۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
شناسایی و معرفی قطب های اقتصادی سواحل «مکران»| بررسی میزان جمعیت پذیری و استارت ساخت شهرک
معاون مهندسی سازمان بنادر در گفتگو با بازار اعلام کرد

شناسایی و معرفی قطب های اقتصادی سواحل «مکران»| بررسی میزان جمعیت پذیری و استارت ساخت شهرک

فتحی، معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کریدور مستقل از شهر برای حمل و نقل تجاری چابهار ایجاد شده است گفت: سرمایه گذاری بالایی برای توسعه سواحل مکران آغاز شده است.

اکبر محمودی؛ بازار: سواحل مکران که سواحل دریای عمان و در آستانه و دهانه اقیانوس هند را شامل می شود عموماً به جهت موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک و از جهت نظامی و ظرفیت اقتصاد دریامحور اهمیت بسیاری دارد و امروزه و شاید در آینده بیشتر محل رقابت قدرت‌های بزرگ دنیا یعنی آمریکا و چین باشد.

سواحل مکران هم از جهت محور جنوب و شمال و هم از جهت محور شرق به غرب راه مناسب و راه‌آهن ندارد. هم‌چنین شاخص‌های توسعه انسانی از جمله سواد، سلامت یا به‌عبارتی شاخص امید به زندگی و رفاه یا درآمد سرانه در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان مطلوبی نیست.

تعارض منافع اقتصاد محلی و ملی از دیگر مشکلات این منطقه است، بدین معنا که در مناطقی چون خوزستان، بوشهر با تجربه صنایع نفت در خوزستان و صنایع گاز در بوشهر یعنی عسلویه، کنگان و نخل تقی مردم به نسبتی که از اقتصاد ملی بهره‌مند می‌شود، خودشان از مزایای آن استفاده نمی‌کنند که این تعارض منافع است.

کارشناسان بر این باور هستند که توسعه ایران از توسعه مکران می‌گذرد و وقت آن رسیده است که ایران توسعه خود را از مناطق مرزی و استراتژیک آغاز کند. تنها از همین منطقه به دریای آزاد و اقیانوس وصل هستیم اگر اقتصاد دریامحور را خواستار هستیم و می‌خواهیم در این اقتصاد، دریا جایگزین نفت باشد پس باید نگاه خود را تغییر دهیم.

فتحی معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است که سازمان بنادر و دریانوردی قطب های اقتصادی را تعریف کرده است که در آن قطب های اقتصادی در شهرک های مسکونی تعریف خواهد شد و پشتیبانی آن شهرک ها که الان در حال بررسی است در مجموع کارگروهی که به عنوان توسعه دریا محور است در حال مطرح شدن و در آینده نزدیک نقاط آن اعلام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه میزان جمعیت پذیری و وسعت شهرها در سواحل مکران توسط کارگروه تعیین خواهد شد می گوید: برای سرمایه گذاری در توسعه مکران دیده شده است ۴۴۲۰ میلیارد تومان است که در سه بخش تعریف شده است.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری «بازار» با «علی فتحی» معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی را با هم می خوانیم:

در برنامه ها برای سرمایه گذاری در توسعه مکران ۴۴۲۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که در سه بخش تعریف شده است. همچنین در رابطه با تجهیزات نیز ۱۹۵ میلیون یورو در کنار این موضوع برای تامین تجهیزات تعریف شده است

* مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد دریا محور تاکید زیادی داشته اند و در برنامه هفتم توسعه نیز به این موضوع اشاره شده است. برای توسعه سواحل مکران نیز تاکیدات زیادی صورت گرفته است و قرار بود در سواحل شهرهایی احداث شود. حال توضیح دهید که توسعه سواحل تا چه حد می تواند در محرومیت زدایی نقش داشته باشد؟

در راستای تاکیدات و فرمایشات مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم که در راستای هم بوده است سازمان بنادر و دریانوردی در سه بخش سرمایه گذاری کرده و برنامه ریزی داشته است. اتفاقا این برنامه ها در حال اجرا است. میزانی که در این برنامه ها برای سرمایه گذاری در توسعه مکران دیده شده است ۴۴۲۰ میلیارد تومان است که در سه بخش تعریف شده است. در رابطه با تجهیزات نیز ۱۹۵ میلیون یورو نیز در کنار این موضوع برای تامین تجهیزات تعریف شده است. در سه بخش طرح های مطالعاتی، پایه و جامع سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجرا دارد.

در بخشی که مطالعات انجام دادیم و در بخش اجرایی توسعه عمرانی است که در حال انجام هستیم. در بخش سرمایه گذاری هایی که سازمان بنادر و دریانوردی در این بخش انجام داده و به خصوص بندر شهید بهشتی چابهار داریم. 

* در خصوص توسعه زیر ساخت ها بندری چطور؟ چه میزان در این بخش ها سرمایه گذاری شده است؟

در راستای توسعه زیرساخت‌های بندری، ۳۰ پروژه به ارزش ۲۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که ظرف امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در حوزه توسعه بنادر کوچک و فعالیت‌های اقتصاد مردمی با رویکرد مسئولیت‌های اجتماعی، ۳۱ پروژه به ارزش ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. همچنین ۱۹۲ پروژه به ارزش ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ارتقای توان عملیاتی بنادر سرمایه‌گذاری شده است که ظرف امسال و سال آینده با بهره‌برداری می‌رسد. سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه و تقویت صنایع دریایی، ساخت ۴۹ شناور عملیاتی مورد نیاز در بنادر از طریق توان داخلی کشور را به ارزش ۱۳۴ میلیون یورو سفارش داده است که در دست انجام است. سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان پیشرو از سال ۸۰ مطالعات یکپارچه نواحی سواحل را داشته است. این نشان می دهد که روی موضوع اقتصاد دریا محور توجه نشان داده است. ایران کشوری است که با برخورداری از ۵۸۰۰ کیلومتر نوار سواحل طبیعتا نیازمند این است که بتوانیم نواحی را مدیریت یکپارچه داشته باشیم و نسبت به ظرفیتهایی که در واقع در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی وجود دارد داشته باشیم.

احداث بخشی از کریدور لجستیکی منتهی به بندر شهید بهشتی است که برای عبور راحت بار و ظرفیت ناوگان که مزاحمتی برای شهر ایجاد نکند کریدوری را تعریف کرده ایم که با هزینه بالایی ایجاد شده است

* برای ساخت شهرها و محرومیت زدایی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در مورد طرح مشخص سازمان بنادر و دریانوردی، محرومیت زدایی و مسئولیت های اجتماعی نیز باید عرض کنم که سازنده مکلف شده است و اجرا می کند تا امروز ۱۵ موج شکن مردمی در سواحل مکران برای توسعه اقتصادی مردم و محرومیت زدایی ایجاد کردیم. احداث بخشی از کریدور لجستیکی منتهی به بندر شهید بهشتی است که برای عبور راحت بار و ظرفیت ناوگان که مزاحمتی برای شهر ایجاد نکند کریدوری را تعریف کرده ایم که با هزینه بالایی ایجاد شده است اما برای آسایش مردم این اقدام صورت گرفته است. و ظرفیت تجاری بندر مداخله با ظرفیت شهری نکند و این به صورت مستقل ترافیک انجام شود. بخش بعدی در رابطه با اسکله های مسافربری است که در مجموع در چندین نقطه و بر اساس طرح جامع اسکله های شناور مسافری را تامین کردیم تا مردم با آسایش بیشتری تردد داشته باشند و بخش گردشگری هم بتواند از آن بهره مند شود. بالطبع یک سری از بخش های اقتصادی هم پیرامون این بخش ها شکل گرفته است که به گردش اقتصادی مردم در آن منطقه کمک کرده است.

سازمان بنادر و دریانوردی قطب های اقتصادی را برای توسعه سواحل مکران تعریف کرده است که در آن قطب های اقتصادی در شهرک های مسکونی تعریف خواهد شد

* در ارتباط با ساخت شهرهایی که قرار بود در سواحل مکران احداث شود الان در چه وضعیتی است؟

در مجموع در حرکت اخیری که صورت گرفته است سازمان بنادر و دریانوردی قطب های اقتصادی را برای سواحل مکران تعریف کرده است که در آن قطب های اقتصادی در شهرک های مسکونی تعریف خواهد شد. به پشتیبانی آن شهرک ها مطالعات در حال بررسی است و در مجموعه کارگروهی که به عنوان توسعه دریا محور است در حال مطرح شدن بوده و در آینده نزدیک نقاط آن اعلام خواهد شد.

پیشنهادات لازم برای استارت ساخت شهرک در سواحل مکران و نقطه نظرات در این خصوص داده شده است و در حال حاضر توسط گروه مشاوران در حال بررسی است

* با این حساب استارت ساخت این شهرک ها خورده است؟

پیشنهادات لازم برای استارت ساخت شهرک در سواحل مکران و نقطه نظرات در این خصوص داده شده است و در حال حاضر توسط گروه مشاوران در حال بررسی است.

میزان جمعیت پذیری در سواحل مکران هنوز در حال مطالعه است و بعد از قطعی شدن میزان جمعیت پذیری و وسعت شهرها مشخص می شود. خروجی مطالعات نشان خواهد داد که این ظرفیت ها به چه شکل خواهد بود

* میزان جمعیت پذیری و وسعت این شهرها مشخص است؟

در خصوص میزان جمعیت پذیری در سواحل مکران هنوز در حال مطالعه است و بعد از قطعی شدن میزان جمعیت پذیری و وسعت شهرها مشخص می شود. خروجی مطالعات نشان خواهد داد که این ظرفیت ها به چه شکل خواهد بود.

کد خبر: ۲۳۸٬۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پیمان ابراهیمی IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      0 0
      باید به زیبا سازی ومدرن بودن وجلب توجه محافل بین المللی توجه شود