۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
چشمان جاده «کرمان- دهبکری» به پل خشک شد؛ ۱۸ سال انتظار ناگوار در تنها راه دسترسی به هشت شهر استان
بازار گزارش می دهد؛

چشمان جاده «کرمان- دهبکری» به پل خشک شد؛ ۱۸ سال انتظار ناگوار در تنها راه دسترسی به هشت شهر استان

کرمان- پل سه راهی دهبکری در شهرستان بم در حالی ۱۸ سال نیمه کاره رها شده است که تصادف های مکرر در این منطقه مردم را نگران کرده است.

بازار؛ گروه استانها: جاده کرمان به سمت جنوب استان، تنها جاده دسترسی به هشت شهرستان در جنوب ایالت کریمانه است که با وجود پیگیری های مستمر برای بهبود وضعیت این جاده و یا ایجاد جاده جایگزین اما همچنان این محور شاهد وجود مناطق حادثه خیزی است که جان هم استانی ها و البته مسافران هموطن را می گیرد.

این جاده در حالی تنها راه دسترسی به شهرستانهای جنوبی است که این محور ترافیک استان هرمزگان به استانهای مرکزی کشور را نیز پوشش می دهد. این جاده از کرمان تا سه راهی بم تنها راه دسترسی به شهرستانهای شرقی استان نیز محسوب می شود و از سه راهی بم تا رهبکری به دلیل کوهستانی بودن جاده یکی از مناطق حادثه خیز به شمار می رود.

یکی از طرح هایی که ۱۸ سال قبل برای رفع نقاط حادثه خیز کلید زده شده ایجاد یک پل در سه راهی کرمان- دهبکری و کرمان به دارزین بود که نیمه کاره رها شده است

یکی از طرح هایی که ۱۸ سال قبل برای رفع نقاط حادثه خیز کلید زده شده ایجاد یک پل در سه راهی کرمان- دهبکری و کرمان به دارزین بود که نیمه کاره رها شده است.

وجود این سازه نیمه کاره خود حالا به یکی از مشکلات جدی تبدیل شده است و هر سال تلفات زیادی به جای می گذارد.

طبق اعلام پلیس در این منطقه تا کنون ۶۰ نفر جان خود را از دست داده اند اما طبق بررسی میدانی صورت گرفته این پروژه همچنان نیمه کاره رها شده است.

محمد علیزاده یکی از ساکنان دهبکری است که به خبرنگار بازار گفت: در این بخش از جاده به دلیل پیچ خطرناک و کور شدن دید راننده ها تصادف های زیادی روی می دهد که برای مردم فاجعه بار بوده است و مردم این منطقه خاطرات زیادی از مرگ عزیزانشان در این نقطه از جاده دارند.

وی افزود: ۱۸ سال قبل کلنگ احداث یک پل در این منطقه به زمین زده شد اما بعد از مدتی از ساخت و بتن ریزی، پل به حال خود رها شد و حالا مردم سال هاست فقط همین سازه نیمه کاره را می بینند که البته خودش موجب بروز تصادف هم می شود.

وی ادامه داد: تقاطع غیر همسطح دهبکری به دارزین بم بعد از سال ها انتظار، همچنان ناتمام مانده است.

پروژه ای که نا تمام ماند

حسن اقبالی یکی از شهروندان بمی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: راننده هایی که به این مسیر آشنایی ندارند به خصوص در طول شب با یک پیچ خطرناک مواجه می شوند که دید، ندارد اگر کمی سرعت خودرو زیاد باشد امکان کنترل نیست؛ یا با خودرویی که از مقابل می آید برخورد می کنید و یا به دره کنار جاده سقوط و یا به کوه های اطراف برخورد می کنید.

وی ادامه داد: انتظار مردم از مسئولان این است که هر چه زودتر این مشکل بر طرف شود و اعتبار لازم برای تکمیل این طرح عمرانی مهیا شود تا دیگر شاهد از دست دادن جان عزیزانمان در این جاده نباشیم.

دادستان بم: جاده دهبکری تا سه راهی دارزین از ترافیک بالایی برخوردار است و همچنین از جمله حادثه خیز ترین جاده های شهرستان بم محسوب می شود

وی گفت: طی این سالها اقدام قابل توجهی برای تکمیل این پل انجام نشده است و علیرغم پیگیریهای مکرر مردم از مسئولان در سطح شهرستان، استان و ملی اما هیچ اقدام مشخصی برای رفع این چالش انجام نشده است.

دادستان بم نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: جاده دهبکری تا سه راهی دارزین از ترافیک بالایی برخوردار است و همچنین از جمله حادثه خیز ترین جاده های شهرستان بم محسوب می شود.

بهنام جعفری بیان کرد: ساخت این پل در واقع از ۱۸ سال قبل کلید خورده است اما به دلایلی به حال خود رها شده و اقدامی برای تکمیل آن انجام نمی شود.

وی عنوان کرد: باید در کوتاه ترین زمان ممکن این تقاطع ساخته شده و برای مسئولان یک زمان مشخص برای تعیین تکلیف این طرح عمرانی تعیین می شود.

دادستان بم ادامه داد: متاسفانه جاده در این منطقه نیز فاقد شانه است و همین امر بر خطر این بخش از جاده افزوده است.

وی تاکید کرد: هر گونه ترک فعل در تکمیل این طرح عمرانی را پیگیری قاطع خواهد شد.

جعفری با اشاره به وقوع ۸۰ فقره تصادف در این جاده ادامه داد: تنها در سال گذشته ۱۶ نفر در این جاده جان خود را از دست داده اند.

وی از مسئولان مربوطه خواست حداکثر تا دو ماه آینده مشکلات این جاده باید مرتفع شود.

رئیس پلیس راه «بم- زاهدان» نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: تلاقی بین جاده کرمان- دهبکری و دارزین- دهبکری یک تقاطع خطرناک ایجاد کرده است که موجب بروز حوادث متعدد در جاده می شود.

سرهنگ نعیم مفلحی بیان کرد: انتظار داریم اقدامات لازم برای تکمیل این پل هر چه زودتر انجام و این نقطه حادثه خیز رفع شود.

وی ادامه داد: متاسفانه هر ماه شاهد بروز سوانح تلخ ترافیکی در این منطقه هستیم که موجب مصدوم و کشته شدن مسافران می شود.

آماده همکاری با دستگاه های مرتبط برای تکمیل پل هستیم

فرماندار بم نیز در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: برای ما هم سوال است که چرا ساخت این پل ۱۸ سال طول کشیده است.

محمد برزنگ افزود: مدیرکل راهداری به ما قول داد که این پل ۲۲ بهمن پارسال زیر بار برود و ما هم قول دادیم که حاضریم با این اداره کل همکاری کنیم.

وی بیان کرد: تکمیل این پل و حذف این نقطه حادثه خیز یکی از مطالبه های جدی مردم شهر بم و دهبکری است ضمن اینکه این منطقه محل عبور و مرور مردم استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان و شهرستانهای جنوبی استان کرمان نیز می باشد.

برزنگ ادامه داد: باید این طرح تامین اعتبار و در کوتاه ترین زمان ممکن این مشکل رفع شود.

وی با اشاره به ورود دستگاه قضایی به این طرح گفت: امیدواریم دلایل تاخیر در اجرای طرح بررسی و مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن رفع شود.

وجود معارضات، کمبود اعتبار و البته عدم تکمیل طرح در دولت های قبل موجب شده این پروژه قدیمی به دولت فعلی به ارث برسد و حالا مردم انتظار دارند در یک اقدام جهادی این مشکل رفع شود تا با اطمینان خاطر بیشتری در این جاده حضور یابند.

نکته قابل توجه اینکه دهبکری یکی از روستاهای گردشگری استان کرمان محسوب می شود که در نزدیکی ارگ بم قرار دارد و هر سال شاهد حضور هزاران مسافر غیر بومی نیز در این منطقه هستیم که وجود این نقطه حادثه خیز جان آنها را نیز با خطر مواجه کرده است.

کد خبر: ۲۳۸٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha