۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
هزینه خودرو برقی چالش جدید علی آبادی در صنعت خودرو| فروش ۱۴.۵ میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال ۲۰۲۳
بازار گزارش می دهد

هزینه خودرو برقی چالش جدید علی آبادی در صنعت خودرو| فروش ۱۴.۵ میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال ۲۰۲۳

وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی در کشور هزینه های آماده سازی شهرها، جاده ها، صنایع خودروسازی و انرژی را جهت تولید و عرضه خودروهای برقی مشخص نکرده است، بزودی این مورد چالش وزیر صمت خواهد بود.

بازار؛ گروه خودرو: چهارشنبه هفته گذشته وزیر صمت در محوطه نهاد ریاست جمهوری، تعدادی خودرو برقی را به رئیس جمهور معرفی کرد. براساس گفته های دولت، تا پایان سال ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی و ۴۰۰ هزار موتورسیکلت برقی در تهران تردد خواهند داشت. فارغ از اینکه یکی از محصولات نمایش داده شده به رئیس جمهور خودرو بنزینی بود، باید به عباس علی آبادی وزیر صمت یادآور شد که زنجیره برقی سازی در تهران تکمیل نیست و منبع تامین سرمایه مورد نیاز آن نیز تاکنون مشخص نشده است.

هزینه خودرو برقی چالش جدید علی آبادی در صنعت خودرو| فروش ۱۴.۵ میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال ۲۰۲۳

تاکنون وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی در کشور هزینه های آماده سازی شهرها، جاده ها، صنایع خودروسازی و انرژی را جهت تولید و عرضه خودروهای برقی مشخص نکرده است

چالش های برقی سازی در ایران

تولید و عرضه خودرو برقی در کشور بزودی به عنوان ابر چالش جدی عباس علی آبادی سکان دار وزارت صمت معرفی می شود، چرا که بررسی ها و تحقیقات رسانه «بازار» نشان می دهد خودروسازان نسبتا آمادگی تولید و واردکنندگان تمایل به عرضه محصولات برقی را دارند. اما تاکنون وزارت صمت به عنوان سیاستگذار صنعتی در کشور هزینه های آماده سازی شهرها، جاده ها، صنایع خودروسازی و انرژی را جهت تولید و عرضه خودروهای برقی مشخص نکرده است. فقدان سیاست های صنعتی و اقتصادی برای حمل و نقل پاک توام با مقاومت خودروسازان به دلیل نبود تعامل با زنجیره تامین جهانی، موضوع تولید «باکیفیت» و «مطمن» خودروهای برقی را دچار بحران می کند.

حمل و نقل پاک را می توان یک اکوسیستم رقابتی و نوآورانه در دنیا معرفی کرد، بنابراین تعجیل بدون برنامه ریزی و سیاستگذاری جهت برقی سازی حمل و نقل در پایتخت، نه تنها منجربه رفاه شهروندان نمی شود، بلکه اقتصاد بازار خودرو و خدمات پس از فروش آن را به چالش می کشد. زیرا مطالعه بازار هدف جهت ارائه مشوق های مالی و مالیاتی جهت عرضه خودروهای برقی مقرون به صرفه انجام نشده، از سوی آموزش نیرو انسانی جهت ارائه خدمات پس از فروش، تامین و تولید قطعات و ایجاد امکان تولید باتری خودروهای برقی در کشور انجام نشده است. تولید و فروش خودروهای برقی بدون مدیریت بازیافت باتری منجربه بحران جدید زیست محیطی در کشور خواهد شد.

هزینه خودرو برقی چالش جدید علی آبادی در صنعت خودرو| فروش ۱۴.۵ میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال ۲۰۲۳

در کشور از مراجع معتبر و متولیان بازار خودرو طی پنج سال اخیر هیچ گزارش رسمی از تجاری سازی خودروهای برقی توام با بررسی وضعیت شبکه تامین و عرضه برق انجام نشده است

مطالعات بازار هدف در کشور وجود ندارد

اگر به بررسی بازارهای جهانی خودرو بپردازید، متوجه خواهید شد که سالانه به طور مستمر گزارشات عدیده ای از تجاری سازی خودروهای برقی و تولید انبوه فناوری های جدید حمل و نقل پاک منتشر می شود. ولی در کشور از مراجع معتبر و متولیان بازار خودرو طی پنج سال اخیر هیچ گزارش رسمی از تجاری سازی خودروهای برقی توام با بررسی وضعیت شبکه تامین و عرضه برق انجام نشده است. در کشور تدوین استانداردهای مرتبط با تولید خودروهای برقی، زیرساخت های شارژ و زنجیره تامین انجام نشده است. باتوجه به عدم استانداردهای مربوطه جهت ساخت خودروهای برقی، تا پایان سال چگونه ۵۰ هزار دستگاه تاکسی الکتریکی راهی بازار خواهد شد؟

مزید اطلاع وزارت صمت باید گفت که زیرساخت های کالیبراسیون خودروهای برقی وارداتی در کشور وجود ندارد، بنابراین در صورت عرضه محصولات برقی وارداتی نباید انتظار عملکرد مناسب از آن ها داشت.

هزینه خودرو برقی چالش جدید علی آبادی در صنعت خودرو| فروش ۱۴.۵ میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال ۲۰۲۳

در زمان واردات نباید به بهانه محصول اقتصادی خودروهای بی کیفیت برقی راهی بازار شود

تاکسی های برقی از کجا تامین شود؟

باتوجه به اینکه امکان زود هنگام تولید انبوه خودروهای برقی در کشور وجود ندارد تنها راه حل دولت برای عرضه تاکسی برقی، واردات این نوع محصولات است. بادر نظر داشتن این که بازار خودرو کشور جذابیت ویژه ای برای خودروسازان بزرگ در دنیا دارد، در زمان واردات نباید به بهانه محصول اقتصادی خودروهای بی کیفیت برقی راهی بازار شود. تکامل حمل و نقل برقی در دنیا به عنوان یک ضرورت اقتصادی و اجتماعی شناخته می شود، از همین رو متولیان صنعت خودرو در کشور نیز باید ضرورت اقتصادی و اجتماعی خودروهای برقی را در دستور کار خود قرار دهند. واردات خودروهای برقی باید مشروط بر تامین باتری، ارائه شبکه خدمات پس از فروش و تسهیل دسترسی به قطعات آن باشد. در غیر اینصورت کاهش هزینه های سلامت و آلودگی هوا برای جامعه گران تر از بازارهای جهانی تمام خواهد شد.

موفقیت چینی ها و اروپایی ها در توسعه خودروهای برقی به معنای کپی برداری مدل مالی یا سیاست های آن نیست، چرا که این موضوع می تواند از جنبه های مختلف سبب ایجاد ریسک برای بازار خودرو داخل شود

سناریو کربن صفر از چین تا آمریکا

خودروهای برقی تنها راه حلی هستند که در صنعت حمل و نقل می توانند حدود یک ششم آلایندگی ها را در دنیا کاهش دهند. از همین رو سیاست های بلند پروازانه انتشار دی اکسید کربن صفر تا ۲۰۵۰ از سوی چین، آمریکا و اروپا در حال جریان است. در سه ماهه نخست سال میلادی جاری، تولید، فروش و توسعه زیرساخت خودروهای برقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اروپا غربی ۴۹ درصد، در چین ۴۹ درصد و در آمریکا ۶۷ درصد رشد داشته است. این آمار نشان از تدوین و اجرا یک سیاست صحیح برای توسعه اکوسیستم حمل و نقل پاک دارد. موفقیت چینی ها و اروپایی ها در توسعه خودروهای برقی به معنای کپی برداری مدل مالی یا سیاست های آن نیست، چرا که این موضوع می تواند از جنبه های مختلف سبب ایجاد ریسک برای بازار خودرو داخل شود. غفلت مسئولان و متولیان امر صنعت خودرو طی سالیان گذشته بر کسی پوشیده نیست، برای سرعت بخشی به ارتقا بازار خودرو با رویکرد برقی سازی نیازمند حضور شرکت های جسور و دانش بنیان با ارائه راهکاری متناسب با شرایط صنعتی و اقتصادی کشور است.

هزینه خودرو برقی چالش جدید علی آبادی در صنعت خودرو| فروش ۱۴.۵ میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال ۲۰۲۳

براساس پیش بینی های انجام شده، تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی راهی بازارهای جهانی خواهد شد

۱۴.۵ میلیون دستگاه خودرو برقی به بازار جهانی می آید

رقابت برای تولید خودروهای برقی در دنیا به ویژه اروپا سخت تر شده است، براساس آمار منتشر شده از بازار جهانی خودرو، طی سه ماهه نخست سال جاری از هر هفت خودرو فروخته شده در دنیا، یک دستگاه محصول برقی بوده است. براساس پیش بینی های انجام شده، تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو برقی راهی بازارهای جهانی خواهد شد. البته زنجیره تامین جهانی خودروسازان به دلیل چالش های عدیده ناشی از بحران کرونا، توان پاسخگویی به تقاضا را ندارند. گفتنی است که پر فروش ترین کلاس خودروهای برقی در دنیا، محصولات اس یو وی هستند. فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس بازیگران جدی خودروهای برقی طی ماه های پایانی سال میلادی جاری در دنیا خواهند بود. گفتنی است که باتوجه به آمار تولید ۱۴.۵ میلیون دستگاه خودرو برقی در دنیا، تاکنون زیرساخت مونتاژ یا تولید چند هزار دستگاهی این خودروها در کشور تامین نشده است.

کد خبر: ۲۳۷٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کمال IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
      0 1
      سلام زنده باد آقای علی آبادی ایشون خودشون توی مپنا مدیر بودند و خوب تر از همه در مورد زیرساخت ها اطلاع دارند یک عده فقط در جهت منافعشان با ورود خودرو برقی به کشور مخلف هستند و اینها همان مافیای خودرو هستند از واردات خودرو هم جلوگیری میکنند