۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
تاخیر در اجرای طرح انتقال آب به شمال کرمان | دلیل نا مشخص تغییر مجری طرح
گزارش بازار؛

تاخیر در اجرای طرح انتقال آب به شمال کرمان | دلیل نا مشخص تغییر مجری طرح

کرمان- تغییر مجری طرح انتقال آب خلیج فارس از خط لوله صنعت به سمت شهرهای کرمان و رفسنجان منجر به تاخیر در اجرای این پروژه شده است.

بازار؛ گروه استان ها: در حالی گفته می شود انتقال آب خلیج فارس به شمال و احداث خط لوله دو سد در جنوب و شرق به شهرهای مهم می تواند استان را از تنش جدی کمبود آب خارج کند که اجرایی شدن این طرح ها به تامین اعتبار و اجرای صحیح و به موقع طرح ها نیاز دارد.

این در حالیست که هر سال وعده های مکرری برای اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به کرمان داده می شود.

وعده رفع مشکل بی آبی توسط نمایندگان مجلس

نماینده های کرمان بارها این وعده را تکرار کرده اند و هر بار تاریخ جدیدی از وارد چرخه شدن آب خلیج فارس به شبکه آب آشامیدنی را مطرح می کنند اما در عمل هنوز مردم کرمان با بی آبی بی سابقه دست به گریبان هستند.

طرح مهمی که می تواند مردم شهرهای کرمان و رفسنجان را از بی آبی رها کند، انتقال آب خلیج فارس است. این طرح به گفته مسئولان از شتاب اجرایی مناسبی برخوردار بود و قرار بود در صورت تامین اعتبار و ادامه روند تا پایان امسال به بهره برداری برسد اما گویا تغییر عجیب مجری طرح طی روزهای اخیر منجر به تاخیر در روند اجرایی پروژه شده است و مشخص نیست به چه دلیل این تغییر پیمانکار انجام شده است.

استانداری کرمان علت تاخیر در روند اجرای پروژه انتقال آب به شهرهای کرمان و رفسنجان را تغییر مجری طرح توسط وزارت نیرو دانست.

عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان از محل خط انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور، ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور وزیر نیرو به صورت رسمی آغاز شد.

پیشرفت ۴۴ درصدی پروژه

این خط اضطراری که به میزان ۳۰ میلیون مترمکعب آب این شهرها را تامین می‌ کند با سرعت عمل قابل قبولی از سوی سازمان مجری (آب منطقه‌ ای کرمان) و با تامین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو و تعهد استان، پیش رفت به طوری که استاندار کرمان ۲۰ اردیبهشت ماه یعنی سه ماه پس از آغاز عملیات اجرایی و در بازدید میدانی از این پروژه در جمع خبرنگاران از پیشرفت ۴۴ درصدی آن خبر داد.

در ادامه روند اجرای پروژه با تصمیم وزارت نیرو، سازمان مجری طرح تغییر داده شد و از شرکت آب منطقه‌ ای کرمان به شرکت آب نیرو با این استدلال که شرکت قوی‌ تری است، واگذار شد.

انجام تسویه حساب و جابجایی کار میان دو شرکت، پروژه را با مدت زمانی وقفه مواجه کرد و شرکت آب نیرو (مجری جدید پروژه) اخیرا ۲۰ کیلومتر لوله را بارگیری کرده است.

حالا سوال این است که چرا در حالیکه یک مجری در حال اجرای دقیق و مطابق با برنامه بر مبنای اعلام مسئولان استانی است، باید از خارج از استان تغییر کند و روند اجرای پروژه ای که می تواند مردم استان کرمان را از بی آبی در سال آینده نجات دهد، کند شود؟

خشکسالی ابر مشکل کرمان است

استاندار کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: ابر مشکل استان کرمان خشکسالی و بی آبی است که باید برای رفع آن چاره اندیشی کرد.

محمدمهدی فداکار ادامه داد: این مساله هم در شمال و هم جنوب استان در بخش آب شرب و کشاورزی است و هر سال افت سفره ها را هم داریم و در رفسنجان شدت بی آبی زیاد است.

وی عنوان کرد: چاه های بدون مجوز و آبیاری های غرق آبی مشکلات را تشدید کرده است.

استاندار کرمان خواستار کاهش و ساماندهی مصرف آب در بخشهای مختلف شد و گفت: خاموشی موتور پمپ ها در فصلهای غیر ضروری لازم است.

وی گفت: در مرکز استان آب به طور کامل از آبهای زیر زمینی تامین می شود یعنی نه سد داریم و نه رودخانه، در شهرهای سیرجان، زرند و انار هم مشکلاتی داریم.

فداکار گفت: سد نساء بم بخشی از مشکلات را در شرق استان رفع می کند و برای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت لوله گذاری شروع شده اما نیاز به تامین اعتبار دارد.

استاندار کرمان: آب صنعت آب گرانی است اما آب در حال تامین است که جابجایی سازمان مجری داشتیم؛ شرکت آب منطقه ای استان در حال انجام بود که با اصرار وزارت نیرو این طرح به آب نیرو منتقل شد

استاندار کرمان گفت: برای کرمان و رفسنجان باید از خط صنعت و خلیج فارس استان کنیم از ۱۵ کیلومتری رفسنجان خط گرفته می شود که ۳۰ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود و در کرمان تصفیه خانه جدید در حال ساخت است و همه این آب را می تواند تصفیه کند.

فداکار بیان کرد: آب صنعت آب گرانی است اما آب در حال تامین است که جابجایی سازمان مجری داشتیم؛ شرکت آب منطقه ای استان در حال انجام بود که با اصرار وزارت نیرو این طرح به آب نیرو منتقل شد.

آب باید تا پایان سال به کرمان برسد

وی ادامه داد: این جابجایی مدتی ما را معطل کرد و اخیرا کار شروع شده تعهد این است که تا پایان سال جاری مشکل رفع شود و باید اجرایی شود.

فداکار گفت: امیدواریم با اجرای این طرح ها مشکل به صورت کلی رفع شود.

وی تصریح کرد: مسلما به رفسنجان زودتر آب می رسد و تصفیه خانه رفسنجان نیز در حال احداث است.

استاندار کرمان بیان کرد: برداشت از سفره های آب زیر زمینی باید کاهش پیدا کند و این مساله جدا مورد نظر قرار دارد و باید اجرا شود و برداشتها کنترل خواهد شد.

دادستان کرمان: همه افرادی که به صورت غیرمجاز نسبت به اخذ انشعابات غیرقانونی و حفر چاه غیرمجاز اقدام کرده‌ اند، بدانند به طور قطع با آن‌ ها برخورد جدی و قانونی به عمل خواهد آمد که البته این کار با آگاهی بخشی به جامعه و با کمترین تبعات انجام می‌ شود

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان نیز گفت: همه افرادی که به صورت غیرمجاز نسبت به اخذ انشعابات غیرقانونی و حفر چاه غیرمجاز اقدام کرده‌ اند، بدانند به طور قطع با آن‌ ها برخورد جدی و قانونی به عمل خواهد آمد که البته این کار با آگاهی بخشی به جامعه و با کمترین تبعات انجام می‌ شود.

مهدی بخشی افزود: حفر غیرمجاز در حقوق ایران وفق ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب جرم است و قانونگذار دو فقره جرم حفر چاه غیرمجاز و بهره برداری غیرمجاز از منابع آبی را احصا کرده است.

از منابع آب زیر زمینی کرمان صیانت می شود

وی اظهار داشت: همچنین طبق متن قانون هر دو جرم احصا شده مشمول مجازات تعقیب کیفری مرتکب، اعاده به وضع سابق و جبران خسارت شده اند و اموالی که از طریق نامشروع و فروش آب غیرقانونی کسب‌ کرده نیز ضبط خواهند شد.

دادستان عمومی و انقلاب کرمان تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با استناد به قانون فوق‌ الذکر و پیگیری‌ های دستگاه قضا و با همت گروه‌ های گشت و بازرسی آب منطقه‌ ای این استان اقدامات مناسبی در توقیف حفاری‌ های غیرمجاز صورت گرفته که امیدواریم با این روند بتوانیم منابع آب‌ های زیرزمینی را به عنوان امانت برای نسل‌ های آینده حفظ کنیم.

استان کرمان بعد از سالها برداشت بی رویه آبهای زیر زمینی با چالش جدی مواجه شده است و حالا مردم برای تامین آب شرب هم با مشکل مواجه هستند.

کد خبر: ۲۳۸٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      0 0
      کرمان ورفسنجان سیر آب شود جنوب کرمان خشک این از بی تدبیری مسعولان