۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
خواص و کاربرد پوکه معدنی عدسی از ساختمان سازی تا کشاورزی و پزشکی

خواص و کاربرد پوکه معدنی عدسی از ساختمان سازی تا کشاورزی و پزشکی

در میان مصالح می توان به پوکه های معدنی اشاره کرد که در مدل های متنوعی ارائه می شوند در این مبحث به بررسی انواع کاربرد پوکه معدنی عدسی در بخش های مختلف صنعتی می پردازیم.

به گزارش بازار، در دنیای امروز از مصالحی که در طبیعت به دست می آیند به میزان قابل توجهی در زندگی مردم استفاده می کنند. در میان این مصالح می توان به پوکه های معدنی اشاره کرد که در مدل های متنوعی ارائه می شوند. انواع این پوکه ها با دانه بندی های ریز و درشت در عرصه های مختلف صنعت به کار می روند. از میان آن ها می توان به پوکه های پرطرفدار عدسی اشاره کرد که از پرکاربردترین مصالح در این حوزه به شمار می روند. در این مبحث به بررسی انواع کاربرد پوکه معدنی عدسی در بخش های مختلف صنعتی می پردازیم.

معرفی پوکه معدنی

این روزها به هر بخش از صنعت که نگاهی بیندازیم، نقش تاثیرگذار پوکه های معدنی را مشاهده خواهیم کرد. مصارف پوکه معدنی در دنیای امروز ورای حد تصور رفته اند. به گونه ای که بدون وجود آن ها بسیاری از بخش های زندگی افراد با محدودیت هایی رو به رو می شود. پوکه های معدنی با بافتی اسفنجی و ساختاری متخلخل تولید شده و در داخل آن ها حباب هایی مشاهده می شود. اغلب خواص و قابلیت های این پوکه ها به دلیل وجود حفره های داخلی آن ها است. این حفره ها به دلیل محبوس شدن گازهای آتشفشانی در پوکه به وجود آمده اند.  

برای استفاده از هر یک از این پوکه های معدنی باید حتما به کاربردهای آن ها دقت داشته باشید. هر یک از انواع پوکه های معدنی از معادن مختلفی در کشور ما به دست می آیند. به همین خاطر در نوع، مدل، خاصیت و قابلیت ها با هم متفاوت هستند. پس از برداشت این پوکه ها از معادن سر تا سر کشور آن ها را در کارخانه های مربوطه دانه بندی می کنند. در فرایند دانه بندی، ابعاد ریز و درشت هر یک از این پوکه ها مشخص خواهد شد. 

در این میان پوکه های معدنی عدسی از مهمترین دسته بندی های این مصالح طبیعی به شمار می روند. شکل ظاهری این اقلام کمی مشابه با عدس بوده و ابعاد آن ها بسیار کوچک است.

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان 

کاربرد پوکه معدنی عدسی  در عرصه های ساختمانی بسیار پررنگ تر است. ابعاد ریز و کوچک پوکه های عدسی میزان کاربردهای آن ها را به شدت افزایش داده است. استفاده از آن ها در صنایع ساخت و ساز سبب افزایش استحکام سازه های ساختمانی شده و همین مسئله نیز استقبال از این مصالح را بیشتر از پیش کرده است. به کار بردن پوکه های معدنی وزن ساختمان های امروزی را به شدت کاهش می دهد. با کاهش وزن ساختمان و سازه های به کار رفته در آن، ایمنی ساختمان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. ساخت شیب سقف ساختمان های امروزی نیز با استفاده از پوکه های عدسی انجام می پذیرد.
مصارف پوکه معدنی عدسی در حوزه جاده سازی نیز بسیار رایج شده است. هر یک از این مصالح در خصوص تونل سازی در بخش های جاده ای و شهری کارایی بسیار بالایی دارند. استفاده از آن ها علاوه بر حفظ استحکام سازه های عمرانی، سبب افزایش عایق کاری ساختمان و تونل ها می شود. با وجود قابلیت عایق پوکه های معدنی، از انتقال سر و صدای محیط نیز به شدت پیشگیری می شود. این پوکه ها انتقال حرارت را در محیط ساختمان کنترل کرده و به این ترتیب نیاز به ابزارهای عایق کاری گران قیمت را به حداقل می رسانند.

پوکه معدنی برای گلدان و مزارع کشاورزی 

کاربرد پوکه معدنی عدسی برای صنایع کشت و زرع نیز بسیار پر رنگ است. این مصالح نقش تاثیرگذاری در رشد و پرورش گیاهان ایفا می کنند. استفاده از آن ها کلیه نیازهای معدنی گیاهان را در خاک گلدان و خاک های زراعی فراهم می کند. از مهمترین مواد محبوس شده در پوکه های معدنی می توان به منیزیم، فسفر و نیتروژن اشاره کرد که به میزان قابل

 توجهی به خاک های زراعی منتقل می شوند. با وجود این مواد میزان چربی مورد نیاز گیاهان تامین شده و فرایند فتوسنتز گیاهان به سادگی انجام می پذیرد.
مصارف پوکه معدنی در عرصه کشاورزی تنها محدود به تامین مواد معدنی نمی شود. دو نیاز اساسی گیاهان برای رشد بهتر اکسیژن و رطوبت است. در صورت بروز هر گونه کمبود اکسیژن و آب، فرایند رویش گیاهان مختل می شود. پوکه های معدنی تا مدت ها آب و رطوبت را در ساختار خود حفظ کرده و به تدریج رطوبت را وارد خاک گلدان و خاک های زراعی می کنند. مشکل اکسیژن در خاک نیز یکی از مهمترین مواردی است که باغبان ها و کشاورزان با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ پوکه های عدسی اکسیژن خاک را به خوبی تامین کرده و مواد مغذی مورد نیاز را به ریشه گیاه می رسانند.

کاربرد پوکه معدنی در تصفیه خانه 

کاربرد پوکه معدنی عدسی در تصفیه خانه های آب نیز در سال های اخیر توجه بسیاری از صنعتگران را جلب کرده است. ساختار متخلخل این اقلام سبب ایجاد ویژگی های منحصر به فردی در پوکه های معدنی عدسی شده است. از میان این ویژگی ها می توان به قابلیت سبک سازی آب اشاره کرد.
مصارف پوکه معدنی در عرصه تصفیه آب به دلیل ساختار متخلخل این مصالح با توجه بسیار بالایی رو به رو شده اند. با استفاده از آن ها فیلتراسیون آب به سهولت انجام می پذیرد. سبک سازی و پاکسازی آب با استفاده از این مصالح در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود. با وجود این مواد طبیعی، دیگر نیازی به مواد شیمیایی برای تصفیه کردن آب نخواهید داشت.

خواص و کاربرد پوکه معدنی عدسی از ساختمان سازی تا کشاورزی و پزشکی

کاربرد پوکه معدنی در داروسازی و پزشکی

کاربرد پوکه معدنی عدسی در عرصه داروسازی و ساخت لوازم پزشکی و طبی بسیار افزایش یافته است. انواع آن ها به دلیل خاصیت ساینده ای که دارند، در ساختار خمیردندان های امروزی مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از این مصالح در ساخت داروهای مخصوص ترمیم زخم نیز بسیار رایج شده است. داروهای ساخته شده با پوکه، در راستای از بین بردن بافت مرده و در نهایت ترمیم زخم های سطحی پوست به کار می روند. 

وجود پوکه ها تحولی شگرف در حوزه داروسازی و پزشکی به وجود آورده است. استفاده از پوکه قیمت برخی از اقلام آرایشی و بهداشتی را کاهش داده است. استفاده از آن ها فرایند تولید و مواد اولیه مورد نیاز در این صنایع را با هزینه های به صرفه تری همراه کرده است. طبیعی بودن این پوکه ها نیز استفاده از آن ها را در حوزه های داروسازی افزایش می دهد. هر یک از انواع این پوکه ها در سطح زمین پدید آمده و مواد معدنی بی شماری در ساختار آن ها وجود دارد که در صنایع داروسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. 

جمع بندی

در این بخش به بررسی مصارف پوکه معدنی عدسی و ویژگی ها و قابلیت های این محصولات پرکاربرد پرداختیم. با در نظر گرفتن نوع مصارف پوکه های عدسی، می توان به اهمیت افزایش تولید آن در عرصه های صنعتی امروزی پی برد. این پوکه ها ابعاد ریز و کوچکی دارند. با به کار بردن این پوکه ها در بخش های مختلف صنعت، ساخت و تولید بسیاری از محصولات با کیفیت بیشتری انجام می گیرد. صنایع کشاورزی، داروسازی و پزشکی، ساخت و ساز و... با وجود این پوکه های معدنی تکمیل شده و کیفیت ساخت انواع محصولات در این حوزه ها افزایش می یابد. 

کد خبر: ۲۳۸٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha