۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲
دارو سهمی از ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی ندارد؛ شیر خشک و تجهیزات پزشکی ارز دولتی می گیرند
رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به بازار:

دارو سهمی از ۱.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی ندارد؛ شیر خشک و تجهیزات پزشکی ارز دولتی می گیرند

محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به بازار گفت: ۱.۵ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تا پایان امسال برای کنترل قیمت ها به صنعت تجهیزات پزشکی و شیرخشک اختصاص داده می شود.

بازار؛ گروه صنعت: همین خرداد ماه امسال بود که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، ‌ درمان و آموزش پزشکی از اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار ارز ۴ هزار ۲۰۰ تومانی دولتی به دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری خبر داد و گفت‌: با توافقات خوبی که در دولت صورت گرفته است در سال جاری، دارو و تجهیزات پزشکی از معدود کالاهایی هستند که ارز ترجیحی دریافت می ‌کنند.

منابع ارزی که در راستای جلوگیری از افزایش قیمت، بخشی از آن اختصاص داده شده و تخصیص مابقی آن به اعتقاد برخی از فعالان صنایع در هاله ای از ابهام برای آن ها قرار دارد. این درحالی است که تخصیص این منابع ارزی با دستور رئیس جمهور، پیگیری های معاون اول رئیس جمهور، همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برنامه ریزی شده است.

سهم ۱.۵ میلیارد دلاری شیرخشک و تجهیزات پزشکی از ارز دولتی

در خصوص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دولتی که به گفته محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی حدود ۶۰۰ میلیارد دلار آن تخصیص داده شده و سرنوشت ۹۰۰ میلیارد دلار با حذف شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) از برنامه تخصیص ارز و ارجاع آن به سیستم بانکی مبهم است، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال اختصاصی خبرنگار بازار گفت: ۱.۵ میلیارد دلار برای حوزه دارو نیست و فقط قرار است به تولیدکنندگان شیرخشک و تجهیزات پزشکی اختصاص داده شود.

معاون وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه به تدریج و تا پایان همین امسال قرار است ارز مصرفی تولیدکنندگان حوزه های نامبرده به نیمایی تبدیل شود افزود: علت اینکه چنین منابع ارزی اختصاص یافته ما به تفاوت زیاد ما بین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی این صنایع در تبدیل به نیمایی است که می توانست تامین نقدینگی را دشوار سازد.

وی با اشاره به اینکه کل سهمیه سازمان غذا و دارو حدود ۴ میلیارد دلار است تاکید کرد: از این مقدار فقط ۱.۵ میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می کند که شاید نیاز کمتری هم به این حجم تا پایان سال داشته باشیم.

محمدی همچنین با اشاره به اینکه هر چقدر تولیدکنندگان از تولید محصول نهایی به سمت تولید مواد اولیه و حد واسط بروند ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور می شود و ارزبری کاهش می یابد بیان داشت: به طور طبیعی وابستگی کشور نیز به واردات کمتر می شود.

وی با اشاره به اینکه هر چقدر نیز بتوانیم عمق تولید را افزایش دهیم امنیت دارویی کشور نیز افزایش می یابد افزود: به طور حتم وقتی امنیت دارویی بالا می رود؛ آسایش و آرامش را در حوزه سلامت برای مردم به ارمغان می آورد.

کد خبر: ۲۳۷٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha