۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
زمان ترخیص ۸۰ درصد کالاها پنج تا هفت روز
رییس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد

زمان ترخیص ۸۰ درصد کالاها پنج تا هفت روز

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: هم اکنون ۸۰ درصد کالاها در مدت پنج تا هفت روز ترخیص می‌شوند و برای۲۰ درصد دیگر که نیاز به آزمایش‌های تخصصی دارد، در مدت ۱۰تا ۲۰روز، استاندارد پاسخ می‌دهد.

به گزارش بازار، مهدی اسلام پناه گفت: استاندارد تمام توان خود را به کار می‌گیرد تا ضمن رعایت الزامات و استانداردهای قانونی، ترخیص کالاها از گمرکات نیز به سرعت انجام شود و در این راستا بسته تحولی با ۴۷ماده به عنوان روش نامه (دستورالعمل) الزامی به همه بخش‌های مرتبط ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد باقیمانده کالاها که نیاز به آزمایش برای ترخیص دارند پس از ۱۰ تا ۲۰ روز از استاندارد جواب می‌گیرند، روزآمدی آزمایشگاه‌های مرجع و تعیین ماهیت را از عوامل موثر در پاسخ سریع به فعالان اقتصادی در حوزه واردات و صادرات دانست.

اسلام پناه تصریح کرد: در سیاست راهبردی جدید سازمان ملی استاندارد ایران، آزمایشگاه‌ها باید بخشی از سود خود را صرف تجهیز و بروزسازی کنند و در غیر این صورت، ممکن است با تعلیق یا ابطال یک یا چند دامنه فعالیت روبرو شوند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران درباره نبود آزمایشگاه‌های مرجع و تعیین ماهیت در هرمزگان و ارسال نمونه‌های وارداتی به آزمایشگاه‌های سایر استان‌ها گفت: آزمایشگاه مرجع نفتی هرمزگان در حال تجهیز است و در ماه‌های آینده به بهره برداری می‌رسد. آزمایشگاه موادغذایی میناب نیز با به روزآوری دستگاه‌ها و فرآیندها در آینده نزدیک وارد چرخه خدمت خواهد شد و یک آزمایشگاه نیز توسط شرکت فولاد هرمزگان در آستانه راه اندازی و بهره برداری است.

وی افزود: ماموریت استاندارد در ارتباط مستقیم با حق الناس و حقوق همگانی است و به همین دلیل در رعایت اصولی که به سلامت مردم برمی گردد، تحت تاثیر هیچ عامل یا فشار رسانه‌ای کوتاه نمی‌آییم.

دبیر شورای‌عالی استاندارد، با اشاره به بازدید امروز از گمرک شهید باهنر و آغاز روند ترخیص حدود یک‌هزار دستگاه خودروی هیوندای در محوطه‌های گمرک گفت: رویکرد سازمان ملی استاندارد تسهیل ترخیص کالاهاست.

اسلام پناه افزود: البته همه مشکلات و معطلی ترخیص کالا به استاندارد مربوط نمی‌شود و برخی مسائل اسنادی و ارزی و اظهار نشدن کالا نیز در این زمینه موثر است.

کد خبر: ۲۳۸٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha