۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
شدت مصرف انرژِی در ایران رو به افزایش است
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

شدت مصرف انرژِی در ایران رو به افزایش است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید تناسبی بین تولید و مصرف ایجاد شود، اینکه هرساله میزان مصرف رشد کند و ما همچنان تلاش کنیم فقط تولید را افزایش دهیم در هیج جای دنیا قابل پذیرش نیست.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، مصطفی نخعی ناترازی برق را محصول عوامل متعددی دانست و گفت: بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری‌های لازم، فقدان تنوع سبد تولید، عدم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و غیره از جمله عوملی است که بر افزایش ناترازی حوزه برق دامن می‌زند.

وی با اشاره به اعمال خاموشی‌ در بخش‌های مختلف مصرف در تابستان۱۴۰۰، افزود: در تابستان ۱۴۰۰ تقریبا در همه در بخش‌های مصرف اعم از خانگی، صنایع، بازرگانی، تجاری، کشاورزی و غیره با حجم زیادی از نارضایتی‌های گسترده مواجه بودیم و اوج این نارضایتی در بخش خانگی رخ داد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس یادآور شد: در این زمینه جلسات متعددی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار و تذکرات لازم به مسئولان وقت داده شد.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه ضمن انتقاد از نبود حمکرانی مشخصی در حوزه برق طی سالیان گذشته، اظهار داشت: در این زمینه ابزارهای لازم نیز در اختیار وزارت نیرو به عنوان متولی صنعت برق قرار نگرفته بود.

وی ادامه داد: در کوتاه‌مدت نمی‌شد درخصوص افزایش تولید برق برنامه‌ریزی دقیقی را صورت داد اما در چنین شرایطی در حوزه مصرف امکان برنامه‌ریزی بهتری برای مدیریت مصرف وجود داشت تا پیرو آن در سال ۱۴۰۰ از نارضایتی‌ها در بخش‌های مختلف مصرف کاسته شود.

نخعی بیان کرد: با درنظر گرفتن اینکه بخش خانگی دارای ذی‌نفعان بسیاری است، در کمیسیون انرژی تاکید شد تا خاموشی و قطع برق در این بخش را با برنامه‌ریزی دقیق و اطلاع‌رسانی طبق زمان بندی‌های مشخص به حداقل ممکن برسانند اما احساس می‌شد انگیره‌های لازم بین مسئولان و کارکنان صنعت برق آنطور که باید نیست.

وی درباره ضرر و زیان ناشی از خاموشی‌های ۱۴۰۰ بیان کرد: در تابستان ۱۴۰۰ صنایع به ویژه صنایع بزرگ اعم از صنعت سیمان، پتروشیمی، فولاد دچار میلیاردها دلار زیان ناشی از قطعی برق شدند؛ این امر هم به جهت اقتصادی و نیز به جهت خدشه به اعتبار و حیثیت ملی ایران در دنیا مشکلات بسیاری را به وجود آورد.

این نماینده مردم در خانه ملت گفت: این موارد منجر به این شد که در مجلس به سمت قانون‌گذاری حوزه برق پیش برویم، در این باره طرحی با استفاده از ظرفیت گزارش‌های نظارتی با عنوان مانع‌زدایی از صنعت برق تهیه و به عنوان پیشنهاد کمیسیون انرژی به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد.

وی اضافه کرد: در اسناد توسعه پنج ساله کشور در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه بعضا اشاراتی به توسعه صنعت برق شده بود؛ در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، اصلاح الگوی مصرف، قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و غیره مباحثی مطرح شده بود که بعضا مغفول مانده بود و احساس شد که لازم است همه این قوانین در یک قانون جامعی با نگرش، ظرفیت و شرایط جدید جمع‌بندی شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق پیش‌بینی شده است، ابراز داشت: این قانون در تعامل ۱۰۰ درصد با دولت و به ویژه وزارت نیرو تدوین شده است و در نگارش آن تلاش شده همه موارد به صورت دقیق آورده شود. اجرایی بودن این قوانین از اهمیت بسزایی برخوردار است به همین دلیل در تعامل کامل با وزارت نیرو این قانون تدوین و تنظیم شد.

وی یادآور شد: در دوره جدید وزارت نیرو با در نظر گرفتن تجربیات موفق آقای محرابیان در مجموعه صنعت کشور به دلیل مسئولیت‌های پیشین، این حضور همراه با شروع دوره جدید از تعامل کمیسیون انرژی مجلس، وزارت صنعت و غیره با وزارت نیرو شد و در سایه تعاملات قوانین خوبی نوشته شده و نیز در بعد نظارتی اقدامات خوبی انجام شده است.

نخعی یادآور شد: در تابستان ۱۴۰۱ شرایط کاملا متفاوتی را نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰ به جهت تامین انرژی مورد نیاز بخش‌های مختلف در وزارت نیرو نظاره‌گر شدیم.

وی بیان داشت: هر ساله به طور مشخصی با میزانی از رشد مصرف برق در کشور روبرو هستیم و به‌رغم این امر با توجه به تدابیر خوب اندیشیده شده در وزارت نیرو و انگیزه خوبی که به پرسنل داده شد، خط قرمز دولت و وزارت نیرو (خاموشی در بخش خانگی) مورد توجه قرار گرفت و رعایت شد و با روند جدید مدیریت و تغییر نگرش‌ها در تابستان ۱۴۰۱، تابستان متفاوتی را نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه افزود: همچنین در بخش صنایع نیز مدیریت و اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفت. این تعاملات با صنایع و راه‌اندازی نیروگاه‌های خودتامین در صنایع باعث شد در سال ۱۴۰۱ کمترین نارضایتی را در بخش‌های مختلف شاهد شدیم.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۲ نیز تقریبا شرایط سال ۱۴۰۱ را شاهد هستیم و برنامه زمان‌بندی خاموشی در بخش خانگی وجود ندارد که همین مساله با رضایتمندی مردم همراه شده است؛ البته امسال به دلیل گرمای بی‌سابقه رکوردهای قابل توجهی در حجم نیاز به مصرف برق را شاهد بودیم و در روزهایی نیاز به مصرف برق از مرز ۷۳ هزار مگاوات نیز عبور کرد.

نخعی در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد که با این میزان صنایع و جمعیت کشور، شدت مصرف انرژی در ایران قابل قیاس با سایر کشورها نیست، تمام کشورهای دنیا به سمت کاهش شدت مصرف انرژی حرکت کرده‌اند و الگوی کاهشی خود را طی می‌کند اما در ایران این شاخص رو به افزایش است.

وی همچنین به تبیین راهکارهای رفع ناترازی برق پرداخت و افزود: باید تناسبی بین تولید و مصرف ایجاد شود، اینکه هرساله میزان مصرف رشد کند و ما همچنان تلاش کنیم فقط تولید را افزایش دهیم در هیج جای دنیا قابل پذیرش نیست.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه بیان کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی این ظرفیت را دارد که در منطقه تبدیل به هاب برقی شود و لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی یادآور شد: امروز وزارت نیرو و وزارت نفت به عنوان بازیگران حوزه انرژی کشور، تمام تمرکز خود را به سمت افزایش تولید گذاشته‌اند، این مساله باعث شده که با خلا ساختار اصلاح الگوی مصرف مواجه باشیم. البته در وزارت نیرو ساتبا تا حدودی این تکالیف را پیش می‌برد اما این سازمان چه میزان می‌تواند اعمال حاکمیت کند؟

وی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته حدود ۸ تا ۹ درصد در حوزه برق با افزایش مصرف روبرو شدیم. این امر ناشی از خلا ساختار و عدم برنامه‌ریزی دقیق است.

کد خبر: ۲۳۷٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha