۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۲
تفاهم نامه راه اندازی مرکز منابع مالی بورسی در خراسان رضوی به امضا رسید
با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور؛

تفاهم نامه راه اندازی مرکز منابع مالی بورسی در خراسان رضوی به امضا رسید

مشهد- به منظور حمایت از بازار سرمایه تفاهمنامه مشترکی میان سازمان بورس و اوراق بهادار و استانداری خراسان رضوی با محوریت راه اندازی تالار منطقه ای تامین مالی به امضا رسید.

بازار؛ گروه استان ها: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در همایش سرمایه گذاری و تامین مالی بازار سرمایه که درسالن همایش های اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد با بیان این که بازار سرمایه ضربه های زیادی به خود دیده است، اظهار داشت: برگزاری این همایش برای استفاده از پتانسیل بازار سرمایه ایجاد شده است تا نیاز به حضور شرکت های قوی بویژه در بخش خصوصی بتوان به بازار سرمایه کمک زیادی شود.

مجید عشقی افزود : رویکرد سازمان بورس در یکسال گذشته جهت اقتصاد قوی و رونق اقتصادی استفاده از بخش خصوصی است و در واقع بخش های دولتی و عمومی ویژگی های لازم را ندارند و حتما از سهم بخش خصوصی را برای فعالیت بازار سرمایه افزایش دهیم .

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر کشور یکی از ویژگی های استان را فعال بودن بخش خصوصی دانست و گفت: بیش از ۵۸۰۰ واحد صنعتی کوچک و فعال در استان وجود دارد و به گفته مسئولان استان اگرچه صنایع بزرگ به تعداد زیاد وجود ندارد ولی یک فرصتی است تا با شرکت های کوچک را جبران و نسبت به اشتغال و مردمی سازی اقتصاد همانند رویکرد شرکت های مطرح دنیا که ارزش ها و نوآوری نیز نهفته است حرکت کنیم .

عشقی گفت: هر وقت بازار سرمایه مطرح شده است مقوله معاملات را پیش کشیده ایم و تالار معاملات راه بیندازیم این عبارتی است که درخواست ها در این است که تالار معاملات بزنیم و راه اندازی کنیم.

وی افزود: در بازار سرمایه آن چیزی که اصالت دارد بحث سرمایه گذاری است نه معاملات در واقع معاملات بازار ثانویه برای هدف ثانویه انجام می شود.

بازار سرمایه در مسیر تولید

عشقی با بیان این که تصور نادرستی است که اکوسیستم بازار سرمایه برای معامله و سود دهی بیش تر ایجاد شده است اظهار داشت: کلیت بازار سرمایه برای معاملات ثانویه انجام نشده است و بازار سرمایه برای تامین مالی و سرمایه گذاری به سمت تولید ایجاد شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور: در سال ۱۳۹۹ در کم تر از ۶ ماه معاملات روزانه از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود و بعد از پنج ماهه با رشد چهار برابری مواجه شدیم و متاسفانه هیچ جریان نقدی به سمت تولید نرفت

وی فعال شدن تالار معاملات حرکت در مسیر تولید یادآور شد و گفت: در سال ۱۳۹۹ در کم تر از ۶ ماه معاملات روزانه از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود و بعد از پنج ماهه با رشد چهار برابری مواجه شدیم و متاسفانه هیچ جریان نقدی به سمت تولید نرفت.

تفاهم نامه راه اندازی مرکز منابع مالی بورسی در خراسان رضوی به امضا رسید

عشقی تا کید کرد: پس از آن که پول بازار سرمایه زیان کرد و اقتصاد کشور از نقدینگی محروم شد می توانستیم جریان نقدی را به سمت تولید حرکت می دادیم پس از سه سال شاهد افتتاح پروژه های بزرگ تولیدی بودیم که محقق نشد .

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر کشور با تاکید برایجاد بازار سرمایه گذاری و تامین مالی، خاطر نشان کرد: در این مسیر یکسری مشکلات وجود دارد و قوانین بازار اوراق بهادر یکسری کاستی هایی دارد که در کمیسیون اقتصادی جهت رفع مشکلات نهایی شده است .

عشقی یکی از موانع بسیار جدی را برای سرمایه گذاری بحث پیش بینی پذیری آن دانست و گفت: باید در برنامه هفتم بحث پیش بینی پذیری اقتصاد روح حاکم برنامه هفتم اقتصاد قابل پیش بینی باشد و یکی از معضلات هر ساله در قانون بودجه این است که متغیر های مختلف را از میان بر می داریم و به اصطلاح امروزی شخم می زنیم.

وی افزود: از همین رو تمام محاسبات شرکت های مختلف در مقوله های پتروشیمی، صنعت ساختمان، فولاد بهم می ریزد و منتظر می مانند که چه تصمیم گیری ها سیاست هایی می شود و برای پیش بینی پذیری اقتصاد این طور لطمه می خورد .

عشقی یادآور شد: کمک کنیم و دولت این همت را دارد که فعال اقتصادی آینده را پیش بینی کند و کمک بسیار زیادی است تا به سرمایه گذاری انجام داده ایم.

عشقی با بیان این که برگزاری این همایش نقطه شروع و حرکت نو است اظهار داشت: علتی که برای اولین بار طی سال های اخیر با تمام ارکان بازار سرمایه در استان ها حضور پیدا نمودیم این است که بنگاه های اقتصادی آگاهی لازم را برای بازار سرمایه تا کنون نداشتند و پل ارتباطی برای ایجاد زیر ساخت های لازم و هماهنگی داشته باشیم .

درخواست شکل‌گیری مرکز منابع مالی بورسی در خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش عنوان کرد: درخواست مشخص ما از سازمان بورس و اوراق بهادر این است که یک مرکز تامین مالی بورسی در سطح استان و به ویژه در مشهد ایجاد شود. با توجه به اختلافی که از حیث تعداد شرکت‌های اقتصادی و تولیدی استان در بورس به نسبت ظرفیت اقتصادی این خطه وجود دارد، نیازمند انجام یک حرکت موثر و پُرشتاب در این بخش هستیم و بر آسان‌سازی و روان‌سازی رویه‌های این بخش، تاکید داریم.

یعقوب علی نظری ادامه داد: اگر بخواهیم براساس نیازها، مسائل و مزیت‌های استان، برای تامین منابع مالی با هدف توسعه و در عین حال تامین خلاءهایی که در نتیجه تورم و فاصله ایجاد شده صرفا به سراغ بانک‌ها برویم، اهداف ما محقق نمی‌شود و آفت‌هایی نیز در همین رابطه شکل می‌گیرد. ما به این جمع‌بندی رسیدیم که مجاری متعدد تامین مالی را برای پروژه‌های مختلف اقتصادی در دستور کار خود قرار داده و به اتکای همان نگاه تحولی، بورس نیز یکی از همان ظرفیت‌های موجود در برای تحقق این مهم خواهد بود.

ضرورت تسریع ورود شرکنت های خراسان رضوی به بورس

رئیس اتاق بازرگانی مشهد نیز در همایش سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه عنوان کرد: ضرورت دارد تا در همین راستا، برنامه‌ریزی لازم به منظور تسریع در روند حضور شرکت‌های خراسانی در بورس و افزایش سهم این استان از بازار سرمایه، انجام بگیرد. از متولیان و مدیران سازمان و بورس و اوراق بهادار درخواست داریم تا این مسئله مهم را مورد توجه قرار دهند.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد: در حال حاضر نرخ استهلاک سرمایه از نرخ تشکیل سرمایه در استان خراسان رضوی پیشی گرفته و بسیاری از طرح‌هایی که در این خطه در مسیر اجرا قرار داشتند، به دلیل عدم تامین سرمایه، به مقصد نهایی نرسیدند

محمدرضا توکلی زاده ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین رویدادی در مشهد اظهار کرد: امروز بازار سرمایه، ظرفیت قابل توجهی در تامین مالی شرکت‌ دارد و آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی با ابزارهای سرمایه‌ای و پتانسیل‌های این بازار، در توجه بیشتر آن‌ها به این حوزه اثرگذار است.

تفاهم نامه راه اندازی مرکز منابع مالی بورسی در خراسان رضوی به امضا رسید

وی تاکید کرد: این همایش و نشست‌ها و کارگاه‌هایی که به موازات آن برگزار می‌شود، قطعا باعث روشنگری برای رفع بسیاری از ابهامات سرمایه‌گذاران استان خواهد شد و امید داریم برآیند چنین رویدادی، در غایت امر به نفع توسعه صنعت و کشاورزی و همه ارکان اقتصادی موجود در خراسان رضوی باشد.

توکلی زاده بار دیگر یادآور شد: در حال حاضر نرخ استهلاک سرمایه از نرخ تشکیل سرمایه در استان خراسان رضوی پیشی گرفته و بسیاری از طرح‌هایی که در این خطه در مسیر اجرا قرار داشتند، به دلیل عدم تامین سرمایه، به مقصد نهایی نرسیدند.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد خاطر نشان کرد: از مدیران بورس تقاضا داریم زمینه لازم را برای ورود شرکت‌هایی که از استان خراسان رضوی قصد حضور در بازار بورس را دارند و شرایط آن‌ها احراز شده، فراهم نمایند تا این شرکت‌ها از مشهد و استان خراسان رضوی اقدام به مشارکت در بورس کنند. اگر این امکانات در استان مهیا شود و تا پایان سال دست کم ۱۰ شرکت خراسانی در بورس پذیرش شوند، قطعا در ترغیب سایر شرکت‌ها در آینده موثر خواهد بود و در نهایت به برنامه زمان‌بندی حضور مناسب شرکت های استان در بورس کشور منتج خواهد شد.

سهم خراسان رضوی در تولید

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در ابتدای این نشست گفت: استان ما با وجود سهم ۵.۵ درصدی در تولید کشور، تنها ۱.۶درصد از ظرفیت بازار سرمایه کشور را به خود اختصاص داده و با مهیاسازی فهرست ۱۰۰ شرکت خراسانی که آمادگی ورود به بازار بورس را دارند، به دنبال افزایش سهم استان از بازار سرمایه هستیم.

رضا خواجه نائینی با بیان اینکه ایده برگزاری این همایش در ابتدای سال و با تدوین سه طرح تحول‌آفرین در تامین مالی استان شکل گرفت، اظهار داشت: نخستین طرح، تامین مالی از املاک مازاد ادارات دولتی استان بود که اجرای آن آغاز شده است. بر این اساس ۲۰ هزار میلیارد تومان املاک مازاد در استان شناسایی شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن تایید شده و در صورت تصدیق موضوع توسط هیات مولدسازی دارایی‌های دولت، واگذاری آن‌ها در راستای اجرای طرح‌های بزرگ استان به انجام خواهد رسید.

وی طرح دوم تامین مالی استان را استفاده بیشتر از ظرفیت بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها برشمرد و افزود: در سال ۱۳۹۷ ظرفیت بازار سرمایه کشور ۵۰۰ همت بوده و این رقم امسال به حدود ۹۰۰۰ همت رسیده است. در این میان، سهم خراسان رضوی نیز ۸۰ همت و ۴۰ شرکت از این بازار است. شرکت‌های بسیاری در سطح استان تمایل و درخواست برای ورود به بازار بورس دارند. خرا سان رضوی ۵.۵ درصد تولید کشور را در اختیار دارد و باید سهم استان از بازار بورس نیز به همین تناسب افزایش پیدا کند. در حال حاضر سهم این استان از بازار سرمایه تنها ۱.۶ درصد است. در راستای افزایش سهم استان در بازار سرمایه، فهرست بیش از ۱۰۰ شرکت استان که آمادگی ورود به بازار بورس را دارند، مهیا نموده ایم.

خواجه نائینی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال برای سه شرکت استان از طریق بازار بورس حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان تامین سرمایه شده است و برای افزایش سهم استان در این حوزه نیازمند حضور بیشتر مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در استان و آگاهی بخشی و برقراری ارتباط با شرکت‌ها در راستای ارائه اطلاعات لازم در این زمینه هستیم. در صورتی که بتوانیم در هر ماه حداقل برای فعالیت یک شرکت در بورس و یک شرکت در فرابورس مجوز بگیریم، می‌توانیم به شکل مطلوبی از مزیت بازار سرمایه به نفع اقتصاد و تولید این خطه بهره بگیریم.

کد خبر: ۲۳۷٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha