۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
لنت ترمز پراید را به راحتی عوض کنید

لنت ترمز پراید را به راحتی عوض کنید

از آنجایی که لنت ترمز یکی از اجزای مهم و حیاتی سیستم ترمز است، برخی افراد برای تعویض آن تردید دارند و تصور می کنند فقط یک مکانیک حرفه ای قادر به انجام این کار است.

به گزارش بازار، از آنجایی که لنت ترمز یکی از اجزای مهم و حیاتی سیستم ترمز است، برخی افراد برای تعویض آن تردید دارند و تصور می کنند فقط یک مکانیک حرفه ای قادر به انجام این کار است. در حالی که با داشتن اطلاعات فنی و مهارت کافی، به آسانی می توان لنت ترمز خودرو را تعویض کرد. در این مقاله برای شما نحوه تعویض لنت ترمز پراید را با جزییات کامل توضیح می دهیم تا برای انجام این کار، نیازی به صرف زمان برای مراجعه به تعمیرگاه و صرف هزینه نداشته باشید. لازم است بدانید نحوه تعویض لنت ترمز برای اکثر خودروها یکسان است و تنها در برخی از خودروها، نحوه قرار گیری بعضی از اجزای سیستم متفاوت است. برای آشنایی با نحوه تعویض لنت پراید با ما همراه باشید.

لنت ترمز پراید را به راحتی عوض کنید

آموزش تعویض لنت ترمز پراید، مرحله اول

پس از خرید لنت ترمز پراید، لوازم مورد نیاز کار را آماده می کنیم، خودرو را در حالت دنده سنگین گذاشته و ترمز دستی را می کشیم. برای رعایت جوانب احتیاط، بهتر است یک وسیله مقاوم مانند آجر، جلو و عقب چرخ قرار دهید تا چرخ خودرو کاملا ثابت بماند. سپس قالپاق چرخ را جدا می کنیم و پیچ های چرخ را به مقدار کم باز می کنیم؛ باز کردن پیچ ها در حالتی که خودرو روی جک قرار دارد، باید با احتیاط انجام شود. پس از اینکه رزوه ها را از از پیچ چرخ جدا کردید، جک را زیر خودرو قرار داده و چرخ را بلند کنید. دقت کنید که برای قرار دادن جک، محلی مطمئن مانند اتصال سگدست یا کنار رکاب ها را انتخاب کنید. پس از اینکه چرخ را بلند کردید، پیچ ها را به طور کامل باز کنید و چرخ را جدا کنید. گاهی ممکن است جک از خودرو جدا شود و در نتیجه ترمز و دیسک به زمین برخورد کنند؛ برای جلوگیری از این کار می توانید پس از جدا کردن چرخ، آن را زیر خودرو قرار دهید.

اکنون به قسمت باز کردن و تعویض لنت ترمز پراید می رسید. پیچ های کوچک که با حرف A مشخص کرده ایم وظیفه ی نگهداری لنت را به عهده دارند و پیچ های بزرگتر که با حرف B مشخص شده اند، برای جداسازی دو بخش کالیپرهای ترمز به کار برده شده اند که برای جدا کردن راحت تر لنت ها، آنها را باز می کنیم. از پیچ C برای جدا کردن لوله شلنگ ترمز استفاده می شود که شما نیاز به باز کردن آن نخواهید داشت. در ادامه با باز کردن پیچ های A و B، لنت ها را از جای خود جدا می کنیم.

لنت ترمز پراید را به راحتی عوض کنید

تعویض لنت ترمز پراید

نحوه قرار گرفتن اجزای سیستم ترمز

برای تعویض لنت ترمز پراید، بهتر است ابتدا از جای اجزای سیستم ترمز اطلاع داشته باشید.  همانطور که میدانید، لنت های ترمز در کالیپر ترمز قرار دارند. به منظور توقف دیسک، دو لنت در دو طرف دیسک جایگذاری شده اند. برای اینکه لنت ها در جای خود قرار گیرند، دو پین در بالا و پایین آن جای گذاری شده اند و همچنین برای جدا نشدن پین ها از محل خود، از دو خار فنری استفاده شده است. این دو خار که یکی از آنها به شکل M می باشد، پین ها را به همدیگر متصل می کنند. با آگاهی از نحوه قرار گیری اعضای سیستم ترمز، راحت ترمز می توانید به تعویض لنت ترمز پراید بپردازید.

آموزش تعویض لنت ترمز پراید، مرحله دوم

پس از بررسی دقیق اجزای سیستم ترمز، مرحله تعویض لنت ترمز پراید را شروع کنید. ابتدا به کمک یک پیچ گوشتی دو سو، اتصال خار M شکل را از سوراخ های بالای لنت جدا کنید؛ سپس اتصال خار دوم را از هر دو پین، جدا سازی کنید.

هر دو پین را به حالت کشویی به سمت خود کشیده و خارج کنید؛ سپس خار M شکل را جدا کنید.

به منظور ایجاد فضای مناسب برای بیرون آوردن لنت ها، پیستون ها را با کمک پیچ گوشتی یا یک اهرم مناسب، به عقب هدایت کنید. برای اینکه فرم پیستون از حالت طبیعی خارج نشود، اهرم را با ملایمت در هر دو سمت پیستون فشار دهید؛ حتما دقت کنید که اهرم، لاستیک گردگیر پیستون را پاره نکند.

لنت ترمز پراید را به راحتی عوض کنید

هنگام تعویض لنت ترمز پراید پس از قرار دادن جک، چرخ را زیر خودرو بگذارید.

لنت ها را بیرون آورده و لاستیک گردگیر پیستون و لاستیک گردگیر کالیپر را چک کنید. اگر لاستیک ها دچار آسیب (ترک خوردگی یا پارگی) شده اند، حتما آنها را عوض کنید.

اکنون می توانید لنت های جدید را جایگذاری کنید. برای این کار لازم است پیستون را به وسیله اهرم عقب بکشید تا فضای کافی برای جاگذاری لنت ایجاد شود. برای قرار دادن لنت دوم، اهرم را بین دیسک و کالیپر کمی تکان دهید تا فضای کافی برای لنت ایجاد شود و سپس لنت دوم را جایگذاری کنید.

پس از آن باید پین ها را در جای خود قرار دهید. برای این کار سوراخ لنت ها و کالیپر را روبروی هم قرار دهید و پین پایینی را به صورت کشویی وارد کنید. سپس خار M شکل را در محل خود قرار دهید و پین بالایی را از بین آن عبور دهید.

به کمک پیچ گوشتی پایه های خار M را جایگذاری کنید؛ سپس پایه های خار دیگر را به وسیله انبردست داخل سوراخ پین ها قرار دهید. اکنون تعویض لنت ها به اتمام رسیده است.

لنت ترمز پراید را به راحتی عوض کنید

مراقبت های پس از تعویض لنت ترمز پراید

نکات مهمی که پس از تعویض لنت ها باید رعایت کنید

پس از اینکه چرخ های خودرو را در جای خود قرار دادید، جک را بیرون بیاورید و درب مخزن روغن ترمز را ببندید؛ سپس خودرو را روشن کنید و پدال ترمز را ۵ بار فشار دهید تا ترمز به طور کامل پر شود. در صورتی که این کار را انجام ندهید، ترمز شما هنگام رانندگی عمل نخواهد کرد. لازم است بدانید که بعد از تعویض لنت ترمز پراید، تا ۲۰۰ کیلومتر خودرو نمی تواند ترمز گیری های سنگین و عمیق را تحمل کند. بنابراین بعد از تعویض لنت، ترمز های سبک و کوتاه بگیرید.

پس از تعویض لنت ترمز پراید، هر چند وقت یکبار سلامت لنت ها را بررسی کنید. معمولا شرکت های تولید کننده لنت ترمز، طول عمر مشخصی برای آنها تعیین میکنند اما با این وجود، امکان اتمام زودتر لنت ها وجود دارد. جنس لنت و کیفیت آن، گرمی یا سردی هوا و نحوه رانندگی شما تاثیر مهمی روی طول عمر لنت ها خواهند داشت؛ بنابراین بهتر است هر ۲ ماه یکبار چرخ ها را باز کرده و لنت های ترمز را بررسی کنید. اگر مشاهده کردید که ضخامت لنت کمتر از ۵ میلی متر است، باید در اولین فرصت لنت را تعویض کنید. با تعویض به موقع لنت ها، از خسارت مالی به سیستم ترمز و خسارت جانی به سرنشینان خودرو جلوگیری خواهید کرد.

برای خرید لنت ترمز به کدام شرکت مراجعه کنیم؟

معمولا مهمترین موضوع برای افراد هنگام خرید لنت، قیمت لنت ترمز و کیفیت آن است. اگر کیفیت لنت استاندارد نباشد، شاهد اتمام زودتر آن و گاهی وارد شدن خسارات جانی به افراد خواهید بود. برای اطمینان از کیفیت و قیمت مناسب لنت ترمز، باید به شرکت های معتبر برای خرید مراجعه کنید. پیشنهاد ما به شما، شرکت یدک پارت است. این شرکت لوازم یدکی خودروهای مختلف را با قیمت مناسب و کیفیت عالی به فروش می رساند. لنت ترمز تارا، پراید، انواع پژو و ... از جمله لوازمی هستند که این شرکت با قیمت مناسب و کیفیت اصلی، به مشتریان ارائه می دهد. برای آشنایی با سایر محصولات این شرکت و اطلاع از قیمت آنها، به سایت یدک پارت مراجعه کنید.

کد خبر: ۲۳۸٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha