۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۳
مشکلات مسکن مهر آبادان در مسیر بهبودی| بلاتکلیفی به پایان رسید
بازار گزارش می‌دهد؛

مشکلات مسکن مهر آبادان در مسیر بهبودی| بلاتکلیفی به پایان رسید

آبادان- مسکن مهر آبادان دارای مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف است که مقرر شد سریعا مورد پیگیری و رفع قرار گیرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: مسکن یکی از نیازهای اساسی زندگی انسان است و همچنین یکی از مهمترین اهداف دولت‌ها در سراسر جهان، تأمین نیاز مسکن برای مردم است اما تأمین مسکن برای مردم در ایران، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ علت آن را هم می‌توان در قبل از انقلاب اسلامی جست‌وجو کرد.

کمبود مسکن سبب شد تا نارضایتی مردم از دستگاه حاکمیتی افزایش پیدا کند و یکی از مطالبات عمده‌ی مردم در حوزه اقتصادی، تأمین مسکن بود. به همین خاطر و نیز به دلیل اهمیت این مسئله، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از اصول قانون اساسی کشور به مسکن اختصاص داده شد و اصل ۳۱ قانون اساسی بر تأمین متناسب با نیاز مسکن برای مردم، تاکید می‌کند

کمبود مسکن سبب شد تا نارضایتی مردم از دستگاه حاکمیتی افزایش پیدا کند و یکی از مطالبات عمده‌ی مردم در حوزه اقتصادی، تأمین مسکن بود. به همین خاطر و نیز به دلیل اهمیت این مسئله، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از اصول قانون اساسی کشور به مسکن اختصاص داده شد و اصل ۳۱ قانون اساسی بر تأمین متناسب با نیاز مسکن برای مردم، تاکید می‌کند.

انبوه سازی مسکن

در طی دولت‌های نهم و دهم، انبوه سازی مسکن در دستور کار دولت قرار گرفت و از سال ۱۳۸۶، تحت عنوان مسکن مهر اجرا شد. این طرح سبب شد که دولت بتواند با استفاده از زمین‌های ارزان‌قیمت، خانه‌هایی با قیمت مناسب برای طبقات ضعیف‌تر جامعه فراهم کند.

بر اساس مستندات ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، تا انتهای دولت دهم که مبدع پروژه مسکن مهر بود، در تاریخ ۲۹ مردادماه سال ۱۳۹۲، از ۴.۳ میلیون واحد در نظر گرفته شده پروژه عظیم مسکن مهر، ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد مسکن روستایی در قالب این پروژه آغاز شد که بر اساس آمار ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار مسکن روستایی به طور ۱۰۰ درصد به اتمام رسید و ۵۲۰ هزار واحد دیگر نیز به تأمین مالی نیاز داشت. از سوی دیگر ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد مسکن شهری نیز به عنوان مسکن مهر در حال ساخت بوده که تا ۲۹ مرداد سال ۱۳۹۲، یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد از افتتاح شده و ۱ میلیون واحد دیگر آن نیز پیشرفت ۷۰ درصدی داشت.

مشکلات مسکن مهر آبادان در مسیر بهبودی| بلاتکلیفی به پایان رسید

شرایط نامناسب مسکن مهر در آبادان

آبادان یکی از شهرهای مهم استان خوزستان است که با کشورهای عراق و کویت نیز هم مرز است و شرایط خاص اقتصادی ار جمله صنایع، منطقه آزاد اروند، تجارت و ... سبب شده تا قیمت مسکن علیرغم برخی کمبودهای امکانات شهری، بالا باشد که همین امر سبب شده موضوع مسکن از اهمیت زیادی برای مردم این شهر برخوردار باشد.

مسکن مهر یکی از طرح هایی بود که بسیاری از مردم آبادان از آن استقبال کردند ولی اکنون شرایط نامناسب آن سبب شده تا مردم نسبت به این موضوع گلایه مند باشد.

مشکلات زیرساختی همچون دفع فاضلاب، پارک، ساختمان های نیمه کاره رها شده و روشنایی برخی از مواردی است که مورد انتظار پیگیری دارند.

صبح شنبه پس از سال‌ها، جلسه بررسی مشکلات مسکن مهر آبادان در سالن جلسات فرمانداری ویژه آبادان برگزار شد.

فرماندار ویژه آبادان، یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان، رئیس اتاق تعاون خوزستان، مدیر برق جنوب و مدیر آبفای آبادان برخی از مسئولانی بودند که برای رفع مشکلات مسکن مهر آبادان گرد هم آمدند.

فرماندار ویژه آبادان در این جلسه اظهار کرد: متاسفانه برخی ساختمان ها نیمه کاره است و باید وضعیت این ساختمان ها طبق ضوابط مشخص شود.

احسان عباسپور افزود: حدود ۱۲ سال از عملیات ساخت بعضی ساختمان‌های مسکن مهر آبادان سپری می‌شود ولی تاکنون تحویل داده نشده‌اند.

وی ادامه داد: موضوع برگزاری مجمع تعاونی‌ها توسط مالکان و رفع مشکلات تعاونی‌ها از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک ضرورت است.

مشکلات مسکن مهر آبادان در مسیر بهبودی| بلاتکلیفی به پایان رسید

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: رفع فوری مشکلات مسکن مهر از مطالبات بود که بر همین اساس برای تشکیل جلسه فعلی پیگیری کردم.

سیدمحمد مولوی افزود: رفع مشکلات دفع آب‌های سطحی و همچنین فاضلاب باید عملیاتی شود.

وی عنوان کرد: در خصوص کم نور بودن مسکن مهر از اداره برق انتظار می‌رود مشکلات را برطرف تا شاهد افزایش روشنایی باشیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی احداث بازارچه و درمانگاه در مسکن مهر این شهر را از دیگر برنامه‌های عمرانی عنوان کرد و گفت: اعطای تسهیلات برای نصب آسانسور قبلا مصوبه شده و این مصوبه باید اجرایی شود.

مولوی با اشاره به مسکن‌های نیروی انتظامی، بیان کرد: مقرر شد ۴۰۰ واحد مسکونی به کارکنان نیروی انتظامی آبادان واگذار شود.

وی با اشاره به بافت فرسوده،‌ خاطرنشان کرد: پیگیری بافت فرسوده و تحقق اقدامات مثبت همواره مورد تاکیدمان است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود انجام نشدن اقدام‌ عملی در خصوص نهضت ملی مسکن را تاسف بار خواند و اظهار کرد: شرایط منطقه به گونه‌ای است که مردم به سکونت در منازل ویلایی بیشتر از سکونت در منازل آپارتمانی تمایل دارند و انتظار می‌رود در طرح نهضت ملی مسکن به این موضوع مهم توجه شود.

مولوی با اشاره به جاده آبادان- اروندکنار تصریح کرد: این خط جاده‌ای به علت‌های مختلف مهم است؛ بندر اروندکنار یک بندر تجاری است که خودروهای سنگین برای جا به جایی کالا از طریق این جاده اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: وجود یادمان در شهر اروندکنار سبب شده که سیل عظیمی از کاروان‌های راهیان نور هر ساله از طریق جاده آبادان-اروندکنار تردد کنند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: شهر اروندکنار در جنوبی‌ترین نقطه غرب کشورمان قرار دارد و نیروهای نظامی برای دفاع از مرز و برقراری امنیت از این جاده عبور و مرور می‌کنند.

مولوی تاکید کرد: تاکنون پیگیری‌های زیادی برای بهبود جاده آبادان-اروندکنار انجام شده و ضرورت دارد سریعا مشکلات آن رفع شود.

کد خبر: ۲۳۸٬۱۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha