۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
همکاری‌های ایران و پاکستان در صنعت خودرو جدی‌تر دنبال خواهد شد
در نشست همکاری‌های قطعات خودرو ایران و پاکستان تاکید شد

همکاری‌های ایران و پاکستان در صنعت خودرو جدی‌تر دنبال خواهد شد

در نشست همکاری‌های ساخت و تامین قطعات و لوازم جانبی خودرو ایران و پاکستان، دو طرف بر لزوم افزایش همکاری‌های دو کشور در صنعت خودرو و پیگیری جدی‌تر آن تاکید کردند.

به گزارش بازار، نشست همکاری های ساخت و تامین قطعات و لوازم جانبی خودرو ایران و پاکستان، با حضور هیات تجاری انجمن سازندگان قطعات و لوازم جانبی خودرو پاکستان در اتاق ایران برگزار شد.

سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به توانمندی ها و سابقه زیاد ایران و پاکستان در زمینه ساخت قطعات خودرو گفت: دو کشور با همکاری در این حوزه می توانند خلاهای صنعت خودرو در کشورهایشان را پر کنند.

نیلوفر اسدی در این نشست افزود: بر اساس یادداشت تفاهم امضا شده بین روسای اتاق ایران و فدراسیون اتاق های بازرگانی پاکستان برای تشکیل شورای مشترک تجاری ایران و پاکستان، برنامه ما همکاری نزدیک و توسعه جدی تجارت با کشور پاکستان است.

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه سازان خودرو ایران نیز با اشاره به پیشرفت های ایران در صنعت قطعه سازی خودرو، گفت: توسعه این صنعت منجر به اشباع شدن بازار مصرفی داخلی در بسیاری زمینه ها شده و لازم است، موضوع صادرات به صورت جدی تری مورد توجه قرار بگیرد. البته برخی قطعه سازان شروع به صادرات کرده اند و تعدادی از آنها به بیش از ۳۰ کشور صادرات می کنند. درهمین راستا نیز در آینده نزدیک حضور در نمایشگاه قطعات مسکو برنامه ریزی شده است.

او افزود: در ایران ظرفیت تولید سالانه دو میلیون خودرو را داریم و با حدود ۱۵۰۰ قطعه ساز در سراسر کشور می توانیم مکمل یکدیگر باشیم و امکان همکاری خوبی در این زمینه وجود دارد.

در ادامه نجم الحسن جاوا، رئیس شورای تجاری پاکستان و ایران در فدراسیون اتاق های بازرگانی پاکستان و سرپرست هیات تجاری پاکستانی در این سفر، بیان کرد: ایران و پاکستان می توانند با تکیه به یکدیگر راهکارهای لازم برای غلبه بر موانع و توسعه همکاری را پیدا کنند.

او تاکید کرد: فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان به عنوان همتای اتاق بازرگانی ایران، با عضویت بیش از ۱۵۰ تشکل تخصصی و ۶۴ اتاق بازرگانی در سراسر پاکستان آماده همکاری نزدیک با ایران است.

جاوا با اشاره به سفر سال گذشته رئیس اتاق ایران به پاکستان و تفاهم اتاق های بازرگانی دو کشور برای ایجاد کمیته حل اختلافات تجاری و تشکیل شورای مشترک تجاری ایران و پاکستان گفت: با این اقدامات ما آمادگی داریم برای افزایش تجارت برد برد با یکدیگر همکاری کنیم. فعالان اقتصادی ایرانی لازم است در تجارت با پاکستان فعالانه عمل کنند و هیات های تجاری را به پاکستان اعزام کنند.

او با اشاره ظرفیت های همکاری دو کشور، همکاری در صنعت نساجی و پوشاک، وسایل و پوشاک و ابزار ورزشی، تجهیزات پزشکی و لوازم خانگی را به عنوان مهمترین زمینه ها برای توسعه تجارت دو کشور برشمرد.

امیر حسین، رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در ایران نیز با اشاره به ارائه مدل تهاتری این کشور با ایران گفت: با تعیین تکلیف هرچه سریعتر این موضوع از سوی دولت ایران، موضوع تهاتر بین دو کشور به سرعت عملیاتی خواهد شد.

او با اشاره به اینکه در سال مالی گذشته حجم تجارت دو کشور بالغ بر ۲.۳ میلیارد دلار افزایش داشته است ادامه داد: معتقدم هدفگذاری ۵ میلیار دلاری در تجارت ایران و پاکستان چندان رقم بزرگی برای دو کشور نیست. باید با پررنگ تر کردن نقش تجار دو کشور سطح روابط تجاری را بیشتر افزایش داد.

رایزن بازرگانی سفارت پاکستان با طرح دو درخواست از شورای بازرگانی ایران و پاکستان و اتاق ایران گفت: اولین درخواست من تنوع بخشی در صادرات ایران به پاکستان و اعزام بیشتر هیات های تجاری ایرانی به کشور ماست. در پاکستان آماده پذیرش هیات های بیشتری از ایران است. همچنین ما تمایل داریم علاوه بر محصولات پتروشیمی که بخش غالب صادرات ایران به پاکستان است، در حوزه خدمات فنی مهندسی نیز همکاری کنیم.

امیر حسین افزود: درخواست دوم من این است که تجارت بین دو کشور که در حال حاضر بیشتر به صورت غیررسمی انجام می شود به سطوح بالاتر و به شکل رسمی ارتقا دهند. اتاق ایران و اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان می توانند با همکاری هم این موضوع را حل و فصل کنند.

محمد نسیم نماینده انجمن سازندگان قطعات و لوازم جانبی خودرو پاکستان هم با اشاره به اینکه این اتحادیه ۳۰۰ عضو دارد گفت: تولیدات این قطعه سازان بر اساس استانداردهای ژاپنی است. ۹۸ درصد تولیدات در پاکستان صورت می گیرد و ارزان ترین تراکتور هم در پاکستان تولید می شود. ۹۷ درصد قطعات موتور سیکلت در پاکستان تولید می شود و در این مورد هم استاندرهای ژاپنی اعمال می شود.

او با بیان اینکه ایده های خیلی زیادی برای هکاری با ایرانی ها داریم افزود: برای عملیاتی کردن این ایده ها باید هیات های بیشتری بین اتاق های بازرگانی دو کشور تبادل شوند. به دلیل کاهش ارزش ارزهای ایران و پاکستان فرصت خوبی برای همکاری داریم.

علی عرب عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران هم گفت: این صنعت کاملا در ایران توسط بخش خصوصی اداره می شود. بیش از ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در سال تولید می کنیم که ۵۰ تا ۶۰ درصد آن موتورهای معمولی ۱۲۵ سی سی هستند. بنابراین همکاری های خوبی می توانیم با پاکستان داشته باشیم.

فهیمه دامرودی، دبیر اتاق مشترک ایران و پاکستان با اشاره به امضای توافق تجارت تهاتری بین اتاق زاهدان و کویته پاکستان در سال ۱۴۰۰ گفت: ما تمام برنامه های لازم برای اجرای این برنامه تهاتری را انجام دادیم و منتظریم تا مکانیزم تهاتر پیش بینی شده به تایید دو طرف برسد. پس از این وارد مرحله عملیاتی خواهیم شد.

امینی رایزن سابق تجاری ایران در پاکستان هم به دو مشکل اصلی در تجارت دو کشور اشاره کرده و گفت: نداشتن روابط بانکی که نقل و انتقال پول میان دو کشور را با چالش مواجه کرده و همچنین عدم شناخت دو طرف از ظرفیت تجاری یکدیگر از موانع اصلی توسعه تجارت دو کشور است.

پس از این نشست، فعالان اقتصادی حوزه خودرو، موتورسیکلت و قطعه سازی ایران و هیات تجاری پاکستان وارد مذاکرات رو در رو(B۲B) شدند.

کد خبر: ۲۳۷٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha