۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
بررسی راهکارهای جلوگیری از ناترازی سوخت| روزانه ۲۱۵ میلیون متر مکعب گاز در کشور هدر می‌رود
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح کرد

بررسی راهکارهای جلوگیری از ناترازی سوخت| روزانه ۲۱۵ میلیون متر مکعب گاز در کشور هدر می‌رود

سخنگوی کمیسیون اصل نود با اشاره به جلسه کمیسیون برای بررسی راهکارهای جلوگیری از ناترازی سوخت پیش از آغاز فصل سرما، گفت: روزانه ۲۱۵ میلیون متر مکعب گاز در کشور به دلیل عدم مدیریت مصرف هدر می رود.

به گزارش بازار، علی خضریان، با اشاره به نشست کمیسیون اصل نود مجلس با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مدیران وزارت امور خارجه و معاون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای جبران ناترازی تولید گاز پیش از شروع فصل سرما، گفت: با وجود وضعیت مناسب ذخایر خدادادی گاز در کشور، شرایط تولید به دلیل بی‌توجهی از سال‌های گذشته و همچنین عدم توجه به بهینه سازی مصرف شرایط مطلوبی ندارد.

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی، افزود: بر اساس گزارش‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت روزانه ۲۱۵ میلیون متر مکعب هدر رفت گاز به دلیل عدم مدیریت مصرف در کشور داریم که شامل اتلاف گاز در بخش صنعت، خانگی، نیروگاه‌ها و گازهای مشعل می شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در این جلسه وزیر نفت گزارشی از چرایی ناکامی در بهینه سازی مصرف انرژی در کشور ارائه کرد و پیرامون اینکه قیمت سوخت در کشور به شکلی محاسبه می‌شود که صنعت گران و شرکت‌های دانش بنیان انگیزه‌ای برای حرکت به سمت نوآوری در حوزه بهینه سازی ندارند، و فعالیت در این حوزه صرفه اقتصادی ندارد، توضیحاتی ارایه کرد. همچنین عدم تنوع در سبد انرژی کشور و مصرف سوخت فسیلی به ویژه گاز در همه بخش‌ها باعث کمبود در این حوزه شده است. این در حالی است که حتی زغال سنگ بخش قابل توجهی از مصرف سوخت در سبد انرژی دنیا را به خود اختصاص می‌دهد.

خضریان با اشاره به انتقاد وزیر نفت از بلاتکلیفی در بهینه سازی مصرف سوخت در کشور، گفت: نبود یک متولی واحد و پاسخگو و فعالیت ۱۹ دستگاه در این بخش باعث شده بهینه سازی به نتیجه مطلوب نرسد. البته وزارت نفت اقدامات متعددی برای بهینه سازی مصرف پیش بینی کرده است از جمله این اقدامات می‌توان به تأسیس صندوق بهینه سازی مصرف انرژی در قالب برنامه هفتم، اخذ مصوبه هیئت وزیران در خصوص الگوی مصرف خانگی و تعرفه مشترکین پر مصرف، مشوق‌های مرتبط با صرفه جویی مصرف گاز اشاره کرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس افزود: رئیس شرکت ملی نفت با اذعان به این موضوع که افزایش ظرفیت تولید راه حل مشکل ناترازی نیست در این جلسه گزارشی در خصوص افزایش ظرفیت تولید فازهای مختلف پارس جنوبی، میادین نفت مرکزی، پارس شمالی، کیش و... ارائه کرد.

خضریان تصریح کرد: در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی ارائه شد که با توجه به پیشرفت پایین طرح‌های پالایشی با خوراک نفت خام مقرر شد وزارت نفت گزارشی از علت پیشرفت پایین این طرح‌ها ارائه کند. همچنین روند تکمیل پروژه خط لوله گوره به جاسک‌ و خط لوله تابش نیز به اطلاع اعضای کمیسیون رسید و مقرر شد گزارش آخرین وضعیت اقدامات انجام شده به کمیسیون تقدیم شود.

کد خبر: ۲۳۷٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha