۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
افق صنعت فولاد در سیستان و بلوچستان روشن است | حضور در بازارهای جهانی
گفت و گوی تفصیلی بازار با کارشناس سرمایه؛

افق صنعت فولاد در سیستان و بلوچستان روشن است | حضور در بازارهای جهانی

زاهدان- با اینکه صنعت فولاد در سیستان و بلوچستان نوپا است اما توانسته توجه بازارهای داخلی را به خود جلب کرده و به بازارهای خارجی بیندیشد.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه تولید و مصرف فولاد یا همان فلز حامی محیط زیست یکی از شاخصه ‌های اصلی توسعه یافتگی کشورها و جوامع مختلف به شمار می‌ رود.

صنعت فولاد در بخش‌هایی نظیر صنعت ساختمان،‌ تجهیزات مکانیکی، محصولات فلزی،‌ صنعت حمل ‌و نقل، خودروسازی، لوازم‌ خانگی و... مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

در شهریور ماه سال گذشته بود که نخستین کارخانه تولید میلگرد فولادی به ظرفیت ۳۰ هزار تن در شهرک صنعتی کامبوزیا زاهدان راه ‌اندازی شد.

با اینکه فولاد صنعتی نوپا در سیستان و بلوچستان محسوب می شود اما تولید انبوه از یک سو و قرار گرفتن در مسیر لجستیکی جنوب شرق به شمال شرق کشور از سویی دیگر سبب شده تا بازار شمال و جنوب کشور از محصول تولیدی سیستان و بلوچستان اغنا شود.

در این خصوص گفت و گوی بازار با محمود کیانی کارشناس بازار سرمایه را می خوانید.

* اهمیت احداث کارخانه فولاد در تامین نیاز استان را تشریح بفرمایید.

صنعت فولاد تأثیر بی همتایی در زندگی ما دارد؛ رد پای فولاد در گوشه گوشه زندگی ما دیده می شود از اتومبیلی که در آن سوار می شویم تا خانه ای که ساکنش هستیم حتی لوله‌ های انتقال گاز، ادوات ماشینی، اسلحه و بسیاری موارد دیگر از فولاد ساخته می شوند.

تاریخچه احداث اولین کارخانه فولاد در استان به یکسال گذشته بر می گردد تا پیش از این فولاد مورد نیازمان از دیگر نقاط کشور تامین می شد و هزینه حمل آن به استان، افزایش قیمت را برای مصرف کننده رقم می زد.

با آغاز طرح ملی مسکن ساخت ‌و ساز در استان بالا گرفت و به ناچار به استفاده انبوه مصالح آن هم از سایر استانها روی آوردیم اما با شروع به کار کارخانه فولاد هزینه حمل و نقل نیز برای پروژه‌ های استان کاهش پیدا کرد در حقیقت بزرگترین طرح های عمرانی کشور همچون مسکن، جهاد آبرسانی و گازرسانی همه نیازمند به فولاد و صنایع فولادی هستند.

*آیا با یک کارخانه می توان نیاز استان را تامین کرد؟

ظرفیت تولید فولاد در زاهدان بسیار بالا است و حجم زیادی از نیاز مردم استان را تامین می ‌کند از طرفی افزایش ظرفیت تولید فولاد در دستور کار متولیان قرار دارد.

خوشبختانه با تکیه بر توان جوانان ایرانی، بزرگترین تولیدکننده میلگرد آجدار در جنوب شرق هستیم و بازارهای داخلی و خارجی هم این محصول را به مشتریان عرضه می کنند.

برنامه ریزی برای تولید دو برابری و صادرات به کشورهای خاورمیانه و حتی اروپا و همچنین احداث و راه اندازی دومین کارخانه در استان های غربی از جمله برنامه هایی است که افق صنعت فولاد را روشن و رو به جلو ترسیم می کند.

* افق صادرات فولاد از سیستان و بلوچستان چگونه است؟

موقعیت خاص و لجستیکی منحصر به فرد استان در همسایگی با پاکستان و افغانستان شرایط را برای صادرات فولاد فراهم کرده است.

نزدیکی به دریای عمان و وجود راههای مواصلاتی در دسترس این نوید را می دهد که بتوانیم برای بازار کشورهای اروپایی نیز برنامه ریزی کنیم.

*آیا می توان صنایع جدیدی مرتبط با فولاد در سیستان و بلوچستان احداث کرد؟

محصولات فولادی کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله ساختمان ‌سازی و انبوه‌ سازی، خودروسازی، لوازم خانگی و... دارند. در واقع چرخه فولاد از مواد اولیه‌ ای همچون سنگ‌ آهن در معادن شروع شده و پس از طی مراحلی به محصولات مورد استفاده ‌ای همچون تیر آهن، میلگرد، ورق، پروفیل، لوله، استیل و … تبدیل می ‌شود هر کدام از این محصولات می توانند در استان تولید شوند و به اشتغال جوانان جویای کار کمک کنند.

*چه موانعی بر سر راه تولید فولاد وجود دارد؟

به طور کلی، افزایش قیمت حامل ‌های انرژی، حذف ارز ترجیحی، کاهش منابع تامین مواد اولیه و عوامل دیگری مانند افزایش دستمزدها، تورم شدید، تغییر مقررات، وضع عوارض صادراتی می تواند اهداف تعیین شده را به مخاطره بیندازد.

بنابراین قیمت سوخت و کرایه ‌های حمل‌ و نقل می ‌توانند دو عامل تاثیرگذار بر نوسان قیمت آهن آلات باشند. ضمن اینکه، حمل مواد اولیه به کارخانه ‌ها برای تولید محصولات فولادی را هم باید مدنظر قرار داد و این مواد اولیه حجمی چند برابر حجم محصولات را داشته و طبیعتا هزینه حمل‌ و نقل آنها نیز قابل‌ توجه خواهد بود.

*قیمت‌ گذاری فولاد در بازار چگونه است؟

قیمت‌ گذاری صنعت فولاد در بازار خارج و داخل کشور با یکدیگر تفاوت هایی دارد. در خارج از کشور اصول تعیین کننده‌ قیمت یک شمش فولاد از بازار وارداتی و صادراتی آن کشور تبعیت می کند. اما در کشورمان به‌ دلیل برخی شرایط تحریمی، نمی‌ توان قیمت شمش فولاد را بر اساس قیمت صادراتی آن تعیین کرد. انواع محصولات فولادی از سه طریق واحدهای نورد، بورس‌ کالا و واردات راهی بازارهای کشور شده و قیمت گذاری می‌ شوند. یکی دیگر از عوامل برای قیمت گذاری فولاد، در نظر گرفتن فولاد به‌ عنوان یک محصول جهانی است. فعالان اقتصادی بدون در نظر گرفتن شرایط بازارهای جهانی نمی ‌توانند برنامه‌ ریزی ‌های مناسب را انجام دهند. بنابراین این افراد باید قبل از خرید و فروش سهام شرکت‌ های فولادی، به آمار های جهانی، تحلیل و پیش ‌بینی ‌های این حوزه توجه ویژه‌ ای داشته باشند.

*چگونه تولید فولاد می تواند موجب رشد اقتصادی منطقه شود؟

صنعت فولاد و محصولات فولادی به دو روش می‌ توانند به توسعه اقتصادی کمک کند؛ مورد اول این است که می‌ توانند به‌ طور مستقیم در توسعه صنایع مسکن، خودروسازی، ساخت کارخانه ‌ها و سایر صنایع مانند پالایشگاه ‌ها تأثیر داشته باشند. تأثیر بعدی صادرات فولاد خام یا محصولات فولادی و ارزآوری برای کشور است. صادرات فولاد زمانی می‌ تواند به توسعه کشور کمک کند که باعث بهبود کارایی و افزایش سرمایه‌ گذاری ‌ها، صرفه ‌جویی در منابع، به ‌روزرسانی تکنولوژی و افزایش بهره ‌وری شود.

کد خبر: ۲۳۷٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha