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت به نوسان گیری روی آورده اند.

علیرضا سادات معتقد است که جو بازار پر از نااطمینانی شده، از این رو علاوه بر اینکه سازمان بورس باید بر نهادهای مالی نظارت کند وجود تشکل ها می تواند انظباط بیشتری به آنها بدهد

علیرضا سادات با بیان اینکه عملکرد حقوقی ها و بازارگردان ها هم به رویکرد نوسان گیری در بورس دامن زده است، افزود: در شرایط کنونی بازار گردان ها در زمانی که بازار نزولی است همچنان عرضه در حجم های بالا دارند و در این رابطه می گویند طبق دستورالعمل موظف به عرضه هستند و باید حجم تکلیفی را بفروشند.

او افزود: همچنین در شرایطی که بازار به سمت صف خرید پیش می رود بازارگردان ها افزایش عرضه دارند، تصریح کرد: همین مسئله باعث می شود که جو بازار پر از نااطمینانی باشد، از این رو علاوه بر اینکه سازمان بورس باید بر نهادهای مالی نظارت کند وجود تشکل ها می تواند انظباط بیشتری به آنها بدهد.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر بورس همچنان با حجم پایین دنبال می شود و تقاضا برای خرید سهام وجود ندارد و تا زمانی که حقوقی ها و بازارگردان ها خرید بیشتری در مثبت ها انجام ندهند حقیقی ها وارد بورس نمی شوند و از آنجایی که سیاست دولت مهار تورم است باید در تثبیت نقدینگی در بورس اقدام کند و این موضوع تنها در شرایطی ایجاد می شود که نوسانات هم منطقی اتفاق بیفتد. از این رو نظارت بر بازار باید از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار و تشکل های مالی بیشتر شود.

کد خبر: ۲۳۸٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha