۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۳
چین، بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان می شود

چین، بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان می شود

چین در مسیر پیشی گرفتن از ژاپن و تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تا پایان سال، قرار دارد.

به گزارش بازار، موسسه مودیز آنالیتیکس در آخرین گزارش خود اعلام کرد: بر اساس یافته‌های این موسسه، چین در حال حاضر ژاپن را در این زمینه به چالش کشیده و فاصله خود در سه ماه دوم سال جاری با این کشور را به حدود ۷۰ هزار خودرو در ماه کاهش داده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۷۱ هزار خودرو بود. طبق گزارش‌های موجود، صادرات کشور چین به دلیل تقاضا برای خودروهای الکتریکی و فروش محصولات به روسیه، افزایش یافته است. سال گذشته چین با پشت سر گذاشتن آلمان به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان تبدیل شد.

آژانس رتبه‌بندی اعتباری در گزارش خود نوشته است: چین با عبور از کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ و آلمان در سال ۲۰۲۲، از همه‌گیری کرونا عبور کرده، خود را به عنوان دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان مطرح کرد.

اقتصاددانان در موسسه مودیز افزایش صادرات خودروی چین را به افزایش تقاضا برای خودروهای برقی نسبت می‌دهند و خاطرنشان کرده اند فروش خودرو این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، دو برابر شده است. افزایش تقاضا برای خودروهای برقی موجب شده است صادرات خودرو از چین فراتر از میزان قبل از همه گیری کرونا باشد.

این گزارش می‌افزاید: با این سرعت، چین در مسیری قرار گرفته که پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری از ژاپن- که از سال ۲۰۱۹ در صدر رتبه بندی صادرات جهانی قرار داشته است- پیشی بگیرد.

چین بیش از نیمی از باتری‌های لیتیوم یونی جهان را هم تولید می‌کند و بیش از نیمی از ظرفیت جهانی پالایش لیتیوم را در خود جای داده است. طبق گفته موسسه مودیز، این دو عامل به تولیدکنندگان خودروهای چینی در زمینه هزینه‌های تولید، مزیت رقابتی بخشیده است.

اقتصاددانان این موسسه خاطرنشان کرده اند: در واقع، سرعت استقبال چین از فناوری‌های جدید در صنعت خودرو، بی‌نظیر است.

موسسه مودی توضیح داده است: کاهش قابل توجه قیمت‌ها توسط تولیدکنندگان چینی و حمایت‌های سخاوتمندانه دولت چین از آن‌ها از جمله معافیت ۱۰ درصدی مالیات خرید برای خودروهای الکتریکی هم به رشد سریع تقاضا برای خودروهای الکتریکی کمک کرده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در ماه آوریل، فروش خودروهای برقی در سال گذشته به بیش از ۱۰ میلیون دستگاه افزایش یافت و چین حدود ۶۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داد.

کد خبر: ۲۳۷٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha